۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
کد مطلب : ۱۳۲۶۱۴

کلنگ احداث طرح GTPP اسلام آباد غرب

وزیر نفت، کلنگ احداث طرح GTPP اسلام آباد غرب را با ظرفیت تولید سالانه ۱۲۰ هزار تن محصول نهایی پلی‌پروپیلن بر زمین می زند.
کلنگ احداث طرح GTPP اسلام آباد غرب
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   همزمان با ایام دهه فجر و در آستانه چهل و دومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، شنبه 18 بهمن ماه جاری با حضور وزیر نفت، معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، استاندار و سایر مقامات استانی، عملیات احداث طرح GTPP اسلام غرب آغاز می شود.
برپایه این گزارش، طرح GTPP اسلام آباد غرب با دانش فنی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی احداث می شود.
این طرح 545 میلیون دلاری، با هدف اجرای طرح های زنجیره ارزش تولید پلی‌پروپیلن از گاز طبیعی، در زمینی به مساحت 54 هکتار در منطقه ویژه اقتصادی زاگرس اجرا می شود که بخش اعظم خوراک گاز این مجتمع از خط لوله ششم سراسری گاز از عسلویه و بخشی نیز از پالایشگاه ایلام تامین خواهد شد.
ظرفیت تولید این طرح، سالانه ۹۶۰ هزار تن محصول و ظرفیت تولید پلی‌پروپیلن به‌عنوان محصول نهایی سالانه ۱۲۰ هزار تن خواهد بود.

 ریل گذاری هوشمندانه صنعت پتروشیمی در گام چهارم توسعه
پیش از این، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهارکرده بود: با بررسی خوراک های قابل دریافت از صنعت نفت در سال های آتی و استفاده از محصولات پایه به عنوان خوراک و همینطور بررسی میزان واردات محصولات پتروشیمی و نیاز صنایع پایین دستی، 30 طرح راهبردی برای تحقق توسعه پایدار تعریف شده است. به عبارت دقیق تر در گام چهارم توسعه، عملا ریل گذاری توسعه این صنعت براساس موجودی خوراک تا سال 1406 برنامه ریزی شده است.
معاون وزیر نفت افزود: طرح های راهبردی در ۳ دسته شامل طرح های خوراک ترکیبی برای محصولات آروماتیک، طرح های تولید پروپیلن به عنوان خاویار صنعت پتروشیمی و سومین دسته از این طرح ها نیز طرح های پیشران با هدف تنوع در محصولات و قطع واردات و ایجاد اشتغال و آمایش سرزمینی در ۲۱ طرح تعریف شده است و ظرفیت پروپیلن به ۴.۵ میلیون تن افزایش پیدا خواهد کرد.
وی با بیان این که با استفاده از خوراک های ترکیبی سبد تولید محصولات پتروشیمی متنوع می شود، گفت: تاکنون 3 هلدینگ فعال در صنعت در این زمینه فعالیت اجرایی خود را آغاز کرده اند.
بهزاد محمدی ادامه داد: همچنین در بخش دوم که طرح های تولید پروپیلن هستند، با توجه به برنامه ریزی های انجام شده طرح PDH سلمان فارسی در دست ساخت است و طرح GTP نیز در بندر امیرآباد در حال دریافت مجوزهای مورد نیاز است و طرح GTPP اسلام آباد غرب با دانش فنی ایرانی که از سوی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی تهیه شده است توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی احداث می شود.
گفتنی است؛ طرحGTPP دیگری نیز در بندر انزلی ساخته می شود و طرح پارک پروپیلن عسلویه نیز با استفاده از متانول مازاد در این منطقه، از دیگر برنامه های آتی است.
محمدی با اشاره به ساخت طرح PDH در منطقه عسلویه، افزود:حجم سرمایه گذاری با اتمام طرح های جهش دوم به ۸۰ میلیارد دلار، با تکمیل طرح های جهش سوم به ۹۲ میلیارد دلار و در گام چهارم به ۱۰۸ میلیارد دلار افزایش پیدا می کند.
با تکمیل طرح های جهش دوم و سوم و نیز اجرایی شدن طرح های راهبردی، پیش بینی می شود در پایان برنامه هفتم توسعه، ظرفیت صنعت پتروشیمی ایران به 150 میلیون تن و درآمد 44 میلیارد دلار در سال خواهد رسید.
به گفته محمدی، طرح‌های پیشران در ۴ زنجیره پروپیلن، متانول، اتیلن و بنزن با هدف ایجاد تنوع در سبد محصولات، توسعه زنجیره ارزش، کاهش واردات، تامین خوراک صنایع پایین‌دستی، افزایش ارزش محصولات و آمایش سرزمینی تعریف شده است.
وی ادامه داد: برای بهبود اقتصاد طرح‌ها، مشوق‌هایی مانند تخفیف قیمت خوراک گاز، معافیت مالیاتی، ارایه دانش فنی و در اختیار گذاشتن زیرساخت‌های مورد نیاز در نظر گرفته شده است.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی خاطر نشان کرد: امیدواریم با تلاش مستمر و هوشمندانه، صنعت پتروشیمی نقش خود در خلق ثروت و رونق را روز به روز برجسته سازد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی