۱
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۴
کد مطلب : ۱۳۴۱۳۱

آغاز تزریق واکسن ایرانی کرونا از خرداد

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: واکسیناسیون عمومی شهروندان با واکسن کرونای تولید داخل از اواخر بهار امسال در کشور آغاز می‌شود.
آغاز تزریق واکسن ایرانی کرونا از خرداد
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   " قاسم جان بابایی" روز دوشنبه در حاشیه سفر به استان مرکزی و بازدید از بیمارستان امیرالمومنین(ع) اراک افزود: تزریق واکسن کرونا تنها میزان شدت بیماری و مرگ و میر را کاهش می‌دهد و رعایت کردن پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم الزامی است.
وی تاکید کرد: اکنون واکسیناسیون کادر بهداشت و درمان و سالمندان آغاز شده که به تدریج واکسیناسیون افراد پرخطر نیز آغاز می‌شود.
معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: اکنون دنیا با یک بیماری ناشناخته مواجه است که متفاوت از ویروس‌های دیگر است.
جان بابایی تصریح کرد: ویروس کرونا در طول یکسال گذشته نه تنها درصد بیماری زایی آن کاهش نیافته بلکه قدرت سرایت پذیری آن نیز بالا رفته است و همچنان میزان مرگ و میر در جهان رو به افزایش است.
وی با اشاره به اینکه تاکنون دنیا اطلاعات کافی از این ویروس پیدا نکرده است، افزود: تنها حربه مقابله با این بیماری واکسن است که تزریق آن برای عموم مردم زمان بر است اما آیا واکسن همه اهداف را تعیین می‌کند که هنوز مشخص نیست.
این مقام مسئول وزارت بهداشت بیان داشت: پیش‌بینی می‌شود که تزریق واکسن کرونا درصد مرگ و میر را کاهش دهد اما اینکه واکسن همه مشکلات را کاهش دهد امری نامعلوم است.
جان بابایی ضمن تاکید بر اینکه بیماران کرونایی به صورت فزاینده‌ای در حال افزایش است، گفت: کرونای انگلیسی در دنیا نگرانی ایجاد کرده و این ویروس جهش یافته در تمام دنیا انتشار یافته است.
معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به وضعیت بیمارستان امیرالمومنین( ع) اراک نیز گفت:  از یک هفته اخیر روند بیماری روبه افزایش است و البته استان مرکزی و خود شهر اراک دو هفته اول فروردین و دو هفته آخر سال ۹۹ شرایط پایداری داشت.
 جان بابایی بیان داشت: در این بازه زمانی تعداد بیماران بستری در کل استان کمتر از ۶۰ درصد بود که اکنون تعداد بستری‌ها به مرز سه برابر رسیده است.
وی ادامه داد: درطول یک هفته اخیر مراجعه بیماران سرپایی به غیر از مطب‌ها به بیمارستان‌ها سه برابر افزایش یافته است. 
جان بابایی اظهار داشت: ۸۰ درصد بیماران بستری در بخش کرونا تستشان مثبت است و بالای ۶۰ درصد بیماران سرپایی هم نتیجه تستشان مثبت است و این مهم نشان می‌دهد که میزان آلودگی بالا است.
وی عنوان کرد: بیماری روند روبه افزایشی دارد و مشخص نیست قله این موج چه زمانی است و این مهم بسته به تصمیمات و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم است.
جان بابایی یادآور شد: تعداد تخت‌های بیمارستانی در همه جای دنیا محدود است اما زمانی که موج بیماری فراگیر شود باید اقدامی کرد که بر اساس نیاز ظرفیت  بیمار را پذیرش کنیم.
 وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی اراک در مقابله با این بیماری کارنامه قابل قبولی داشته است، گفت: اکنون کادر درمان مسلط هستند با گذشت یک سال از بیماری با انرژی قبلی به مردم خدمت می کنند اما باید بر این امر واقف باشیم که تعداد تخت ها محدود است  و مردم باید در این شرایط در خانه بمانند.
وی تاکید کرد: امید است منع ترددها  تاثیرگذار باشد اما باید این موج را خیلی جدی‌تر از موج های قبلی ببینیم تا شاهد روند روبه کاهش باشیم اکنون در استان مرکزی وضعیت شیوع رو به افزیش است.
وی توضیح داد: تلاش می‌شود یک مرکز سوختگی که سازمان انرژی اتمی ساخت آن را در استان مرکزی تقبل کرده و وزارت بهداشت بایدآن را بهره‌برداری کند، تا یک هفته دیگر تجهیزات لازم را دریافت کند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز گفت: سفر معاون درمان وزیر بهداشت و درمان به استان مرکزی باعث انتقال تجربه از نقاط مختلف کشور بود که بدون شک با به‌کار بردن این تجربیات، فرآیند مدیریت موج چهارم کرونا در استان مرکزی تسهیل خواهد شد.
دکتر محمد جمالیان افزود: معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به تامین تجهیزات مورد نیاز، تجهیز بیمارستان امیرکبیر اراک به عنوان مرکز دوم درمان بیماران کرونایی و بهره‌برداری هر چه سریعتر از بیمارستان سوختگی برای استفاده بیماران کرونایی قول مساعد دادند.
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: با فوت ۱۷۲ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۶۳ هزار و ۳۳۲ نفر رسیده است.
  سیما سادات لاری روز دوشنبه افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۱۶ فروردین) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۳ هزار و ۸۹۰ نفر بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و دو هزار و ۴۸ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۹۴۵ هزار و ۹۶۴ نفر رسید.
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تاکنون یک میلیون و ۶۵۸ هزار و  ۹۷۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین چهار هزار و ۹۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۱۳ میلیون و ۱۸۳ هزار و ۷۰۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.
لاری افزود: هم اکنون ۸۸ شهرستان قرمز و ۱۳۹ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی، ممنوع است. همچنین ۱۹۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۳ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
لاری گفت: شیوع بیماری کووید۱۹ در کشور بسیار گسترده و نگران کننده است، موج چهارم این بیماری با سرعت در حال پیشرفت است و از نیمه غربی به نیمه شرقی گسترش می یابد. استفاده مداوم از ماسک و خودداری از هر گونه برگزاری دورهمی، مهمانی و مراسم عروسی و عزا در این شرایط ضروری است.

منبع: ایرنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی