۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳
کد مطلب : ۱۳۵۵۱۴

نوسازی سیستم مالی در شرکت ملی نفت

سیستم‌های مالی شرکت ملی نفت ایران از سال ۱۳۶۳ بر مبنای FRAME MAIN ایجاد و به‌تدریج دیگر عملیات مالی، حقوق و دستمزد، اموال، کالا، جامع کارکنان و دیگر سیستم‌های مرتبط به آن اضافه شد که هرچند امکان استفاده از این سیستم هنوز هم مقدور است، اما به‌دلیل نبود امکان پشتیبانی مناسب از این سیستم و ضرورت استفاده از فناوری روزآمد دنیا سیستم‌های مالی جدید جایگزین شده است.
نوسازی سیستم مالی در شرکت ملی نفت
  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   سیدمحسن جمالی، معاون مدیر امور مالی شرکت ملی نفت ایران، دیروز (۲۷ اردیبهشت‌ماه) در نخستین نشست آموزشی راهبری سامانه جامع مدیریت مالی که با حضور کارکنان مدیریت امور مالی، فاوا و مشاوران معاونت پژوهشی دانشگاه تهران در محل ساختمان مرکزی پنجم برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: ایجاد تغییرات جامع در سیستم مالی و راه‌اندازی یک سیستم مالی یکپارچه و به‌روز از سال‌های گذشته در دستور کار بود، از این رو کمیته‌ای متشکل از نمایندگان مدیریت‌های امور مالی و فناوری اطلاعات و ارتباطات و شرکت‌های فرعی و مدیریت‌های تابع تشکیل و مقرر شد سیستم‌ها بازنویسی و روزآمد شود.
وی گفت: شرکت ملی نفت ایران در همان سال‌ها به‌منظور ارتقای سیستم مالی همگام با تغییرات به‌وجودآمده در قوانین کشور و نیازهای سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با شرکت نفت در بهره‌گیری از دولت الکترونیک و ایجاد داشبوردهای مدیریتی جزء و کلان، اجرای سیستم طرح جامع سامانه ERP را در دستور کار قرار داد.
به گفته معاون مدیر امور مالی شرکت ملی نفت ایران، جمع‌بندی حاصل از اجرای سیستم طرح جامع سامانه ERP به اینجا رسید که ما باید سیستم مالی جدیدی ایجاد کنیم و در بحث ساختار حساب‌ها، تغییرات اساسی به‌وجود آوریم. نگرشی که ما در بحث ساختار مالی داریم این است که از جزء به کل برسیم، اما در سیستم جدید از کل به جزء می‌رسیم.
بر اساس این گزارش، سیستم‌های مالی شرکت ملی نفت ایران از سال ۱۳۶۳ بر مبنای FRAME MAIN ایجاد و به‌تدریج دیگر عملیات مالی، حقوق و دستمزد، اموال، کالا، جامع پرسنلی و دیگر سیستم‌های مرتبط به آن اضافه شد. اسناد روزنامه، پرداخت، دریافت و دیگر فرم‌های مورد نیاز نیز به‌صورت دستی ۸۰ ستونی پانج کارت، طراحی شده بود. هرچند امکان استفاده از این سیستم هنوز هم مقدور است، اما به‌دلیل نبود امکان پشتیبانی مناسب از این سیستم و ضرورت استفاده از فناوری روزآمد دنیا نسبت به جایگزینی سیستم‌های مالی جدید اقدام شد.
در ادامه نادر آریا، سرپرست مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی نفت ایران نیز گفت: واقعیت این است که سامانه مالی پیشین شرکت ملی نفت ایران به‌دلیل تلاش ارزشمند گروه زیادی در دهه ۱۳۶۰ تولید و راهبری شد. گروهی که توانسته بودند قریب ۴۰ سال آن سامانه را پشتیبانی کنند و تداوم ببخشند، شایسته قدردانی هستند.
وی افزود: البته بر اساس اسناد موجود، این واقعیت غیرقابل‌انکار را نمی‌توان نادیده گرفت که تقریباً از دو دهه گذشته نیاز به تحول هم در بعد تخصصی مالی و هم در بعد تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات در این سامانه احساس می‌شده که سرانجام سامانه جدید بر اساس مجموعه زحماتی که در پروژه ERP کشیده شده و تولید سامانه‌ای که از سوی معاونت پژوهشی دانشگاه تهران انجام شد، به ثمر نشست.
سرپرست مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی نفت ایران عنوان کرد: مشکلات عملکردی و غیرعملکردی در مورد سامانه عظیمی مانند سامانه مالی شرکت ملی نفت ایران، موضوعی طبیعی است، از این رو همکاران فاوا و مالی باید کمک کنند تا بتوانیم مشکلات را برطرف کنیم و این سامانه را به تکامل برسانیم.
آریا یکی از مشکلات موجود بر سر راه سامانه جدید را نبود آموزش برای بهره‌برداری از آن اعلام کرد و گفت:  البته از ابتدای امسال تحولی که روی سامانه اتفاق افتاد، در واقع نیازمند آموزش بود، به‌ویژه که مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و مدیریت امور مالی هم بر آموزش چه در سطح ستاد شرکت ملی نفت ایران و چه در سطح شرکت‌های تابع تاکید فراوانی داشتند.
وی افزود: با توجه به احساس نیاز شدید برای آموزش راهبری سامانه جدید مالی، تصمیم بر آن شد که دوره‌های آموزشی برای همکاران ذی‌ربط مالی و فاوا برگزار شود که این نشست، نخستین نشست از مجموع این دوره‌های آموزشی است. دوره آموزشی فردا هم مرتبط با شرکت‌های تابع است.
سرپرست مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی نفت ایران توضیح داد: دوره آموزشی حاضر، هم کاربران و هم راهبران سامانه را به‌تدریح آموزش می‌دهد و آماده کار می‌کند، بنابراین از یک طرف هم افرادی که قرار است با این سامانه کار کنند در دوره حضور دارند و هم افرادی که قرار است رفع اشکال، نصب، راه‌اندازی و حتی آموزش این سامانه را به‌عهده گیرند.
آریا ضمن قدردانی از همکاران معاونت آموزش مدیریت توسعه منابع انسانی که متولی برگزاری این دوره آموزشی هستند، اظهار کرد: برای کسانی که در این دوره آموزشی شرکت می‌کنند گواهینامه پایان دوره صادر می‌شود. در ضمن جمعی از منتخبان این دوره آموزشی به‌عنوان مدرس، راهبر سامانه خواهند بود، دیدگاه‌های همکاران نیز در طول دوره برگزاری آموزش راهبری سامانه جدید مالی شرکت ملی نفت ایران جمع‌آوری می‌شود و در نشست‌هایی به‌منظور بهبود عملکرد سامانه بررسی می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی