۳
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۹
کد مطلب : ۱۴۲۳۹۸
اختصاصی " نفت ما "/ وزیر نفت با اشاره به توان شرکت های دانش بنیان خبر داد:

هدفگذاری برای تولید روزانه ۸۰ هزار بشکه نفت

همایش "امضای تفاهم نامه با نقش آفرینان زیست بوم نوآوری و فناوری کشور" به مناسبت روز ملی پژوهش در مرکز پژوهش های برگزار شد.
هدفگذاری برای تولید روزانه ۸۰ هزار بشکه نفت
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "، جواد اوجی وزیر نفت در همایش "امضای تفاهم نامه با نقش آفرینی زیست بوم نوآوری و فناوری کشور" در روز ملی پژوهش با اشاره به عزم دولت سیزدهم در راستای اجرای منویات رهبری در حوزه اقتصاد دانش بنیان گفت: هدف ما در دولت فعلی و در حوزه تولید نفتی، کار آفرینی، افزایش درآمد ملی از طریق توسعه شرکت های دانش بنیان، افزایش صادرات و ممانعت از مهاجرت نخبگان است.
وی افزود: افزایش توسعه میادین نفتی و ممانعت از خام فروشی نفت از طریق افزایش مشارکت شرکت ها در استفاده از ۵ هزار و ۵۰۰ حلقه چاه در ۴۰۰ میدان نفتی کشور است. سیاست آینده ما چاه محور و تولید روزانه ۸۰ هزار بشکه نفت با کمک افزایش توان شرکت های دانش بنیان است. تولید زودبازده و بهینه سازی مصرف انرژی در حوزه نفت و گاز نیز مستلزم توسعه فناوری نفتی است. از آنجا که مصرف گاز در کشور غیر منطقی و بالاست، انتظار داریم شرکت های دانش بنیان در راستای تولیدات تجهیزات مدرن برای بهینه سازی مصرف انرژی به ویژه گاز، به صنعت نفت و گاز یاری برسانند.
وزیر نفت در ادامه صحبت های خود به استفاده از دانش های جدید و فناوری در بخش تولید گاز نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۹۰۰ و هفتاد میلیارد متر مکعب گاز ترش و ۷۰۰ میلیارد متر مکعب گاز شیرین داریم اما توان لازم برای استفاده از این منابع را به دلیل فقدان تجهیزات و فناوری روز دنیا نداریم، بنابراین، هدف وزارت نفت در آینده افزایش توان شرکت های دانش بنیان در راستای استفاده از بهینه سازی تولید و مصرف گاز خواهد بود.
وی افزود: حوزه دیگری که به حضور شرکت های دانش بنیان نیاز است، بحث استفاده از گازهای مشعلی یا همراه است که در حال حاضر به دلیل فقدان دانش و تجهیزات این سرمایه سوزانده و ضمن ایجاد آلودگی به هدر می رود. افزایش دامنه صنایع زنجیره تکمیلی پتروشیمی و نفت با کمک شرکت های دانش بنیان از دیگر اهداف وزارت نفت در دولت فعلی است.
در ادامه این همایش محسن خجسته مهر، مدیرعامل عامل شرکت ملی نفت ایران به رویکردهای شرکت ملی نفت در بخش فناوری و استفاده از شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر نزدیک به ۱۲۰۰میلیارد بشکه نفت ذخایر زیرزمینی نفت داریم اما در بهترین حالت قادریم تنها ۳۰ درصد از این سرمایه را به ثروت روی زمین تبدیل کنیم زیرا فن آوری هایی که در اختیار داریم محدود است و قادر به تولید بهینه و تبدیل منابع نفتی به ثروت نیست. به صورت کلی، صنایع بزرگ ما اساسا از ضعف شدید در حوزه فناوری رنج می برد، به دلیل همین ضرورت است که شرکت ملی نفت ایران بر آن است که شرکت های دانش بنیان را در راستای تقویت اقتصاد دانش بنیان در حوزه نفت به کار گیرد.




زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در صحبت های خود در طول همایش "امضای تفاهم نامه با نقش آفرینان زیست بوم نوآوری و فناوری کشور"  و در توضیح اهمیت توسعه دانش و فناوری گفت:  بزرگترین مشکل کشور و جامعه در سالهای اخیر و در حال حاضر، بیکاری گسترده و آسیب های اجتماعی حاصل از آن مانند افسردگی و فقدان نشاط اجتماعی به ویژه در بین جوانان است. حل این مشکل بنیادین نیازمند بسیج همه امکانات کشور در قالب اشتغال زایی به مثابه یک پروژه ملی است. رسیدن به این هدف یعنی حل مشکل بیکاری مستلزم افزایش تولید و قدرتمند کردن اقتصاد تولید محور از طریق افزایش توان دانش و فناوری در کشور است. وزارت علوم بی تردید تمام توان و سرمایه انسانی خود در بخش نخبگان دانشگاهی را در اختیار کشور و صنعت نفت قرار خواهد داد تا ضمن توسعه شرکت های دانش بنیان با هدف تولید مواد پتروشیمی به جای خام فروشی، به رونق تولید کمک کرده و مشکل اشتغال حل شود.
وی افزود: منابع طبیعی کشور مانند گازهای همراه، تنها به دلیل فقدان فناوری به هدر می رود. در خصوص ممانعت از خام فروشی نیز وضعیت به همین ترتیب است، به این معنا که توسعه صنعت پتروشیمی و تولید مواد پایین دستی نفت به جای خام فروشی، مستلزم حمایت از دانشمندان و نخبگان در حوزه نفت و گاز و جلوگیری از مهاجرت نخبگان است. توسعه و ترقی صنایع بزرگ و ایجاد سرمایه از این طریق، بدون پیشرفت فناوری در بخش مهندسی، نفت، اختراعات جدید و ... ممکن نخواهد بود. تولید کاتالیست ها و سایر محصولات مشابه در توان دانشمندان ما هست، انتظار می رود وزارت نفت همکاری خود را با نخبگان دانشگاهی صنعت نفت و گاز و بخش مهندسی و تجهیزات، ادامه داده تا دانشگاه به بازوی صنعت نفت در میادین نفتی تبدیل شود. فعال کردن چاه های غیرفعال نفت در میادین نیز بدون همکاری مهندسین و متخصصین ایرانی ممکن نخواهد بود، لازم است وزارت نفت این متخصصین را به صورت مستقیم به کار گرفته و شرایطی فراهم کند که این افراد در میادین نفتی حضور پیدا کنند. تنها در این صورت است که دانشگاهیان دلگرم شده و به جای مهاجرت توان خود را برای توسعه صنایع در داخل به کار خواهد گرفت.


سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریس جمهور در ادامه این مراسم به نکات مهمی در خصوص دلایل ضعف کشور در حوزه پتروشیمی و تولید مواد شیمایی-نفتی اشاره کرد و گفت:  ما منابع عظیم نفت و گاز را دارا هستیم اما قادر نیستیم حتی نیازهای داخلی کشور را مرتفع کنیم و کاملا وابسته هستیم به واردات مواد شیمایی در حالی که تکنولوژی تولید این مواد متعلق به دهه ۵۰ میلادی است اما ما هنوز قادر به تولیدشان در داخل نیستیم در حالی که توان دانشمندان و نیروی انسانی ما بالاست اما موانع و سودجویانی که می توان آنها را یک اوکوسیستم مانع زای داخلی دانست، مانع تولید می شوند تا نتوانیم از نفت محصول تولید کنیم و سرمایه مان را خام نفروشیم. 
ستاری در ادامه توضیحات خود با موضوع علل عدم پیشرفت فناوری و تولید محصولات پتروشیمی گفت:  تولید محصول و فروش آن در بازار و تولید ثروت مستلزم داشتن یک بخش خصوصی قدرتمند هست، در داخل اما نه تنها از بخش خصوصی درحوزه نفت و فناوری آن حمایت نمی شود، بلکه به اشکال مختلف چوب لای چرخ بخش خصوصی در حوزه نفت گذاشته می شود. به عنوان مثال یک شرکت برای تولید محصول شیمایی مجبور است در مناقصه شرکت ‌کند و برای این مشارکت ناچار است استاندارد Api را کسب کند در حالی که این استاندارد جهانی و در دست آمریکاست، شرکت دانش بنیان و دانشمند ما با وجود تحریم چطور می تواند چنین استانداردی را کسب و در مناقصه شر‌کت کند؟! برای حل این مشکل ما پیشنهاد دادیم که حداقل استاندارد های ملی در تولید محصولات نفتی ارتقا پیدا کرده و ما به استاندارد ipi که مختص به ایران است برسیم تا شرکت های تولیدی مجبور نباشند سالها در انتظار کسب استاندارد و مجوز آمریکا بمانند. توسعه شرکت های دانش بنیان و پژوهشکده نفت به عنوان پل ارتباطی راه حل کشور برای توسعه پتروشیمی و ممانعت از خام فروشی است.


 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی