۱
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲
کد مطلب : ۱۳۱۴۵۷
یک طرح دیگر سبد جهش دوم صنعت پتروشیمی آماده افتتاح شد؛

افزایش ظرفیت ۷۵۰ هزار تنی پتروشیمی ایلام

مدیرعامل پتروشیمی ایلام گفت: با راه‌اندازی واحد الفین ۷۵۰ هزار تن محصول شامل اتیلن، پروپیلن، بنزین‌ پیرولیز و سوخت مایع در سال تولید می‌شود و طرح الفین به عنوان الفین سیزدهم کشور آماده بهره برداری است.
افزایش ظرفیت ۷۵۰ هزار تنی پتروشیمی ایلام
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   حسن نجفی سمنانی مدیرعامل پتروشیمی ایلام  با اشاره به افتتاح رسمی فاز دوم این پتروشیمی ( واحد الفین و SRU) این مجتمع پتروشیمی از سوی رئیس جمهوری اظهارکرد: خوشبختانه این واحد ها با توجه به تلاش های انجام شده آماده بهره برداری رسمی شده است.
وی افزود: ظرفیت تولید این واحد اتیلن به میزان 458 هزار تن در سال، پروپیلن: 124 هزار تن در سال و بنزین پیرولیز132 هزار تن و سوخت مایع 33 هزار تن در سال است که با توجه به برنامه ریزی های انجام شده مازاد اتیلن تولیدی پس از رفع نیاز مجتمع،  با نصب کمپرسورهای ساخته شده از سوی سازندگان ایرانی بزودی به خط لوله اتلین غرب تزریق خواهد شد.
مدیرعامل پتروشیمی ایلام تصریح کرد: 305 هزارتن از اتیلن تولیدی واحد الفین در واحد پلی اتیلن سنگین مصرف می شود و فروش اتیلن مازاد حدود150 هزارتن است.
نجفی خوراک این واحد ها را اتان به میزان 233 هزار تن در سال، برش سه کربنه و سنگین تر: 349 هزار تن در سال وبرش پنج کربنه و سنگین تر416هزار تن در سال برشمرد و ادامه داد: در ماه های آتی روند تولید محصولات مختلف این مجتمع پتروشیمی به تدریج افزایش خواهد یافت.
 وی با بیان این که کاتالیست واحد الفین از سوی سازندگان ایرانی تامین شده است گفت: در مجموع بیش از 70 درصد از این واحد از سوی سازندگان ایرانی ساخته شده است.
به گزارش نیپنا ، مجتمع پتروشیمی ایلام دارای 4 واحد فرآیندی گوگردزدایی خوراک (SRU)، الفین، پلی اتیلن سنگین و سرویس های جانبی است که واحدهای فرآیندی پلی اتیلن سنگین و سرویسهای جانبی در قالب فاز اول در اردیبهشت ماه سال 1393 با حضور حجت الاسلام دکتر حسن روحانی رییس جمهوری مورد افتتاح رسمی و بهره برداری قرار گرفت و دو واحد گوگردزادیی خوراک و الفین نیز آماده افتتاح رسمی است.
واحد گوگردزادیی وظیفه شیرین سازی خوراک ورودی الفین را بر عهده دارد و خوراک شیرین شده به سمت واحد الفین ارسال می شود تا محصولات اتیلن، پروپیلن، بنزین پیرولیز و سوخت مایع تولید شوند. از محصولات تولیدی واحد الفین، محصول اتیلن آن به عنوان خوراک واحد پلی اتیلن سنگین استفاده شده و سایر محصولات نیز به فروش خواهند رسید.
در حال حاضر خوراک واحد پلی اتیلن سنگین از طریق خط اتیلن غرب تامین می شود و با 35 درصد ظرفیت اسمی در مدار تولید قرار دارد که با بهرهبرداری از واحد الفین پتروشیمی ایلام با ظرفیت 60 تا 70 درصد، خوراک واحد پلی اتیلن سنگین نیز به 100 درصد اسمی خواهد رسید و تنگنای تامین خورک آن رفع خواهد شد.
همچنین در صورت تامین خوراک کافی، ظرفیت الفین به 100 درصد رسیده و علاوه بر تامین خوراک کافی پلی اتیلن سنگین، به میزان 153 هزارتن اتیلن اضافی نیز به خط اتیلن غرب کشور تزریق خواهد گردید که باعث ایجاد ارزش افزوده و سودآوری بیشتر در صنعت پتروشیمی خواهد بود.
گفتنی است واحد الفین پتروشیمی ایلام موسوم به الفین سیزدهم تنها واحد الفین در غرب کشور است.

منبع: نیپنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی