۱
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۶
کد مطلب : ۱۴۱۴۵۷

عقب‌نشینی ۲۵۲۱ واحدی شاخص بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با عقب‌نشینی ۲ هزار و ۵۲۱ واحد همراه شد.
عقب‌نشینی ۲۵۲۱ واحدی شاخص بورس
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،    بورس اوراق بهادار تهران امروز در یک روند نوسانی و سینوسی قرار گرفت، به گونه‌ای که شاخص کل بورس در پایان معاملات با کاهش 2 هزار و 521 واحد به رقم یک‌میلیون و 404 هزار و 611 واحد رسید. همچنین شخص کل با معیار هم‌وزن امروز با عقب‌نشینی 1889 واحد به رقم 385 هزار و 44 واحد رسید. 
ارزش روز شرکت‌های حاضر در بورس به بیش از 5ذ میلیون و 612 هزار میلیارد تومان رسید.
امروز مامله‌گران بیش از 4.1 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 523 هزار فقره معامله و به ارزش 3 هزار و 829 میلیارد تومان داد و ستد کردند.
در فرابورس هم بیش از 1887 میلیارد تومان داد و ستد شد. با این حساب ارزش معاملات دو بازار از 5 هزار و 714 میلیارد تومان هم فراتر رفت. 
امروز شاخص کل و شاخص قیمت در بورس تهران با 18 صدم درصد کاهش همراه شد و این دو شاخص با معیار هم‌وزن 49 صدم درصد افت کردند. 
شاخص آزاد شناور 51 صدم درصد کاهش یافت. شاخص بازار اول بورس 42 صدم درصد افت کرد. شاخص بازار دوم بورس 11 صدم درصد رشد کرد. 
امروز نمادهای شستا، پتروشیمی پارس و پتروشیمی فناوران بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را داشته‌اند و نماد فولاد مبارکه، هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تأمین، پالایش نفت بندرعباس و سرمایه‌گذاری غدیر بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته‌اند.
شستا قصد افزایش سرمایه دارد و به این دلیل تقاضا برای خرید سهام شستا بالا رفته و بیشترین اثر مثبت را در شاخص داشته است.
در فرابورس ایران امروز شاخص کل با عقب‌نشینی 37 واحد به رقم 20 هزار و 149 واحد رسید. 
ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک‌میلیون و 125 هزار میلیارد تومان رسید.
ارزش بازار پایه فرابورس هم به بیش از 361 هزار میلیارد تومان رسید. 
معامله‌گران امروز بیش از 3.3 میلیارد سهام، حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 486 هزار فقره معامله و به ارزش 1893 میلیارد تومان داد و ستد کردند. 
امروز نمادهای پتروشیمی تندگویان و هلدینگ سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی بیشترین اثر افزایش در شاخص فرابورس را داشتند و نمادهای فرابورس، صباتأمین، آریا ساسول، صنعتی مینو و بیمه اتکایی ایرانیان بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند. 
  امروز پذیره‌نویسی حق‌تقدم شرکت توسعه معادن تجلی در فرابورس ایران انجام شد و با وجود اینکه شرکت بزرگ شستا اعلام کرده است که افزایش سرمایه می‌دهد و تقاضا برای خرید شستا هم زیاد شد اما باز هم بازار رونق نداشته و ارزش معاملات دو بازار و کاهش شاخص کل در بورس و فرابورس نشان می‌دهد بازار از رمق افتاده است. 
گرچه روز گذشته به مدد معاملات عملیات بازار باز، ارزش معاملات در فرابورس به بیش از 63 هزار میلیارد تومان رسید اما این ارتباطی به معاملات خود بورس ندارد. از سال گذشته که شاخص بورس رو به کاهش نهاده است، متأسفانه اعتماد برخی سرمایه‌گذاران به بازار رو به کاهش نهاده و خبرهای غیررسمی از خروج پول از بازار سرمایه و ورود به بازارهای غیررسمی مانند ارزهای مجازی و یا بازار دلار و سکه و نیز برخی از پول‌ها صرف خرید خانه در کشورهای همسایه شده است و این به هیچ‌وجه علامت خوبی نیست زیرا سرمایه‌گذاری در بورس که یک بازار شفاف است برای اقتصاد کشور بیشتر مفید است، زیرا بخشی از سرمایه‌گذاری‌ها در بورس جذب تولید و افزایش سرمایه شرکت‌های ایرانی می‌شود و دولت باید از این بازار حمایت کند و این حمایت به منزله پول‌پاشی در بورس نیست بلکه روابط کسب و کارها و روابط شرکت‌ها را بیش از پیش شفاف و حرفه‌ای کند تا مردم با خیال راحت در سرنوشت اقتصادی کشور خود شریک شوند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی