۹
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۶
کد مطلب : ۱۳۶۲۷۷

بهبودی بازار متانول آسیا بواسطه صادرات متانول ایران

جواد باقرزاده/ کارشناس اقتصادی
ICIS در مورد بازار جهانی متانول در سال ۲۰۲۱ پیش بینی کرده است که در آسیا؛ تولید متانول ایران و چین قادر خواهد بود تا کاهش گاز زمستان گذشته را قبل از پایان سه ماهه اول ۲۰۲۱ بواسطه افزایش واردات از ایران که فقط به چین وارد می شود در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ بهبود ببخشد.
بهبودی بازار متانول آسیا بواسطه صادرات متانول ایران
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   از سرگیری تولید مجتمع های اروپایی به معنای رقابت کمتر برای خریداران آسیایی است. هند برای اولین بار در دهه های گذشته مواد خام ونزوئلا را دریافت کرد. در آسیای جنوب شرقی حوادث پیش بینی نشده واحدها که منجر به تنگنای عرضه متانول شده بود، شاهد چرخش خریداران به سمت چین شد.
علیرغم بهبودی اندک به خاطر حاشیه سود بالای پایین دستی، واکنش قیمت های متانول کمتر از دیگر محصولات پتروشیمی بوده است. بازار هند شاهد تقاضای شدید در بیشتر این سه ماهه و افزایش قیمت در دیگر بازارهای آسیایی بویژه در چین بود و نخستین خریدهای ونزوئلا را در دهه های اخیر شاهد بود. کاهش تقاضا در آسیای جنوب شرقی به خاطر مسائل غیرمترقبه مجتمع ها پدیدار شد. کاهش تقاضی چین همچنان با نزولی شدن قیمت های داخلی در پشت قیمت های بین المللی، کند باقی ماند.
در اروپا؛ بازار متانول به صورت فزاینده ای با آغاز سال 2021 به خاطر تعطیلی تعدادی از واحدهای برنامه ریزی شده و برنامه ریزی نشده در تنگنا قرار گرفت. به هرحال، عرضه در طول سه ماهه اول سال 2021 از زمانی که Equinor از تعطیلی بدون برنامه ریزی شده بازگشت و تولید جهانی در مقیاس زیاد از سر گرفته شد، بهبود یافت. واردکنندگان عمده نیازمند برآورده ساختن تقاضا بودند در حالیکه Equinor تعطیل و غیرفعال بود. در همین حال Tomet تولیدکننده روسی با 50 درصد ظرفیت به تولید ادامه داد در حالیکه تعطیلی Socar بیش از مدت برنامه ریزی شده طول کشید.
کاهش تقاضا به ویژه در ماه ژانویه 2021 شدید بود اما در فوریه و مارس با بهبود موجودی و دسترسی کاهش یافت. خریداران به صورت زیادی از حجم قراردادها و کاهش قیمت ها که اغلب غیر جذاب بودند، رضایت داشتند و کاهش تقاضا در طول سه ماهه اول کند بود. این امر منجر به قیمت های پایین که در ماه مارس تعدیل شد، گردید. در همین حال، تقاضای مشتقات متانول متنوع بود و در فرمالدیید Formaldehyde به خوبی انجام شد در حالیکه از نظر فصلی منجر به تقاضای پایین کاربردهای سوختی شد.
در ایالات متحده؛ عرضه ها به دنبال توفان زمستانی که منجر به تعطیلی اکثر تولید کنندگان متانول در تگزاس بود کاهش یافت. در حالی که راه اندازی های دوباره به در ازای دیگر بازارهای پایین دستی نبود، یک کاهش چشمگیر در تولید موجود اتفاق افتاد. کاهش تولید در موجودی محصول در سه ماهه اول 2021 به دنبال کمبود عرضه چشمگیر در سرتاسر سال 2020 در بازارهای منطقه ای متانول به خاطر عوامل اقتصادی بود.
به دنبال توفان زمستانی در ماه فوریه، تقاضای بخش پایین دستی به کندی بازسازی شد و استفاده از متانول افزایش یافت. اما هیچ گونه بهبودی قابل توجه تقاضای پایین دستی در خلال این فصل رخ نداد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی