۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۷
کد مطلب : ۱۳۸۲۱۷

واکنش‌ها به انفجار تانکر سوخت در لبنان

انفجار یک تانکر سوخت در شهر «التلیل» واقع در منطقه «عکار» شمال لبنان که در ساعت های پایانی روز گذشته (شنبه) روی داد، در شرایط جاری بحران سوخت در این کشور بازتاب‌های گسترده‌ای داشته و منجر به واکنش متفاوت مقام‌های لبنانی شده است.
واکنش‌ها به انفجار تانکر سوخت در لبنان
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   رسانه ها و مقام های لبنانی در تازه ترین اطلاع رسانی اعلام کردند که این انفجار ۲۲ کشته و ۷۹ زخمی بر جا گذاشته است.
در پی وقوع انفجار عکار، «میشل عون»، رئیس جمهوری لبنان از دستگاه قضایی کشور خواست که تحقیقات لازم را برای شناسایی و اعلام عامل یا عوامل حادثه در مخزن سوخت عکار انجام دهد.
عون گفت که فاجعه عکار، قلب همگان را به درد آورد و ملت و دولت لبنان با ابراز هم دردی اکنون در کنار مردم این منطقه ایستاده اند.
در همین راستا، شهردار«التلیل» که حادثه در آنجا روی داده است گفت که  این انفجار پس از آن رخ داد که شهروندان برای دریافت بنزین به محل شتافتند و شخصی با روشن کردن فندک سبب وقوع انفجار در مخزن شد.
«سعد الحریری»، نخست‌وزیر پیشین لبنان نیز در واکنش به این انفجار خواستار استعفای میشل عون شد.
الحریری که در پی تحولات ماه های اخیر لبنان از سوی عون مامور تشکیل کابینه شده بود اما نتوانست دولت تشکیل دهد، در اظهاراتی گفت که «کشتار عکار هیچ تفاوتی با کشتار بندر بیروت ندارد و اگر دولتی بر سر کار بود که به جان انسان‌ها احترام می‌گذاشت مقام های آن استعفا می‌ کردند.»
از سوی دیگر، «نجیب میقاتی»، نخست وزیر مامور تشکیل کابینه لبنان نیز گفت که «عکار شب غم انگیزی داشت و خون بی گناهانی ریخته شد که قربانی حرص و آز عده ای شدند.»
وی در بیانیه ای افزود که کشته شدگان این حادثه افراد بی گناهی بودند که قربانی زیاده خواهی و حرص کسانی شدند که از بحران سوخت برای به دست آوردن سود غیرقانونی استفاده می کنند.
میقاتی تاکید کرد: آنچه رخ داد وجدان و قلب همه لبنانی ها را به درد آورد و عزم و اراده ما کاهش مشکلات و سختی ها مردم خواهد بود.
رسانه های لبنان گزارش‌ دادند که اوضاع در بیمارستان عکار، محل حادثه،  بسیار وخیم است و امکانات لازم برای پذیرش و درمان مجروحان وجود ندارد.
منابع رسانه ای اعلام کردند که در این انفجار۳۰ هزار لیتر بنزین موجود در مخزن آتش گرفت.
در خبر دیگر، تارنمای «اسکای نیوز» امروز (یکشنبه) اعلام کرد که انفجار جدید دیگری در عکار محل حادثه شب گذشته روی داد.
اسکای نیوز به نقل از خبرنگار خود در لبنان گزارش داد که ساعاتی پس از انفجار قبلی که منجر به کشته شدن ۲۲ نفر شد، انفجار دیگری در عکار رخ داد. 
این خبر تاکنون از سوی رسانه های لبنانی مورد تایید قرار  نگرفته است .
رسانه های لبنانی در باره حادثه انفجار شب گذشته نوشتند که شمار زخمی‌ ها به۷۰ تن رسیده که حال بسیاری از آنان وخیم است.
لبنان از چند روز پیش دچار بحران کمبود سوخت شده و با برداشته شدن یارانه سوخت، بسیاری از جایگاه های بنزین‌ تا مشخص شدن قیمت‌های جدید تعطیل شده‌اند.
ارتش لبنان روز گذشته اعلام کرد که با بازرسی از جایگاه های بنزین‌، مخازن آنها را مصادره می‌کند و در اختیار مردم می‌گذارد.
لبنان هفته ها است که از کمبود سوخت رنج می برد و این مشکل باعث اختلال در  ارایه  خدمات عمومی، فعالیت دستگاه های دولتی و خصوصی حتی خدمات بیمارستان ها شده است.
رسانه های لبنان در اوایل شنبه خبر دادند که در پی حذف یارانه سوخت توسط بانک مرکزی، صف های طولانی در مقابل پمپ بنزین ها تشکیل شده است و شهروندان خشمگین سوخت جایگاه ها را تخلیه می کنند.
در دو روز گذشته فیلم هایی در شبکه های اجتماعی منتشر شده که سربازان ارتش را در حال توزیع بنزین به خودروها در جایگاه های سوخت نشان می دهد.
لبنان این روزها شاهد شدیدترین بحران اقتصادی است به طوری که بانک جهانی آن را در زمره بدترین بحران های جهان از سال ۱۸۵۰ تاکنون دسته بندی کرده است.

منبع: ایرنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی