۲
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۴
کد مطلب : ۱۴۳۶۶۳

آمریکا به دنبال فرصت های گازی اروپا

بحران جهانی گاز و افزایش سرسام‌‌‌ آور قیمت‌ ها در اروپا و آسیا، پایه‌‌‌ های احیای پروژه‌‌‌ های جدید صادرات گاز طبیعی مایع (LNG) را در سراسر جهان ایجاد می‌ کند، اما آمریکایی‌‌‌ ها در این میان موقعیت ویژه‌ ای دارند.
آمریکا به دنبال فرصت های گازی اروپا
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، بحران جهانی گاز و افزایش سرسام‌‌‌ آور قیمت‌ ها در اروپا و آسیا، پایه‌‌‌ های احیای پروژه‌‌‌ های جدید صادرات گاز طبیعی مایع (LNG) را در سراسر جهان ایجاد می‌ کند، اما آمریکایی‌‌‌ ها در این میان موقعیت ویژه‌ ای دارند.
به گزارش اویل‌پرایس، شرکت‌های حوزه نفت و گاز آمریکا که امکان تولید گاز طبیعی از منابع عظیم با هزینه بسیار پایین را دارند، به دنبال کسب سودهای چشمگیر از طریق بازار داغ ال‌‌‌ان‌‌‌جی هستند. تولیدکنندگان آمریکایی امیدوارند بتوانند از فرصت ایجادشده در نتیجه بحران انرژی در اروپا، قراردادهای بلندمدتی را در زمینه تامین گاز طبیعی مایع با مشتریان خود، به‌ویژه در منطقه شرق آسیا به امضا برسانند.
سال گذشته شرکت‌های آمریکایی با چینی‌‌‌ها قراردادهای تامین ال‌‌‌ان‌‌‌جی بلندمدت چشمگیری را امضا کردند که تامین‌‌‌کنندگان آمریکایی را به همکاری‌‌‌های مشابه بیشتری ترغیب کرده است. از سوی دیگر تامین مالی پروژه‌‌‌های گاز طبیعی مایع برای شرکت‌های آمریکایی در ماه‌‌‌های اخیر و با بالا گرفتن بحران و افزایش قیمت‌ها بسیار تسهیل شده است. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که با ادامه روند کنونی، آمریکایی‌‌‌ها برنده بزرگ بحران گازی که جهان را درنوردیده است، خواهند بود.

آمریکا پرچمدار ال‌‌‌ان‌‌‌جی جهان می‌شود؟

به گزارش اویل‌پرایس، وقفه تقریبا سه‌ساله در پروژه‌‌‌های صادرات ال‌‌‌ان‌‌‌جی در آمریکا، قیمت بالای گاز طبیعی در سطح جهان، پایین بودن سطح ذخیره‌‌‌سازی گاز اروپا و رشد مداوم تقاضای گاز در آسیا می‌‌‌تواند مشوق امضای قراردادهای بلندمدت انتقال گاز ال‌‌‌ان‌‌‌جی آمریکا به مقاصد بین‌المللی باشد. چنین معاملاتی تعهدات تامین از طریق پروژه‌‌‌های ال‌‌‌ان‌‌‌جی را می‌‌‌تواند برای چند دهه تضمین کند و به سرمایه‌گذاران نیز نشان می‌دهد که به‌‌‌رغم مخالفت‌‌‌های شدید با سوخت‌‌‌های فسیلی مانند گاز طبیعی، صادرکنندگان می‌‌‌توانند با فروش گاز به مناطق محروم از انرژی، سودهای چشمگیری به دست آورند.
طبق گفته تحلیلگران و متخصصان صنعت انرژی، چند پروژه ال‌‌‌ان‌‌‌جی آمریکایی امیدوارند امسال به سمت تصمیمات سرمایه‌گذاری نهایی(FID)  حرکت کنند و دست‌‌‌کم سه‌پروژه شانس خوبی برای انجام این کار دارند. ایالات‌متحده به‌زودی در سال‌جاری، بزرگ‌ترین ظرفیت صادراتی گاز مایع طبیعی جهان را در اختیار خواهد داشت و از ظرفیت غول‌‌‌های صادراتی ال‌‌‌ان‌‌‌جی مانند استرالیا و قطر پیشی خواهد گرفت. حتی اگر پروژه‌‌‌های بیشتری بتوانند تامین مالی موردنیاز خود برای توسعه را دریافت کنند، آمریکا می‌‌‌تواند در سال‌های آینده باز هم ظرفیت خود را برای صادرات به سراسر جهان افزایش دهد.
بحران کنونی گاز در اروپا، فرصتی برای توسعه‌‌‌دهندگان ال‌‌‌ان‌‌‌جی در آمریکا محسوب می‌شود؛ زیرا این بحران نشان داد برخلاف برخی دیدگاه‌‌‌ها، تقاضای گاز قرار نیست از بین برود یا حتی کاهش یابد و با وجود افزایش ظرفیت انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر، همچنان روند رو به رشد و انعطاف‌‌‌پذیر خود را به‌ویژه در آسیا ادامه می‌دهد.

جذابیت قراردادهای بلندمدت

تحلیلگران می‌‌‌گویند با نوسانات و افزایش قیمت‌های معاملات نقدی ال‌‌‌ان‌‌‌جی، خریداران بیشتری به دنبال بستن قراردادهای بلندمدت هستند. قراردادهای بلندمدت یکی از کلیدی‌‌‌ترین عوامل تاثیرگذار بر تامین مالی پروژه‌‌‌ها و رسیدن به تصمیمات سرمایه‌گذاری نهایی است. از سوی دیگر انتظار می‌رود تقاضای جهانی گاز با وجود شرایطی که برای انتقال انرژی از سوخت‌‌‌های فسیلی به تجدیدپذیرها مطرح شده، همچنان انعطاف‌‌‌پذیر باقی بماند. منطقی بودن استفاده از گاز در آسیا که منطقه مصرف‌کننده کلیدی محسوب می‌شود، همچنان قوی خواهد بود؛ چرا که این کشورها در دورانی که بحران انرژی کنونی فروکش کند، به انتقال منبع انرژی خود از زغال‌سنگ به گاز طبیعی ادامه خواهند داد.
والری چاو، رئیس بخش تحقیقات گاز و ال‌‌‌ان‌‌‌جی آسیا-اقیانوسیه در شرکت وود مکنزی (Wood Mackenzie) ماه گذشته در گزارشی اظهار کرد: «سال ۲۰۲۱ شاهد بازگشت فعالیت‌‌‌های پیمانکاری و قراردادی به بالاترین سطح خود در پنج‌سال گذشته بوده است. در این میان، ۸۵‌درصد قراردادهای امضاشده جهانی در بخش گاز مربوط به آسیا و بیشترین قراردادها نیز مربوط به چین بوده است.»
کریک پیرونگ، استاد امور مالی دانشگاه هیوستون و کارشناس بازارهای کالایی اخیرا در مصاحبه‌‌‌ای به خبرگزاری رویترز گفت: «پروژه ونچرگلوبال در لوئیزیانا، پروژه ال‌‌‌ان‌‌‌جی شرکت تلوریان (Tellurian)  در منطقه دریفت‌‌‌وود لوئیزیانا و تاسیسات صادراتی ال‌‌‌ان‌‌‌جی چنیر انرژی در کورپوس‌کریستی تگزاس، در صدر فهرست پروژه‌‌‌های گاز طبیعی هستند که می‌‌‌توانند به‌زودی تاییدیه مالی دریافت کنند.»
گاوین تامپسون، نایب‌رئیس بخش انرژی آسیا-اقیانوسیه در شرکت وود مکنزی، ماه دسامبر گفت که بازگشت قراردادهای بلندمدت تامین ال‌‌‌ان‌‌‌جی و تقاضای سیری‌ناپذیر آسیا برای گاز طبیعی، احتمالا چند پروژه کم‌هزینه را برای حرکت به سمت توسعه و تکمیل در سال ۲۰۲۲ سوق خواهد داد. شرکت وودمکنزی می‌‌‌گوید این پروژه‌‌‌های کم‌هزینه شامل فاز سوم پروژه کورپوس کریستی شرکت چنیر انرژی و پروژه پلاکومینس شرکت ونچر گلوبال هستند.

بازگشت چین به عنوان مشتری بزرگ آمریکا

واردکنندگان ال‌‌‌ان‌‌‌جی چینی، پس از وقفه‌‌‌ای یک‌ساله، واردات گاز طبیعی مایع با استفاده از قراردادهای بلندمدت از شرکت‌های انرژی آمریکایی را از سر گرفته‌‌‌اند. این در حالی است که در اوج جنگ تجاری میان چین و ایالات‌متحده در سال ۲۰۱۹ و اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی، واردات گاز از آمریکا به صفر رسیده بود. در میانه جنگ تجاری آمریکای تحت رهبری ترامپ و چین تحت رهبری شی‌جین پینگ، در فاصله میان مارس ۲۰۱۹ تا فوریه ۲۰۲۰ تمام صادرات گاز آمریکا به چین متوقف شده بود.
صادرات گاز طبیعی مایع آمریکا به چین اواخر سال ۲۰۲۰ از سر گرفته شد و روند رو به رشدی را آغاز کرد که طبق داده‌‌‌های ارائه‌شده اداره اطلاعات انرژی ایالات‌متحده، در ماه آگوست ۲۰۲۱ به بالاترین سطح خود در تاریخ رسید. آخرین گزارش ماهانه اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) که اوایل ماه ژانویه ۲۰۲۲ منتشر شد، نشان می‌دهد در ماه نوامبر ۲۰۲۱، چین به‌تنهایی بزرگ‌ترین دریافت‌کننده محموله‌‌‌های صادراتی ال‌‌‌ان‌‌‌جی ایالات‌متحده بوده است.در پایان سال ۲۰۲۱، شرکت‌های چینی قراردادهای بلندمدت گاز طبیعی مایع را با تامین‌کنندگان آمریکایی امضا کردند.
قرارداد شرکت آمریکایی چنیر انرژی (Cheniere Energy)  با سینوکم گروپ چین (Sinochem Group) و همچنین قراردادی که میان شرکت ونچر گلوبال ال‌‌‌ان‌‌‌جی (Venture Global LNG) و شرکت سینوپک (Sinopec)  به امضا رسید، از جمله همکاری‌‌‌های تازه چین با تامین‌‌‌کنندگان آمریکایی است. شرکت ونچر گلوبال درباره این قرارداد گفته است، همکاری با سینوپک، بزرگ‌ترین قرارداد تامین ال‌‌‌ان‌‌‌جی است که تاکنون از سوی یک شرکت آمریکایی به امضا رسیده و صادرات ال‌‌‌ان‌‌‌جی ایالات‌متحده به چین را دوبرابر خواهد کرد.

توسعه صادرات ال‌‌‌ان‌‌‌جی و موقعیت آمریکایی‌‌‌ها

وود مکنزی در گزارش چشم‌‌‌انداز سال ۲۰۲۲ خود به افزایش تحرکات مرتبط با پروژه‌‌‌های گاز طبیعی مایع اشاره کرده و گفته است: «با توجه به اینکه انتظار می‌رود قیمت ال‌‌‌ان‌‌‌جی از نظر ساختاری بالاتر باشد و شاخص نفتی مرتبط با تعیین بهای آن نیز در حال افزایش است، تحرکات زیادی در پشت پروژه‌‌‌های جدید ال‌‌‌ان‌‌‌جی به چشم می‌‌خورد.»این شرکت مشاوره انتظار دارد تعیین‌تکلیف افزوده شدن سالانه ۷۹میلیون تن ال‌‌‌ان‌‌‌جی به بازار جهانی، به نتیجه تصمیمات سرمایه‌گذاری نهایی طی دو سال آتی بستگی داشته باشد.
وودمکنزی همچنین می‌‌‌گوید، انتظار می‌رود پروژه‌‌‌های آمریکایی با گرفتن تاییدیه‌‌‌های مالی ۳۳میلیون تنی در سال این ظرفیت را به خود اختصاص دهند و در جهان پیشتازی کنند. روسیه با افزایش ظرفیت احتمالی ۲۰میلیون تن در سال و قطر با رشد ظرفیت ۱۶میلیون تن در سال در رتبه‌‌‌های دوم و سوم قرار دارند. شریف سوکی، مدیرعامل شرکت تلوریان، ماه گذشته اظهار کرد قیمت‌های جهانی گاز نشان می‌دهد که ما در آغاز کمبود ساختاری گاز طبیعی در سطح جهان هستیم و این کمبود ساختاری می‌‌‌تواند تا یک‌دهه طول بکشد. وی در ادامه با اشاره به فرصت آمریکا، افزود: «آمریکا می‌‌‌تواند گاز ارزان‌قیمتی را تولید کند که به‌شدت در سطح جهانی موردنیاز است.»
سوکی همچنین به تغییر رویکرد مثبت بانک‌های سرمایه‌گذاری در زمینه تامین مالی این پروژه‌‌‌ها اشاره کرد و گفت: «بانک‌ها بالاخره متوجه شدند که این مساله یک بحران وجودی در سراسر دنیاست. نهادهای مالی در زمینه تامین مالی پروژه‌‌‌های ال‌‌‌ان‌‌‌جی موضع خود را نسبت به ۶ماه گذشته به شکل چشمگیری تغییر داده‌‌‌اند که این امر عمدتا ناشی از عوامل بنیادی و شدت بحران در سطح جهانی است.»در این شرایط که بازار جهانی گاز با بحرانی بی‌‌‌سابقه دست‌وپنجه نرم می‌کند، شرکت‌های نفت و گاز آمریکایی و همچنین نهادهای مالی که وظیفه تامین مالی این پروژه‌‌‌ها را بر عهده می‌‌‌گیرند، از این بحران به عنوان حفاظی در برابر انتقادات مربوط به توجه به فرآیند ‌گذار از سوخت‌‌‌های فسیلی به تجدیدپذیرها و توسعه پروژه‌‌‌های گازی استفاده می‌کنند.
ضمن آنکه همچنان نقش گاز در فرآیند ‌گذار به انرژی‌‌‌های پاک و نو نامشخص است و توسعه پروژه‌‌‌های جدید در تضاد با توصیه‌‌‌های نهادهایی مانند آژانس بین‌المللی انرژی درباره عدم‌سرمایه‌گذاری و توسعه پروژه‌‌‌های جدید سوخت فسیلی است. با این حال، بحران کنونی که دامن‌‌‌گیر جهان شده، می‌‌‌تواند فرصتی برای پروژه‌‌‌های صادراتی ایالات‌متحده و مباحث مربوط به قراردادها و تامین مالی آنها باشد و به نظر می‌رسد شرکت‌های آمریکایی به دنبال تسلط بیشتر بر این بازار خواهند بود که می‌‌‌تواند در آینده‌‌‌ای نه‌چندان دور به اهرم ژئوپلیتیکی جدید آمریکا در جهان و بالاخص در شرق آسیا که از اهمیت ویژه‌‌‌ای برای آنها برخوردار است، تبدیل شود.
منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی