۵
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸
کد مطلب : ۱۴۴۰۲۶

از سرگیری تولید و آینده ای روشن برای شلرد

پتروشیمی کود شیمیائی اوره لردگان با نماد شلرد در اطلاعیه ای در سایت کدال در تاریخ ۲۷ بهمن اعلام کرد که عملیات تولید این مجتمع که از تاریخ ۲۶ دی ۱۴۰۰ به مدت یک ماه به دلیل توقف خوراک و سوخت متوقف شده بود در ۲۶ بهمن ماه از سر گرفته شده است.
از سرگیری تولید و آینده ای روشن برای شلرد
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما "، پتروشیمی کود شیمیائی اوره لردگان با نماد شلرد در اطلاعیه ای در سایت کدال در تاریخ 27 بهمن اعلام کرد که عملیات تولید این مجتمع که از تاریخ 26 دی 1400 به مدت یک ماه به دلیل توقف خوراک و سوخت متوقف شده بود در 26 بهمن ماه از سر گرفته شده است.
شایان ذکر است که این شرکت در راستای شفافیت اطلاعات پیشتر در 15 اردیبهشت 1400 در سامانه کدال به سهامداران اطلاع داده بود که کمپرسور دی اکسید کربن واحد اوره به علت ضعف ساختاری از مدار تولید خارج و به تبع آن تولید اوره نیز متوقف شده بود و در اطلاعیه ای در 12 آبان در کدال اعلام کرد که  علیرغم محدودیت های فراوان و با همکاری شرکت های ایرانی با دانش ایرانی کمپرسور واحد اوره در مدار تولید قرار گرفته و در این تاریخ واحد اوره با ظرفیت 70 درصد و واحد آمونیاک با ظرفیت 90 درصد در حال تولید بوده است. این امر منجر به افزایش فروش و سودآوری شلرد با ازسرگیری تولید اوره شد.
اطلاع رسانی شلرد براساس مفاد ماده 13 دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار، در صورت وقوع هرگونه رویداد با اهمیت، مراتب می بایستی افشا شود، که گواه شفافیت و صداقت این شرکت با سهامدارانش می باشد.
شایان ذکر است که جمع فروش شلرد در 10 ماهه 1400 بالغ بر یک هزار و 861 میلیارد تومان شد که از این میان یک هزار و 540 میلیارد تومان سهم فروش صادراتی و 330 میلیارد تومان سهم فروش داخلی بوده است.
متاسفانه با توجه به فصل زمستان و اولویت تامین گاز خانگی در مقایسه با صنایع و مضافا دستکاری نرخ خوراک باعث شده که دیگر دسترسی به خوراک گازی ارزان مزیت نسبی صنعت پتروشیمی کشور نباشد. قطعا دود این گونه تصمیمات خلق الساعه به چشم سهامداران و سرمایه گذاران صنعت پتروشیمی رفته و در نتیجه موجب عدم النفع آنها می شود. لذا بایستی دولت نگاه ویژه ای به اوره سازان و متانول سازان که از خوراک گازی استفاده می کنند داشته باشد که همیشه خوراک برایشان با قیمت مناسب در دسترس باشد، چون این شرکتها علاوه بر اشتغالزایی زمینه ای مناسب برای ارزآوری را در شرایط تحریم فراهم می آورند.
از سوی دیگر، با توجه به توسعه و تکمیل واحدهای اوره و آمونیاک که ارزش افزوده بسیاری برای کشور داشته و جور عدم تحقق درآمدهای صادرات نفت را می کشند، و مضافاً اوره‌ سازان ایرانی نقش مهمی در معادلات عرضه این محصولات و حتی قیمت‌گذاری در سطح بین ‌المللی دارند، به گونه ‌ای که هم اکنون مثلا در طی 11 ماه اخیر قیمت اوره گرانول از 270 دلار در هر تن به 870 دلار در فوب خلیج فارس رسیده ‌است و 50 تا 60 دلار بالاتر از قیمت آرگوس فروش صادراتی داریم، بایسته و شایسته است تا با تدابیر لازم جلوی توقف تولید این مجتمع‌ها به هر دلیل از جمله دسترسی به خوراک و سوخت یا تعمیرات گرفته ‌شود.  بدیهی است قیمت اوره جهانی و نرخ دلار و نرخ گاز مصرفی از جمله عوامل مؤثر بر سودآوری شرکت های اوره ساز از جمله پتروشیمی کود شیمیائی اوره لردگان محسوب می شود.
در مجموع، با توجه به اطلاع رسانی شلرد در راستای شفافیت اطلاعات و لزوم اطلاع سهامداران، و با توجه به ازسرگیری تامین خوراک و سوخت مجتمع، تولید اوره آن و در نتیجه سودآوری شرکت بالاتر خواهد رفت و گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری است و آمار تولید ده ماهه 1400 شلرد گویای این مدعاست.
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی