۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۲
کد مطلب : ۱۳۸۳۴۷

کمبود تامین LNG در اروپا وخامت یافت

اروپا زمستان سختی در پیش خواهد داشت در حالی که تامین گاز طبیعی مایع (LNG) به هیچ وجه برای برآورده کردن تقاضای فصلی کافی نیست.
کمبود تامین LNG در اروپا وخامت یافت
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   بلومبرگ به نقل از منابع صنعتی گزارش کرد تحویل LNG به اروپا در ژوییه به پایینترین رکورد برای این ماه در سه سال گذشته رسید و وضعیت در این ماه حتی وخیمتر شد و تنها یک محموله به انگلیس رسید. در این بین، شش محموله LNG قرار است در اوت از اسپانیا حرکت کند زیرا بازرگانان به دنبال سود بردن از قیمتهای بالاتر در بازار آسیایی هستند.
تامین گاز از طریق خط لوله از روسیه هم مشکل ساز شده که دلایل سیاسی دخالتی ندارند. شرکت گازپروم با فشار فزاینده برای تامین تقاضا در داخل و خارج روسیه روبروست. آتش سوزی که اوایل ماه میلادی جاری در یک کارخانه میعانات در سیبری روی داد هم تامین گاز از طریق خط لوله یامال-اروپا را کاهش داده است.
تقاضای جهانی برای گاز طبیعی شامل LNG اخیرا رونق زیادی پیدا کرده و تا ژوییه برای پنج ماه متوالی رشد کرده است. بازارهای آمریکای لاتین و آسیا آماده اند برای LNG پول بیشتری بپردازند و به این ترتیب محموله ها را از دسترس اروپا دور کرده اند. آسیا ۷۴.۶ درصد سهم از تقاضا برای LNG در ژوییه داشت و ۲۲.۶ میلیون تن وارد کرده است. در مقابل، اروپا تنها ۴.۴۳ میلیون تن واردات داشته که کمتر از ۵.۵ میلیون تن در مدت مشابه سال ۲۰۲۰ بوده است.
اویستن کالکلف، مدیرعامل شرکت فلکس LNG اظهار کرد: اروپا باید مخازنش را دوباره پر کند اما با جنگ فعلی برای محموله ها، به نظر می رسد این بازار با کمبود شدید عرضه روبرو خواهد بود مگر این که جریان خط لوله دوباره افزایش پیدا کند. ما باید برای یک زمستان بسیار متغیر بر اساس شرایط جوی آماده شویم.
تحلیلگران شرکت "انژی انرژی اسکن" در یادداشتی نوشتند: عوامل بنیادین بازار گاز کمبود عرضه را نشان می دهند و ادامه ضعف عرضه روسیه، مایه اصلی نگرانی است.
شرکت گازپروم از ظرفیت ۱۵ میلیون متر مکعب شبکه خط لوله خود که از اوکراین عبور می کند، تنها ۶۵۰ هزار متر مکعب در روز را برای سپتامبر رزرو کرده است. این شرکت روسی دولتی اعلام کرده قیمت گاز برای اروپا را برای کل سال حدود ۳۰ درصد افزایش می دهد.
بر اساس گزارش اویل پرایس، قیمت LNG در اروپا هم رو به رشد است و ممکن است در هفته های آینده محموله های LNG  بیشتری وارد این منطقه شوند زیرا نرخ پریمیومی که بازرگانان را جذب بازار آسیا کرده بود، عملا ناپدید شده اند و اکنون قیمت پایه LNG اروپایی و ژاپنی به بیش از ۱۵ دلار به ازای هر واحد mmBtu برای سپتامبر رسیده اند.

منبع: ایسنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی