۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲
کد مطلب : ۱۴۰۸۹۲
در آستانه زمستان؛

تأمین حداکثری گاز، اولویت تولیدی شرکت نفت

معاون وزیر نفت تأمین حداکثری گاز را اولویت تولیدی شرکت ملی نفت در آستانه زمستان دانست.
تأمین حداکثری گاز، اولویت تولیدی شرکت نفت
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   محسن خجسته‌مهر گفت: باید همه تلاش خود را به‌کار گیرند تا برنامه تعهدشده نفت در بخش تولید نفت و گاز به‌ویژه تولید و تأمین گاز در فصل سرد سال محقق شود.
 وی بر ضرورت افزایش آمادگی تولید نفت کشور به مقدار پیش از تحریم‌ها نیز تاکید کرد و افزود: اقدام‌های شرکت ملی نفت ایران در زمینه تولید و توسعه نفت و گاز در سه برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت پیگیری می‌شود که در مرحله کوتاه‌مدت، همکاری تنگاتنگ مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی، معاونت تولید و مدیریت نظارت بر تولید نفت و گاز و معاونت توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران ضروری است.
 مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه همواره فعالیت‌ها باید به نحوی پیش رود که پیشرفت برنامه‌های نگهداشت و توسعه با وضع تولید همخوانی داشته باشد، بر ضرورت همکاری با شرکت‌های تابع برای تحقق برنامه‌های تولیدی نیز تأکید کرد و افزود: در مرحله میان‌مدت، باید به پشتیبانی لازم از تأسیسات توجه شود، به‌ویژه که بسیاری از تأسیسات ما در مناطق نفت‌خیز جنوب مستهلک و فرسوده شده‌اند و نیازمند مراقبت ویژه هستند.
 خجسته‌مهر حرکت همگام توسعه و تولید را برای به ثمر نشستن برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت الزامی خواند و بر اجرای پروژه‌های افزایش ضریب بازیافت (EOR) و بهبود ضریب بازیافت (IOR)، پیشبرد طرح‌های نمک‌زدایی، تکمیل توسعه بخش‌های باقیمانده میدان‌های توسعه‌یافته و توسعه میدان‌های توسعه‌نیافته تأکید کرد و گفت: مطالعات مهندسی مخزن و مطالعات شبیه‌سازی و آزمایشگاهی نیز باید به‌عنوان فعالیت‌های پشتیبان دنبال شوند.
 وی الزام بعدی را پیش‌بینی محل تأمین سرمایه‌های لازم برای اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها عنوان کرد و گفت: لازم است بدانیم سرمایه‌های مورد نیاز قرار است به چه شکل تأمین شود، همچنین رویکرد‌های اقتصاد کلان نیز باید مدنظر قرار گیرد. برای نمونه معتقدیم توان تولید نفت و گاز کشور فراتر از اعدادی است که اکنون از آن صحبت می‌کنیم، اما این مؤلفه‌های اقتصاد کلان است که مشخص می‌کند آیا لازم است به همان مقدار که ظرفیت تولید وجود دارد تولید کنیم؟ یا شاید کمتر یا بیشتر از آن؟
معاون وزیر نفت با ابراز تأسف از پایین بودن ضریب بازیافت در برخی میدان‌های نفتی، در تبیین اهمیت ازدیاد برداشت اظهار کرد: بخشی از دلایل پایین بودن میانگین ضریب بازیافت نفت در کشور به نداشتن فناوری‌های روزآمد مربوط است، اما بخشی نیز مرتبط با استفاده غیربهینه از ظرفیت‌های کنونی است و معتقدیم در صورت بهره‌مندی درست از ظرفیت‌های موجود، می‌توان ضریب بازیافت را تا حدودی افزایش داد.
 خجسته‌مهر با اشاره به‌وجود حدود ۳ هزار چاه نفتی در کشور گفت: برای افزایش تولید، به انجام فعالیت‌های بهبود ضریب بازیافت نیاز داریم و این نشان می‌دهد حجم قابل‌توجهی از کار و فعالیت پیش روی صنعت نفت است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی