۱
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۹
کد مطلب : ۱۳۳۸۳۶

پیروزی انی و شل در بزرگترین پرونده فساد نفت

دادگاهی در میلان شرکت انرژی انی، مدیرعامل این شرکت ایتالیایی و رویال داچ شل را در بزرگترین پرونده فساد صنعت نفت که مربوط به خرید ۱.۳ میلیارد دلاری یک میدان نفتی نیجریه در یک دهه پیش بود، تبرئه کرد.
پیروزی انی و شل در بزرگترین پرونده فساد نفت
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   حکمی که توسط مارکو ترمولادا، قاضی ایتالیایی خوانده شد، پس از گذشت بیش از سه سال از آغاز نخستین جلسه رسیدگی و پس از برگزاری ۷۴ جلسه دادگاه اعلام شد. ترمولادا اعلام کرد این شرکتها و متهمان تبرئه شده اند و هیچ موردی برای پاسخگویی وجود ندارد.
دولت نیجریه از این حکم ابراز تعجب و ناامیدی و اعلام کرد هنگامی که وکلایش حکم مکتوب قاضی را مطالعه کنند، درخواست تجدیدنظر خواهد کرد.
این پرونده طولانی مربوط به خرید ۱.۳ میلیارد دلاری میدان فراساحلی OPL ۲۴۵ در نیجریه توسط شرکتهای انی و شل از شرکت نفت و گاز مالابو متعلق به دان اِتِته، وزیر نفت سابق نیجریه بود.
دادستانها مدعی شده بودند که تنها ۱.۱ میلیارد دلار از این مبلغ به سیاستمداران و واسطه ها از جمله خود اِتِته رسیده بود. اِتِته یک مجرم فعال در زمینه پولشویی بود که این میدان را در سال ۱۹۹۸ که در دولت نظامی نیجریه وزیر نفت بود، خریده بود.
دادستانهای ایتالیایی خواستار جریمه شرکتهای شل و انی، و زندانی شدن مدیران سابق و فعلی هر دو شرکت از جمله کلودیو دسکالزی، مدیرعامل انی و مصادره ۱.۱ میلیارد دلار از متهمان شده بودند. اما متهمان ارتکاب هر گونه خلافی را منکر بودند.
این حکم در شرایطی صادر شد که سرمایه گذاران شرکتهای نفتی را برای مبارزه با تغییرات اقلیمی و فراهم کردن مدلهای کسب و کار پایداری که تاثیر اجتماعی فعالیتهای آنها را هم به حساب می آورد، تحت فشار قرار داده اند. شل و انی در خصوص خرید این میدان نفتی در کشورهای دیگر هم با تحقیقات روبرو شده اند. دادستانهای هلندی در مارس سال ۲۰۱۹ اعلام کردند اتهامات مجرمانه علیه شل آماده می کنند و نیجریه نیز تحقیقاتی را آغاز کرد.
بن فان بردن، مدیرعامل شل اظهار کرد: هموار تاکید کرده که خرید سال ۲۰۱۱ میدان OPL ۲۴۵ قانونی بوده و به منظور حل اختلاف یک دهه ای بر سر مالکیتش انجام گرفت.
بر اساس گزارش رویترز، متهمان این پرونده اعلام کردند قیمت خرید میدان OPL ۲۴۵ به یک حساب دولتی نیجریه واریز شد و منتقل شدن آن از این حساب خارج از کنترل آنها بوده است.

منبع: ایسنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی