۲
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰
کد مطلب : ۱۳۱۰۸۰
روحانی:

در سال ۹۳ دچار کم‌ترین درآمد نفتی شدیم

رئیس جمهور با بیان اینکه خدا را شکرگزارم که بار مسئولیت اداره کشور را در سخت‌ترین شرایط یک قرن گذشته بر دوش ما گذاشت، گفت: پاسخ ندادن ما به حرف‌های حاشیه‌ای به معنای جواب نداشتن نیست، وقتش را نداریم.
در سال ۹۳ دچار کم‌ترین درآمد نفتی شدیم
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،    حجّت‌الاسلام حسن روحانی ‌رئیس‌جمهور،‌عصر امروز (دوشنبه ۲۴ آذر) در نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی گفت: هفت سال و چندماه از دولت گذشته و هفت ماه و چند روز باقی مانده است. خدا را شکرگزارم که بار مسئولیت اداره کشور را در سخت‌ترین شرایط یک قرن گذشته بر دوش ما گذاشت و امروز با وجود جنگ اقتصادی و ویروس کرونا، ‌سخت‌ترین روزها و ماه‌هایی است که بر مردم عزیز کشور ما می‌گذرد و دولت در سخت‌ترین شرایط بار مسئولیت را برای اداره کشور بر دوش دارد.
وی افزود: باید هفت سال گذشته را به دو قسمت تقسیم کنیم؛ دوران قبل از جنگ تحمیلی اقتصادی و دوران جنگ تحمیلی اقتصادی. در دوران قبل از جنگ تحمیلی اقتصادی، دولت را در سخت‌ترین شرایط بعد از جنگ؛ یعنی رکورد تورمی تحویل گرفتیم.

** در سال ۹۳ دچار کم‌ترین درآمد نفتی شدیم
رئیس جمهور با بیان اینکه رشد اقتصادی ما منفی ۷.۷ درصد بود و تورم ۳۰ درصد بود که بعد از جنگ سابقه ندارد، گفت: تورم را به ۱۵ درصد کاهش دادیم و رشد اقتصادی ما علی رغم اینکه در بدترین شرایط درآمد نفتی قرار داشتیم رقم خورد. این درآمد قبل از دولت یازدهم حدود ۱۰۰ میلیون دلار در سال بود و در دوران دولت ما در بهترین شرایط،‌ مساوی با بدترین شرایط دولت قبل بوده است. یعنی سال ۹۱ و به طور متوسط در سال‌هایی که درآمد نفت ما خوب بوده، حدود ۵۲ میلیون دلار بوده است. علی رغم اینکه در سال ۹۳ دچار کم‌ترین درآمد نفتی شدیم و از صد و خرده‌ای میلیون دلار به ۳۰ و از ۳۰ هم کاهش بیشتری پیدا کرد.
روحانی ادامه داد: بیش از دو سال ما تورم تک رقمی داشتیم. از اواخر سال ۹۴ تورم تک رقمی شد و تا ماه های اولیه سال ۹۷ این وضعیت ادامه داشت که بعد وارد شرایط جنگ اقتصادی شدیم.

** به آنچه وعده دادیم عمل کردیم
وی افزود: سال ۹۵ ما بالاترین رشد اقتصادی جهان را داشتیم و در بسیاری از زمینه ها ما آنچه به مردم وعده دادیم عمل کردیم. وعده ما اعتدال، تعامل سازنده با جهان، برداشتن تحریم ها از دوش مردم بود و اینکه حقوق هسته‌ای را برای ملت ایران ثبت کنیم. کشور را از pmd و شرایط سخت آژانس رهانیدیم. اقداماتی که در این مدت داشتیم یک مدیریت اقتصادی خوب بود.
رئیس جمهور تصریح کرد: ما توانستیم کشور را از تورم سخت نجات دهیم و در برخی اقلام به خودکفایی برسیم در انرژی، گاز، بنزین و گازوئیل به خودکفایی رسیدیم. برای اولین بار در دولت دوازدهم محصول گاز و تولید گاز شیرین ما در کشور به یک میلیارد متر مکعب در روز رسید. در حوزه های مشترک گاز و نفت توانستیم پیشرفت های خوبی داشته باشیم در حوزه نفت در میدان مشترک با عراق از ۷۰ خرده ای هزار بشکه به ۴۰۰ هزار بشکه رسید. در زمینه‌های مهم از قبیل کشاورزی و صنعتی وضعیت ما به شرایط بهتری رسید.

** افتتاح‌های مهمی تا پایان دولت دوزادهم خواهیم داشت
روحانی ادامه داد: ما تلفات برق را تک رقمی کردیم. تولید برق ما از متوسط دولت‌های دیگر بیشتر است در زمینه تولیدات صنعتی در حوزه تولید فولاد محصولات را به دو برابر رساندیم. تولید آلومینیوم ۷۰ درصد اضافه شد. افتتاح های بسیار مهمی در همین سال علی رغم شرایط کرونایی داشتیم و تا پایان دولت دوازدهم خواهیم داشت.
وی تاکید کرد: خواهش من از رسانه‌ها این است که دستاوردها و تولیدات دولت یازدهم و دوازدهم را با دولت‌های قبل مقایسه کنند و ما می‌توانیم به نقطه‌ای برسیم که نمره قابل قبولی بگیریم.
رئیس جمهور یادآور شد: بزرگترین کار دولت طرح تحول سلامت بود ما تخت بیمارستانی را به دو برابر رساندیم.
روحانی تاکید کرد: پاسخ ندادن ما به حرف‌های حاشیه‌ای به معنای جواب نداشتن نیست، وقتش را نداریم.

** دولت با تمام توان نگذاشت برجام نابود شود
وی گفت: یکی از خدماتی که دولت دنبال می‌کند شکستن تحریم است. دولت بسیار امیدوار است که در این زمینه گام‌های خوبی را بردارد. چون جنگ اقتصادی ترامپ شکست خورد و همه دنیا این را معترف هستند. همه دنیا دارند فشار می‌آورند که آمریکا به برجام برگردد و برجام فعال شود. یکی از خدمات دولت دوازدهم که اگر لازم شد در زمانی توضیح می‌دهم این بود که دولت با تمام توان نگذاشت برجام نابود شود. تمام تلاش ترامپ بر این بود که برجام را از بین ببرد. در داخل هم عده‌ای همین کار را می‌خواستند بکنند. ما به دنبال این بودیم که برجام زنده بماند تا باز هم در وقت خود، نقش خود را ایفا کند.

** برجام ترامپ را در سازمان ملل مفتضح کرد
رئیس جمهور تاکید کرد: نمی‌گوییم توافق برجام بی‌نقص است. بی‌نقص فقط خداست. این توافق هم ممکن است اشکالاتی داشته باشد.امّا به طور نسبی یک توافق بی سابقه در ایران و منطقه است. سراغ ندارم کشوری با شش کشور مذاکره کرده و موفق شده باشد. این برجام علی رغم اینکه دست و پایش را شکسته بودند با همین دست و پای شکسته روبروی ترامپ ایستاد و در سازمان ملل سه بار آمریکا و ترامپ را مفتضح کرد. 
روحانی با بیان اینکه پایان تحریم به معنای این است که مردم به یکی از حقوق حقه خودشان دست یافتند، گفت: پایان تحریم از طرف آمریکا به‌معنای آن است که تروریسم اقتصادی و جنایت متوقف شده. جنایتکار اگر جنایت را متوقف کرد،‌ منّتی بر سر کسی که مورد جنایت قرار گرفته ندارد. امّا کسی که مورد جنایت قرار گرفته اگر یکساعت هم زودتر به حق خود برسد، حتماً‌ باید این کار بشود.

** عده‌ای در داخل می‌خواهند پایان تحریم به تأخیر بیفتد
وی افزود: عده‌ای در داخل می‌خواهند پایان تحریم به تأخیر بیفتد. دولت نخواهد گذاشت عده‌ای پایان تحریم را به تأخیر بیاندازند. ما یک دقیقه و یکساعت هم رضایت نخواهیم داد و در مقابل آن‌ها خواهیم ایستاد. تحریم باید بشکند و آمریکا باید به همه تعهدات خود برگردد و اگر همه برگردند به تعهدات کامل خود، ما هم برخواهیم گشت.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی