۳
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۷
کد مطلب : ۱۳۲۳۴۰

تکذیب کاهش فشار گاز در پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: مشکل کمبود گاز در کشور وجود ندارد و کاهش فشاری نیز در مخازن پارس جنوبی نداریم، بلکه مصرف گاز افزایش داشته است.
تکذیب کاهش فشار گاز در پارس جنوبی
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   «حسن منتظر تربتی» امروز شنبه در نشستی خبری در حاشیه نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با بیان اینکه این نمایشگاه با شعار جهش تولید برگزار می شود، ادامه داد: در تلاشیم تا بر روی تولید داخل تمرکز ویژه‌ای داشته باشیم.
وی افزود: صنعت گاز به دلیل اینکه بیشتر توسعه در آن،   پس از پیروزی انقلاب اسلامی اتفاق افتاده، بیشتر تجهیزات آن در داخل تولید می شود.
معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه در سال های اخیر ۱۵ هزار روستا معادل ۸ میلیون واحد جدید را گازرسانی کرده ایم، گفت: تمام کالاهای مصرفی برای گازرسانی تولید داخل بوده و اشتغالزایی ایجاد شده است.
به گفته تربتی، بخش هایتک و توربوکمپرسورها در سال های گذشته فعال شده است.
وی ادامه داد: ناوگان شبکه گاز، ۴۰۰ توریوکمپرسور دارد که گاز را در کشور توزیع می کنند. در پالایشگاه ها نیز کالاهای باقیمانده در بخش مواد شیمیایی و کاتالیست ها به تولید کنندگان داخلی ارایه شد و اکثر این موارد به قرارداد تبدیل شده و خرید بار اول است.
تربتی تاکید کرد: با این اقدام تمام مواد شیمیایی و تجهیزات پالایشگاه ها در داخل تامین می شود.
وی با بیان اینکه احداث هر هزار کیلومتر خط لوله در کشور سرمایه ۳ میلیارد دلاری می طلبد، افزود: بیشتر این هزینه مربوط به تامین فولاد و ورق مورد نیاز است. از ماه آینده از لوله ای که تمام فرایند آن در داخل انجام شده، استفاده می شود. با این اقدام می توانیم ادعا کنیم صنعت گاز تمام ایرانی خواهیم داشت.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: موضوع دیگر اینکه ایران دومین دارنده ذخایر گازی جهان است و تولید گاز کشور به هزار میلیون متر مکعب در روز معادل ۶ میلیون بشکه نفت خام در روز رسیده است.
وی ادامه داد: با این حال گاز تولیدی، بیشتر در بخش های گرمایشی مصرف می شود. در تلاشیم تا شرکت های دانش بنیان به کمک بیایند تا برای بهینه سازی پا به پای تولید گاز پیش برویم.
مدیرعامل شرکت ملی گاز با اشاره به اینکه پدیده‌ای مانند پارس جنوبی به ندرت اتفاق می افتد، افزود: تولید به تنهایی نیاز کشور را رفع نمی کند. در بخش نیروگاه ها، صنایع و هم خانگی نیازمندیم تا باتوسعه نرم افزاری و هم سخت افزاری زمینه را برای بهینه سازی مصرف ایجاد کنیم.  
تربتی گفت: با بهینه سازی مصرف، گاز را به سمت مصارف افزوده بیشتر هدایت کنیم. امروز در شبکه گاز هزار میلیون متر مکعب گاز خام تولید می شود که بخش زیادی از آن از طریق خطوط لوله سراسری توزیع می شود.
به گفته تربتی، در این روزها که موج سرد در کشور داشتیم و دما تا منفی ۲۰ افت کرد، مجموع مصرف به بیش از ۶۰۰ میلیون متر مکعب رسید. در همین شرایط روانه ۱۰۰ تا ۱۳۰ میلیون متر مکعب تحویل گاز به نیروگاه ها داشتیم. همچنین صادرات گاز نیز به ترکیه و عراق در جریان بود.  
وی تاکید کرد: به دلیل نوع توسعه شبکه گاز در سال های گذشته، معمولا در سرشاخه ها دچار کاهش فشار می شدند اما اکنون مشکلی نداریم.
وی خاطر نشان کرد: در راستای توصیه های رهبر معظم انقلاب در نظر داریم تا گاز مصرفی ۳ دهک از مصرف کنندگان رایگان شود.  
معاون وزیر نفت ادامه داد: اولین قبوض مجانی اواسط بهمن ماه توزیع می شود.  
وی به موضوع بهینه کردن موتورخانه ها اشاره کرد و گفت: موتورخانه ها از مراکز مصرف کننده گاز هستند و می توان با بهینه سازی آنها، مصارف را تا ۱۵ درصد کاهش داد. تمام کسانی که موتورخانه دارند به سایت شرکت گاز مراجعه کرده و با ثبت نام بدون پرداخت هزینه موتورخانه خود را بهینه کنند.  
تربتی در خصوص موضوع قطع واردات گاز ترکمنستان اشاره کرد و افزود: واردات گاز از ترکمنستان در سال‌های گذشته انجام می شد اما در سال ۸۶ با قطع گاز ترکمنستان، شمال کشور با کمبود گاز مواجه شد. اکنون اما با خطوطی که احداث کردیم مشکلی برای تامین گاز خانگی وجود ندارد.  
به گفته تربتی مذاکرات با ترکمنستان ادامه دارد و در صدرت موافقت، تجارت گاز با این کشور را از سر می گیریم. البته واردات گاز تنها برای تجارت خواهد بود و برای تامین گاز داخل کشور، به واردات گاز نیازی نداریم.  
معاون وزیر نفت در امور گاز به تخصیص گاز به پتروشیمی ها در فصل زمستان اشاره کرد و افزود: پتروشیمی ها مطابق روال گاز مصرف می کنند. البته به دلیل پیک مصرف تعمیرات را در دوره زمستان انجام می دهند و از همین رو برخی از پتروشیمی ها اکنون مصرف کننده نیستند.
وی ادامه داد: با وجود تلاش و تولید در پارس جنوبی موضوع افت فشار در پارس جنوبی وجود ندارد و ۶۵ میلیون متر مکعب گاز بیشتری از این میدان تولید می شود. در واقع موضوع کمبود گاز نیست بلکه با وجود افزایش تولید، افزایش مصرف در بخش خانگی و نیروگاهی بیشتر بوده است.  
تربتی گفت: مصرف سوخت نیروگاه ها بیشتر از برنامه ای که توانیر اعلام کرده بود، اتفاق افتاد.
وی میزان مطالبات گازی ایران از عراق را ۶ میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: مقداری از این طلب به حساب‌های اعلام شده واریز شد و بقیه نیز در حال رایزنی است.  
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: مراکز علمی و آموزشی به طور کامل تعطیل نیست. همچنین بر اساس بررسی ها، مجموع مصرف گاز این بخش در کشور، ۱۲ میلیون متر مکعب در روز است و این در شرایطی است که امسال مصرف خانگی ۱۰۰ میلیون متر مکعب افزایش داشته است.  
تربتی تصریح کرد: در مصرف گاز، برای ما ارزش‌افزوده گاز مهمتر است در بخش‌هایی به جای صادرات، پتروشیمی‌ها را توسعه دادیم که نتیجه آن،  ایجاد ارزش افزوده بوده است.
مدیرعامل شرکت ملی گاز  با بیان اینکه در بحث نیروگاه‌ها میانگین تامین مهم است زیرا همه نیروگاه ها مخازن سوخت مایع دارند، افزود: امسال میانگین مصرف گاز در بخش نیروگاهی باید ۸۰ میلیون متر مکعب می بود اما ۱۰۵ میلیون متر مکعب گاز به نیروگاه ها تحویل داده ایم.  
وی افزود: در دوران تحریم صنعت گاز به دلیل جنس کار و نوع کار با حداقل مشکل کار کرده است. البته مباحث انتقال پول به دلیل تحریم ها و محدودیت های بانکی مطرح بوده اما برای پایداری تولید مشکلی نداشتیم.
تربتی گازرسانی سراسری را با هدف ایجاد رفاه و در راستای عدالت اجتماعی دانست و افزود: به لحاظ اقتصادی هر جا گاز را جایگزین کردیم سوخت گرانتری صرفه جویی شد. در واقع هر کجا گازرسانی انجام شده سوخت مایع آزاد شده به فروش رسیده و صرف توسعه های اقتصادی شده است
وی با بیان اینکه اکنون ۹۵ درصد جمعیت کشور از گاز بهره‌مند شده‌اند، ادامه داد: مجموع هزینه گازرسانی در این سال ها، ۶ میلیارد دلار بوده که در مقابل آن ۱۰ میلیارد دلار سوخت مایع آزاد شده است.  

منبع: ایرنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی