۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۴
کد مطلب : ۱۳۹۲۸۰

قیمت گاز در اروپا باز هم رکورد زد

کمبود عرضه گاز در اروپا و کاهش سطح ذخایر به پایین تر از متوسط ۵ ساله، قیمت آن را تا ۷۳۰.۱۰ دلار در هر هزار متر مکعب بالا برده و به نظر می‌رسد این روند افزایشی ادامه دارد.
قیمت گاز در اروپا باز هم رکورد زد
  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   قیمت گاز طبیعی در بازار اروپا به یک رکورد جدید رسید و از 730 دلار در هر هزار متر مکعب گذشت. قیمت گاز در اروپا در حال حاضر 5 برابر قیمت آن در 2020 است.
قیمت گاز در معاملات روز دوشنبه برای تحویل در ماه اکتبر 713.10 دلار در هر هزار متر مکعب گزارش شده بود و در ساعت 7:30 به وقت گرینویچ به 728.20 دلار رسید و بعد به سرعت تا 730.10 دلار بالا رفت. رکورد قبلی قیمت گاز در بازار اروپا در روز دوشنبه معادل 710 دلار در هر هزار متر مکعب ثبت شده بود.
قیمت گاز در مصارف خانگی حالا به 60 دلار در هر مگاوات بر ساعت رسیده است یعنی یک افزایش 5 برابری نسبت به سال گذشته میلادی. دلیل افزایش شدید قیمت گاز در بازار اروپا کمبود عرضه آن و کاهش سطح ذخایر به پایین تر از متوسط 5 ساله است. افزایش تقاضا در بحبوحه بهبود اقتصاد از بحران کرونا و کاهش صادرات از طرف عرضه کنندگان اصلی گاز از جمله روسیه هم می تواند از دلایل بالا رفتن قیمت آن باشد.
متخصصان عقیده دارند قیمت گاز از این هم بالاتر خواهد رفت چون تقاضا برای گاز طبیعی در این فصل از سال هنوز پایین است. طبق گفته تحلیلگران، اروپا زمستان سختی را در پیش خواهد داشت و قیمت گاز در آینده نزدیک به طرز بی‌سابقه‌ای بالا خواهد رفت.
البته آغاز صادرات گاز روسیه از طریق خط لوله نورد استریم 2 می‌تواند شرایط را تغییر دهد. این خط لوله برای حمل 55 میلیارد متر مکعب گاز در سال از میادین گازی سیبری روسیه از طریق دریای بالتیک به اروپا طراحی شده است. ساخت این خط لوله هفته گذشته به پایان رسید.
وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد زمان راه اندازی این خط لوله توسط مقامات آلمان اعلام خواهد شد یعنی جایی که این خط لوله زیرآبی پایان می‌یابد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی