۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۰
کد مطلب : ۱۳۵۳۷۶

افزایش برداشت نفت از میادین غرب کارون

ایران در سال ۹۲، روزانه فقط ۷۰ هزار بشکه نفت از میادین غرب کارون برداشت می‌کرد که این رقم در شرایط کنونی با رشد ۴۷۰ درصدی به ۴۰۰ هزار بشکه در روز رسیده که علاوه بر ایجاد ثروت برای کشور، باعث شده تا ایران بتواند سهم خود را از این میادین مشترک بازپس بگیرد.
افزایش برداشت نفت از میادین غرب کارون
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،    میادین غرب کارون جزو جوان ترین میادین نفتی ایران به شمار می‌روند. این میادین که پنج میدان آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی، یاران شمالی، یاران جنوبی و یادآوران را شامل می‌شود در مجموع ۶۴ میلیارد بشکه نفت درجا دارد.  
علاوه بر وسعت و بزرگی این میادین، نکته‌ای که برداشت حداکثری نفت از میادین مشترک غرب کارون را با اهمیت کرده، مشترک بودن آن با کشور همسایه است.
از همین رو در سال‌های اخیر تلاش شده تا برداشت نفت و همچنین ظریب بازیافت از این میدان‌ها افزایش پیدا کند زیرا اگر ایران سهم خود را در زمان مناسب استخراج نکند فرصت را برای همسایه غربی برای برداشت بیشتر فراهم می‌آورد.
با توجه به این مسائل است که وزارت نفت در دولت تدبیر و امید توسعه میادین غرب کارون را در کنار بهره‌برداری از فازهای معطل مانده پارس جنوبی در اولویت کاری خود قرار داد و در این زمینه نیز کارنامه‌ای موفق به گذاشت تا آنجا که برداشت نفت از غرب کارون در ۸ سال گذشته از ۷۰ هزار بشکه به ۴۰۰ هزار بشکه رسیده که نشان‌دهنده رشد ۴۷۰ درصدی است.
البته هدفگذاری برای برداشت نفت از این میادین مشترک روزانه یک میلیون بشکه در روز است که با اقداماتی نظیر افزایش ظریب بازیافت و همچنین توسعه میدان انجام خواهد شد.
در آخرین اقدام برای رسیدن به برداشت حداکثری از میادین غرب کارون، سال گذشته قراردادی برای توسعه آزادگان جنوبی به امضا رسید.
 در حال حاضر، ظرفیت تولید این میدان به ۱۴۰ هزار بشکه در روز رسیده است و با اجرای قرارداد تکمیل توسعه، تولید روزانه ۳۲۰ هزار بشکه طی ۳۰ ماه محقق می‌شود.
 قرارداد توسعه میدان آزادگان جنوبی مرحله اول با هدف افزایش ظرفیت تولید تا ۳۲۰ هزار بشکه امضا شده است، این ظرفیت در مرحله بعد باید به ۶۰۰ هزار بشکه برسد و به این منظور، مذاکرات قراردادی توسعه این میدان با شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی ادامه خواهد داشت.
در این میان نکته مهم آن است که برای اجرای این طرح که طرح ساخت واحد فرآورش مرکزی میدان آزادگان جنوبی است، تامین بیش از ۱۶۵ میلیون یورو کالا و تجهیزات به پیمانکاران، سازندگان و تأمین‌کنندگان داخلی واگذار شده است.
  افزایش تولید نفت ایران از میادین مشترک غرب کارون در حالی اتفاق افتاده که در سال های گذشته، عراق سهم بیشتری از برداشت نفت از این میادین داشت اما با تکیه بر توان داخلی ایران توانست، افزایش تولید را در ۸ سال گذشته محقق کند و تولید از این میادین مشترک حدود ۷ برابر افزایش داشته باشد.

منبع: ایرنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی