۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۸
کد مطلب : ۱۳۴۱۲۲

کاهش ۶ هزار و ۷۳۳ واحدی شاخص بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با ۵۳ صدم درصد کاهش همراه شد.
کاهش ۶ هزار و ۷۳۳ واحدی شاخص بورس
  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   با وجود اینکه اکثر کارشناسان می‌گویند با در نظر گرفتن قیمت‌های موجود بازار، اکثر سهام موجود در بورس تهران ارزنده شده و به قیمت کف رسیده‌اند، اما با این وجود بازار هم روند رو به کاهش در پیش گرفت، به گونه‌ای که در پایان معاملات شاخص کل با کاهش 6 هزار و 733 واحد به رقم یک‌میلیون و 262 هزار و 761 واحد رسید. 
همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن امروز با کاهش 945 واحد به رقم 438 هزار و 974 واحد رسید.
ارزش روز بازار در بورس تهران به بیش از 5 میلیون و 45 هزار میلیارد تومان رسید. 
معامله‌گران امروز بیش از 4.1 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 468 هزار نوبت معامله و به ارزش 4 هزار و 136 میلیارد تومان داد و ستد کردند.
امروز در فرابورس ایران معامله‌گران بیش از 35 هزار و 964 میلیارد تومان داد و ستد کردند که البته عمده این رقم مربوط به عملیات بازار باز و اوراق دولتی بود که توسط بانک‌ها و صندوق‌های با درآمد ثابت خریداری می‌شود. 
به هر حال ارزش معاملات امروز بورس و فرابورس از 40 هزار میلیارد تومان فراتر رفت. 
امروز همه شاخص‌های بورس قرمز بودند اما میزان کاهش شاخص زیر یک‌درصد بوده به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی 53 صدم درصد کاهش یافت.
خریداران پالایش یکم هنوز با 23 درصد زیان همراه هستند،‌هر واحد این صندوق 10 هزار تومان فروخته شد که امروز 7729 تومان معامله شد.
شاخص کل و شاخص قیمت با معیار هم‌وزن 22 صدم درصد کاهش یافتند. شاخص آزاد شناور 52 صدم درصد افت کرد. شاخص بازار اول بورس 8 دهم درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس 19 صدم درصد افت کرد. 
امروز نماد شستا و چادرملو بیشترین اثر تقویتی در شاخص بورس را داشتند و از سوی دیگر، نمادهای فولاد مبارکه، ملی مس، پتروشیمی خلیج فارس، پالایش نفت اصفهان و بانک ملت بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشتند. 
در فرابورس ایران هم شاخص کل امروز 12 واحد افزایش یافت و به رقم 17 هزار و 919 واحد رسید. 
ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک‌میلیون و 218 هزار میلیارد تومان رسید. 
امروز معامله‌گران در فرابورس ایران بیش از 945 میلیون اوراق بهادار و سهام در قالب 111 هزار نوبت معامله و به ارزش 35 هزار و 964 میلیارد تومان داد و ستد کردند.
امروز نمادهای بیمه پاسارگاد و صبا تأمین بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس را داشتند و برعکس، نمادهای پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی تندگویان، مدیریت انرژی تابان، نیروی برق دماوند و ذوب‌آهن بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشتند.
 یکی از مأموریت‌های بورس و فرابورس به عنوان دو رکن بازار سرمایه، تأمین مالی برای شرکت‌های بورسی، شرکت‌های بزرگ و دولتی است که در این زمینه امروز در فرابورس ایران نزدیک 36 هزار میلیارد تومان اوراق دولتی در قالب عملیات بازار باز عرضه شد که عمدتا توسط بانکها و صندوق‌های با درآمد ثابت خریداری شد. 
به هر حال شرکتهای بورسی و فرابورسی با رعایت استانداردهای کسب و کار و اطلاع‌رسانی شفاف و رسمی در جهت حاکمیت شرکتی حرکت می‌کنند و دولت به عنوان حاکمیت باید از حضور بیشتر شرکتها در بورس و فعالیت حرفه‌ای آنها با قوانین مختلف حمایت کند و همچنین قدردان حضور مردم در بازار سرمایه باشد زیرا حضور مردم در بورس به منزله تقویت پس‌انداز ملی و فراهم کردن منابع برای انجام سرمایه‌گذاری جهت رشد اقتصادی و دستیابی به توسعه اقتصادی به شمار می‌رود.
 
منبع: فارس 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی