۲
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۲
کد مطلب : ۱۳۷۷۵۷

پالایشگاه گاز بیدبلند؛ ورود خوارزمی به سولفورزدایی هیدروکربن های مایع

شرکت دانش بنیان گسترش فناوری خوارزمی در آستانه هشتمین سالگرد تاسیس خود، در راستای سیاست های توسعه دانش فنی و بومی سازی کاتالیست های استراتژیک مورد نیاز صنایع مادر کشور، تولید کاتالیست های تصفیه هیدروژنی برش های نفتی را آغاز نمود.
پالایشگاه گاز بیدبلند؛ ورود خوارزمی به سولفورزدایی هیدروکربن های مایع
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   خوارزمی با توجه به فعالیت های گسترده پژوهش و توسعه خود بر روی موضوع سولفورزدایی و نیز بومی سازی تولید کاتالیست ها و جاذب های مختلف سولفور از خوراک های گازی و مایع، موفق به اخذ پروژه تولید کاتالیست های تصفیه هیدروژنی نفتا در فاز دوم پالایشگاه گازی بیدبلند شد.

تصفیه هیدروژنی نفتا
فرآیند تصفیه هیدروژنی نفتا یکی از گام های اساسی در پالایشگاه ها برای تولید بنزین پاک تر از خوراک های مختلف می باشد. این فرآیند برای پیش تصفیه نفتا جهت استفاده در واحد های پائین دستی همچون ایزومریزاسیون پارافین و ریفورمینگ کاتالیستی که کاتالیست هایشان بسیار به وجود ناخالصی حساس هستند، نیز  از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

پروژه واحد تصفیه هیدروژنی فاز دوم پالایشگاه گاز بیدبلند
این پروژه به دلیل به کارگیری یکی از جدیدترین طراحی های «شرکت تاپسو» به عنوان لایسنسور واحد و الزام لایسنسور در استفاده از کاتالیست های تولیدی خود شرکت «تاپسو»، استراتژیک بودن نقش پالایشگاه گاز بیدبلند در صنعت عظیم گاز کشور و تامین یکی از نیازهای حیاتی کشور در این مجتمع، از اهمیت بی نظیری برخوردار بود.
در این پروژه علاوه بر شرکت خوارزمی، شرکت های تولید کننده کاتالیست دیگری از کشورهای مختلف از جمله چین و اروپا حضور داشتند که در نهایت با بررسی های فنی متعدد و بازدید از توانمندی های این شرکت، گسترش فناوری خوارزمی موفق به اخذ این پروژه استراتژیک گردید و بلافاصله مراحل مقدماتی تولید این کاتالیست را آغاز نمود که تا کنون از پیشرفت قابل توجهی برخوردار بوده است.

تصفیه هیدروژنی برش های نفتی
خوارزمی با اخذ این پروژه علاوه بر جاذب های سولفورزدایی فاز گازی و نیز تصفیه هیدروژنی فاز گازی که در زمینه تولید آنها در صنعت فولاد و نفت و گاز پیشتاز است، پا به عرصه بزرگ تولید کاتالیست های تصفیه هیدروژنی برش های مختلف نفتی از جمله نفتا، گازوئیل و کروزن نهاد. در همین راستا درخواست های متعددی از مجتمع های عظیم پالایشگاهی و شیمیایی کشور و نیز تولید کنندگان انواع سوخت های پرمصرف دریافت شده است که در غالب پروژه های جداگانه در حال پیگیری می باشند.
با توجه به نتایج درخشان بدست آمده از انواع تست های انجام شده بر روی کاتالیست های این حوزه در واحد پژوهش و توسعه خوارزمی و آزمایشگاه های مرجع، امید است در آینده نزدیک با تنوع بخشیدن به انواع کاتالیست های مورد نیاز در این خصوص و نیز افزایش ظرفیت تولید، گامی عظیم در جهت خودکفایی کشور در تولید این کاتالیست ها برداریم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی