۲
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۲
کد مطلب : ۱۳۳۶۸۴

ادعای آمریکا درباره توقیف نفت ایران زیر سوال رفت

شرکتی در فجیره ادعای دولت آمریکا مبنی بر توقیف محموله حاوی ۲ میلیون بشکه نفت ایران را به چالش کشید.
ادعای آمریکا درباره توقیف نفت ایران زیر سوال رفت
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،    یک شرکت تحت تملک  فجیره ادعا کرده در یک محموله نفتی که آمریکا سال گذشته آن را با ادعای تعلق به ایران توقیف کرده بود ذی‌نفع بوده است. 
«شرکت بین‌المللی نفت و گاز فجیره» که تمامی مالکیت آن در اختیار «شیخ حامد بن محمد الشرقی»، حاکم شیخ‌نشین فجیره است مدعی شده واسطه‌ فروش این محموله بوده و محموله کشتی توقیف‌شده نفت عراقی بوده است.  
وبگاه شبکه خبری بلومبرگ این خبر را شامگاه جمعه به استناد سندی که تقدیم یک دادگاه فدرال در واشنگتن‌ دی‌سی شده منتشر کرده است. 
دولت آمریکا هنگام صدور دستور توقیف این محموله مدعی شده بود سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قصد داشته این محموله را به صورت مخفیانه به خارج از ایران منتقل کند. ایران، توقیف این محموله را «دزدی دریایی» توصیف کرد.
شرکت بین‌المللی نفت و گاز فجیره گفته در ماه ژوئن اقدام به خریداری ۲ میلیون بشکه نفت خام از یک عرضه‌کننده عراقی که اشاره‌ای به نامش نشده کرده است.
مطابق ادعای شرکت اماراتی، عرضه‌کننده عراقی بارنامه‌های صادرشده توسط «سازمان بازاریابی نفت عراق» را به عنوان گواهی مبدأ محصول فروخته شده ارائه کرده است. 
شرکت بین‌المللی نفت و گاز فجیره در ماه اکتبر این محموله را به خریداری در چین فروخته است. دولت آمریکا محموله مذکور را قبل از سفر به سمت چین توقیف کرد.
بهمن‌ماه سال جاری ، بلومبرگ به نقل از منابع آگاه گزارش داده بود آمریکا در تلاش است محموله‌ای که حاوی نزدیک به ۲ میلیون بشکه نفت خام است و تصور می‌کند متعلق به ایران است را توقیف کند.
منابع آگاه که نخواستند نامشان فاش شود روز ۸ بهمن‌ماه سال جاری به بلومبرگ گفتند این محموله در یک کشتی با پرچم لیبریا و به نام «آکیلیاس» قرار دارد و پس از صدور فرمان توقیف آن از سوی وزارت دادگستری آمریکا، به سمت آمریکا در حرکت است.
منابع آگاه گفتند، دستور این توقیف در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا صادر شده بود. دولت ترامپ سیاستی را در پیش گرفته بود که هدف آن به صفر رساندن فروش نفت ایران بود.
منابع آگاه گفتند شرکت «کپیتال شیپ مننجمنت»، مالک یونانی آکیلیاس به مقامات آمریکایی خبر داده بود که احتمالا محموله نفت بارگیری شده ایرانی است، حال آنکه در ابتدا گمان می‌رفته که نفت عراقی باشد.
بلومبرگ گزارش داده بود آکیلیاس که از نفتکش های بسیار غول پیکر (VLCC) است، محموله خود را  در ماه نوامبر از کشتی دیگری در بندر فجیره امارات دریافت کرده. رسانه آمریکایی همچنین بر اساس اسناد کشتیرانی گزارش داد این نفتکش قرار بود به سمت مسقط، پایتخت عمان حرکت کند.
آمریکا سال گذشته نیز تلاش کرده بود تا نفت ایران را توقیف کند و کشتی‌هایی که گفته می‌شد حامل بنزین ایران به ونزوئلا بود را رهگیری می‌کرد. 
با این حال ایران ده ها محموله بنزین را به سلامت به ونزوئلا ارسال کرد و بخشی از کمبود بنزین در این کشور با این اقدام جبران شد. بعضی منابع خبری مدعی بودند ونزوئلا با مبادله طلا پول بنزین ایران را پرداخته است.
«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا بعد از خروج از برجام در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» علاوه بر بازگرداندن تحریم‌های متوقف‌شده ذیل این توافق و اعمال تحریم‌های جدید به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز مانند ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورد.
تئوری ترامپ این بود که این سیاست‌ها می‌تواند جمهوری اسلامی ایران را به مذاکره بر سر توافقی جدید به جای «برجام» وادار کند.
او روز ۲۰ ژانویه سال جاری میلادی در حالی از قدرت کنار رفت که در تحقق این هدف شکست خورده بود. ترامپ به دلیل نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش از سوی منتقدانش آماج انتقادات تند قرار گرفت.
دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» ضمن اعتراف به اینکه سیاست فشار حداکثری شکست خورده گفته قصد دارد ایالات متحده را به برجام بازگرداند، اما تا به حال هیچ گام عملی در این راستا برنداشته است.
 
منبع: فارس 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی