۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۲
کد مطلب : ۱۳۹۰۸۲

انفجار خط لوله گاز در «کریمه» کار اوکراین بود

سرویس امنیت فدرال روسیه، اداره اطلاعات وزارت دفاع اوکراین را به عنوان عامل اصلی انفجار ماه گذشته در مسیر خط لوله انتقال گاز در شبه جزیره کریمه، معرفی کرد.
انفجار خط لوله گاز در «کریمه» کار اوکراین بود
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   سرویس امنیت فدرال روسیه امروز سه شنبه اعلام کرد که انفجار خط لوله گاز در شبه جزیره «کریمه» که در ماه آگوست رخ داد؛ توسط سرویس اطلاعاتی اوکراین و با مشارکت مجلس اقوام تاتار این شبه جزیره سازماندهی شده بود.
سرویس امنیت فدرال روسیه در همین رابطه طی بیانیه ای گفت: مشخص شد که این خرابکاری توسط بخش اصلی اداره اطلاعات وزارت دفاع اوکراین در استان «خرسون» و با مشارکت مجلس اقوام تاتار کریمه که در روسیه غیرقانونی شناخته می شوند، ترتیب داده شده است. در چهارم سپتامبر ۲۰۲۱، نیروهای سرویس امنیت فدرال روسیه ساکنانی از کریمه را بازداشت کردند. بازداشت شدگان، «نریمان ژلیالوف» معاون مجلس تاتار کریمه که به عنوان یک واسطه عمل کرده بود و «آسان و عزیز آخمتوف» به عنوان مرتکبین اصلی، هستند.
اسپوتنیک در ادامه گزارش خود نوشت که مرتکبین این خرابکاری در ماه ژوئن به اوکراین رفته بودند تا آموزش استفاده از مواد منفجره را ببینند. سرویس اطلاعات ارتش اوکراین متعهد شد که مبلغ دو هزار دلار به آنها برای انجام این عمل خرابکارانه پرداخت کند. وسیله انفجاری در ماه جولای به کریمه منتقل شد. این حمله در ابتدا قرار بود در ۲۴ آگوست که روز استقلال اوکراین است، انجام شود.
پیشتر در ۲۳ آگوست، افراد ناشناس به خط لوله گاز واقع در منطقه کوهستانی کریمه که کار گاز رسانی به یک واحد نظامی و روستای «پره والنویه» را انجام می داد، آسیب رساندند. عملیات گاز رسانی خط لوله مذکور در روز بعد از آن خرابکاری از سر گرفته شد. در ۶ سپتامبر، چهار مظنون در این رابطه دستگیر شدند.
روابط روسیه و اوکراین طی چند سال اخیر و علی الخصوص درباره مسئله کریمه به سردی گرائیده است. در همین رابطه، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین روز گذشته تاکید کرد که شبه جزیره کریمه بخشی از خاک روسیه است و بحثی در آن نیست.
سخنگوی کاخ کرملین پیشتر نیز ضمن ابراز نگرانی مبنی بر اینکه رئیس جمهور آمریکا در دیدار اخیرش با همتای اوکراینی، حتی یک کلمه درباره پیمان مینسک با او صحبت نکرده است، گفته بود برنامه آمریکا برای ارائه کمک نظامی به دولت کی یف، ممکن است به انجام اقدامات غیرقابل پیش بینی از سوی اوکراین از جمله توسل به زور برای حل مناقشه جنوب شرق این کشور منجر شود و این بسیار خطرناک است.
پیمان مینسک ناظر بر آتش بس در منطقه «دونباس» واقع در شرق اوکراین و در مجاورت مرزهای روسیه است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی