۱
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
کد مطلب : ۱۴۴۵۲۵

رونمایی از معاملات قراردادهای آتی نفتا و متانول در بورس انرژی

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با توجه به اینکه ایران به عنوان کشور دارنده بزرگترین ذخایر گازی و نفتی است، معنا ندارد که مراجع قیمتی ما جای دیگری باشد.
رونمایی از معاملات قراردادهای آتی نفتا و متانول در بورس انرژی
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، «مجید عشقی» در آیین رونمایی از تابلو معاملات قراردادهای آتی نفتا و متانول در بورس انرژی ایران اعلام کرد: تقارن این ایام را با شروع بورس انرژی و امید است این رویداد برای اقتصاد کشور خیر و برکت زیادی داشته باشد.
وی اظهار داشت: باید از تلاش مدیر عامل بورس انرژی و دیگر مسوولان در راه اندازی تابلو معاملات قراردادهای آتی نفتا و متانول در بورس انرژی ایران تقدیر شود، زیرا با این اقدام تلاش شد که زنجیره ابزارها در حوزه بورس انرژی تکمیل شود.
عشقی ادامه داد: بحث شفافیت در انجام معاملات در حوزه کالایی مسیری بی بازگشت است و باید با قدرت این مسیر را ادامه دهیم.
رییس سازمان بورس ادامه داد: در طول این سال ها اتفاقات رخ داده در بورس کالا و انرژی کمک زیادی را به اقتصاد کشور داشت و شرکت هایی که توانسته اند محصولات خود را در بورس های کالایی عرضه کنند از جهات مختلف منتفع شدند که در این زمینه دولت هم نیز منتفع شده و برکات زیادی داشته است.
وی با تاکید بر اینکه از دو جنبه برای ما مهم است تا بورس های کالایی رونق بگیرند و همه کالاهایی که امکان معامله در بورس کالایی دارند وارد بازار شوند، گفت: در ابتدا معاملات در این بازار به  شفاف و قیمت ها واقعی خواهد شد، همچنین این بازارها از همه اسناد بالادستی و قوانین و مقررات کشور که در مجلس تصویب می شود و توسط مراجع اجرایی و نظارتی منتشر خواهند شد، پشتیبانی می کنند.
عشقی اظهار داشت: همین در چند روز گذشته شاهد انتشار سند تحول دولت بودم که در آن بندهای بسیار ارزشمندی در خصوص توسعه بازارهای کالایی وجود داشت که باید از این ظرفیت ها استفاده کرد.
رییس سازمان بورس ادامه داد: این اتفاق باعث شفافیت بازار این کالاها می‌شود و همچنین می توانسم منفعت آن را به بنگاه های اقتصادی و نیز مصرف کنندگان برسانیم.
وی گفت: از یک جهت دیگر این معاملات برای ما مهم است چرا که بخش زیادی از بازار سرمایه کشور از همین بنگاهها تشکیل شده است.
عشقی با بیان اینکه بیش از یک سوم بورس تهران در حوزه انرژی و محصولات پتروشیمی و شیمیایی است، ادامه داد: در فرابورس نیز عددی نزدیک به این وجود دارد و وقتی محصولات این شرکت ها معاملات خود را در یک فضای شفاف و رقابتی عرضه می کنند از نظر نظارتی و مسائل حاشیه ای آسوده خاطر هستیم که کالاهای خود را با قیمت  منصفانه و دقیق به فروش می رسانند،  همچنین از نظر سودآوری دیگر نگرانی نداریم و باعث می شود تا این شرکت ها کمک کننده به بازار سرمایه باشند.
رییس سازمان بورس تامید کرد: این سازمان با قدرت پیگیری های خود را در خصوص عرضه همه محصولاتی که امکان دارد در بازار پذیرش شوند، پیگیری خود را انجام خواهد داد و این اتفاق را تا پذیرش، معامله همه کالاها و نیز تکمیل زنجیره ابزارها پیگیری می کنیم
وی ادامه داد: تا جایی که بتوان ابزارها را در بازار های کالایی و فیزیکی و همچنین اوراق بهادار و نیز قراردادهای آتی را گسترش خواهیم داد.
عشقی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ایران به عنوان  کشور دارنده بزرگترین ذخایر گازی و نفتی است، معنا ندارد که مراجع قیمتی ما جای دیگری باشد.
 رییس سازمان بورس ادامه داد: در چند ماه گذشته که بازار گاز طبیعی در دنیا دچار نوسان شد شاهد ایجاد معضلات جدی در کشور و اتفاقاتی رخ داده در صنایع مصرف کننده گاز طبیعی بودیم.
وی با بیان اینکه با تلاش صورت گرفته از سوی هیئت دولت تدبیری اندیشیه شد، گفت: واقعیت این است برای گاز طبیعی باید قیمت منطقه ای خود را داشته باشیم تا نیاز نباشد مرجع قیمتی جایی باشد که تولید کننده گاز نیست و از این طریق مشکلاتی را برای خود ایجاد کنیم.
عشقی ادامه داد: اگر این فرمول ادامه پیدا می کرد قیمت گاز طبیعی  در این شرایط به ۲۰ هزار تومان می رسید و این امر باعث می شد تا همه صنایع از تولید خارج شوند.
منبع:ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی