۴
۱
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۶
کد مطلب : ۱۳۲۷۷۵
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی خبر داد:

جهش تولید پلیمر ایران طی چهار سال آینده

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: سهم تولید پلیمر در جهان ۴۲۰ میلیون تن در سال است که اکنون سهم ما از سبد جهانی ۲ درصد است. در ۱۴۰۴ با تحقق جهش سوم پتروشیمی چهار درصد از سبد جهانی را به خود اختصاص می‌دهیم.
بهزاد محمدی
بهزاد محمدی
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "، در مراسم افتتاح چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست با بیان اینکه در این نمایشگاه ۲۰۰ شرکت داخلی و  ۱۴ شرکت دانش‌بنیان حضور دارند، ادامه‌داد: ۲۰۰ بازرگان از ۱۰ کشور از جمله هند، ترکیه، بوسنی، اردن، اقلیم کردستان، افغانستان در این دوره نمایشگاه شرکت کرده‌اند، همچنین برگزاری نمایشگاه مجازی به مدت ۲ هفته انجام خواهد شد.
 وی به آخرین وضعیت توسعه صنعت پتروشیمی در کشور اشاره کرد و افزود: با بهره‌برداری از ۱۰ طرح پتروشیمی در سال ۹۹، ظرفیت دریافت خوراک این صنعت به ۴۰ میلیون تن معادل ۹۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز رسید.
 محمدی تاکید کرد: اکنون ۶۰ مجتمع تولیدی و سه مجتمع یوتولیتی در کشور وجود دارد، در مجموع ۶۳ مجتمع پتروشیمی داریم که ظرفیت تولید را به ۸۰ میلیون تن رسانده و این در حالی است که این ظرفیت در آغاز سال ۶۵ میلیون تن بود. وی با بیان اینکه اکنون تولید محصول نهایی ۳۵ میلیون تن است، گفت: از این میزان ۷۲ درصد صادر و ۲۸ درصد مصرف داخلی است.
 محمدی افزود: از این میزان ۷۷ نوع محصول شیمیایی و ۱۸ نوع پلیمر شامل ۳۳۴ گرید تولید می‌شود. وی با اشاره به اینکه در دهه‌های آینده یک درصد افزایش فرآورده‌های نفتی در جهان خواهیم داشت، ادامه‌داد: در بخش پتروشیمی رشد تقاضای پتروشیمی ۴.۵ درصد خواهد بود و باید به توسعه پتروشیمی فکر کنیم. معاون وزیر نفت با بیان اینکه اکنون ۹ میلیون تن انواع پلیمر تولید می‌کنیم و این رقم در سال ۲۰۲۵ به ۲۱ میلیون تن می‌رسد که رشدی ۱۲۰ درصدی دارد، گفت: سهم تولید پلیمر در جهان ۴۲۰ میلیون تن در سال است که اکنون سهم ما از سبد جهانی ۲ درصد است. در ۱۴۰۴  با تحقق جهش سوم پتروشیمی ۴ درصد از سبد جهانی را به خود اختصاص می‌دهیم.  وی ادامه‌داد: در پلیمرهای پرمصرف سهم پلی اتیلن در حال حاضر ۵.۱ میلیون تن است که در سال ۱۴۰۴ به ۱۳ میلیون تن می‌رسد.
 محمدی با اشاره به اینکه در بحث پلی پروپیلن وضعیت متفاوت است، افزود: مجموع ظرفیت تولید پروپیلن در کشور، یک میلیون تن است و این محصول خاویار پتروشیمی است و ظرفیت تولید این محصول تا سال ۱۴۰۴ به ۴.۵ میلیون تن می‌رسد.
 وی یکی از گلوگاه‌ها در تولید پروپیلن را دانش فنی دانست و گفت: اکنون در طرح‌های تولید پروپیلن از متانول، پی. دی. اچ و گاز طبیعی دانش فنی ایرانی وارد صنعت شده است، در همین مسیر عملیات اجرایی طرح اسلام آباد آغاز شد. معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه در تولید «پت» ظرفیت تولید  ۹۰۰ هزار تن است و تا ۱۴۰۴ به ۱.۳ میلیون تن می‌رسد، افزود: در سال ۱۴۰۴ در مجموع ۱۱۳ مجتمع پتروشیمی در کشور فعالیت می کنند که ۵۰ مجتمع پلیمری خواهد بود. اکنون نیز از سبد ۳۵ میلیون تنی محصولات نهایی پتروشیمی، ۹ میلیون تن پلیمر تولید می شود و این اعداد نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۴ از ۱۳۳ میلیون تن ظرفیت تولید پتروشیمی و ۷۰ میلیون ظرفیت محصول نهایی ۳۰ درصد پلیمر است.
به گفته محمدی، در فروش پلیمرها از ۹ میلیون تن ۵۴ درصد صادر و ۴۶ درصد در داخل مصرف می‌شود.
وی تاکیدکرد: در کل ۸۵ نوع کاتالیست با ارزش ۲۷۰ میلیون دلار در کشور مصرف می‌شود که سهم کاتالیست‌ها در تولید پلیمر ۵۰ میلیون دلار است.
محمدی بیان‌داشت: تاکنون نیز ۲۰ کاتالیست بومی‌سازی شده که از خروج ۱۲۵ میلیون دلار جلوگیری کرده است، تا پایان سال ۱۴۰۰ نیز ۷۰ درصد کاتالیست‌های مورد نیاز کشود را بومی می‌کنیم که ارزشی ۱۹۵ میلیون دلاری دارد. وی ادامه‌داد: در مجموع در این صنعت ۶۵ دانش فنی فرآیند مصرف می‌شود که از این تعداد تا به امروز هفت دانش فنی بومی‌سازی شده است و تا سال ۱۴۰۰ این عدد به ۱۰ دانش فنی می‌رسد.
معاون وزیر نفت خاطرنشان‌کرد: در مجموع در این صنعت ۶۵ دانش فنی فرآیند مصرف می‌شود که از این تعداد تا به امروز هفت دانش فنی بومی‌سازی شده است و تا سال ۱۴۰۰ این عدد به ۱۰ دانش فنی می‌رسد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بازنشسته نفت
لطفا بررسی کنید فقط امسال چند نیروی بازنشسته به صندوق بازنشستگی نفت وارد شدند.
اخیرا روسای مناطق دو و سه صندوق ها نیز از بازنشستگان منصوب شده است . همچنین تیم حراست جدید صندوق ها همگی از بازنشستگان غیر نفتی هستند.
ایا این درست است ؟ بعد بچه های ما بیکار هستند ؟
اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی