۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۹
کد مطلب : ۱۴۵۰۱۱

آغاز ساخت واحدهای پایین‌دستی پتروشیمی دهلران

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق بازنشستگی صنعت نفت از آغاز فرآیند ساخت یک واحد ۳۰۰ هزار تنی پلی‌اتیلن سنگین و یک واحد ۳۰۰ هزار تنی پلی‌اتیلن سبک و یک واحد ۱۵۰ هزار تنی تولید پروپیلن خبر داد.
آغاز ساخت واحدهای پایین‌دستی پتروشیمی دهلران
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما "، عبدالحسین بیات روز سه‌شنبه (نهم فروردین‌ماه) در چهاردهمین برنامه بازدید از شرکت‌های تابعه و طرح‌های آن‌ها، از پروژه‌های ایستگاه‌های تقویت فشار گاز دهلران، پتروشیمی دهلران، ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ و نیروگاه صبا دهلران (پروژه‌های قطب غرب) بازدید کرد.
وی در جمع کارکنان تاسیسات تقویت فشار گاز دهلران ضمن تبریک عید نوروز گفت: طرح‌های حوزه نفت و انرژی که روزگاری توسط غیرایرانی‌ها راهبری می‌شدند امروز توسط فرزندان این سرزمین اجرایی می‌شوند.
رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت با اشاره به سوزانده شدن گازهای غنی و هدر رفت سرمایه کشور افزود: کارهای زیادی در حوزه نفت و انرژی انجام شده است اما کار انجام نشده همچنان فراوان است بنابراین این امور جز با کار جهادی و انقلابی به سامان نخواهد رسید.
بیات، کار و تلاش کارکنان واحدهای عملیاتی را ستودنی خواند و گفت: مقام معظم رهبری کار و تلاش در صنعت نفت را جهاد فی‌سبیل‌الله بیان فرمودند. از سوی دیگر، تاسیسات ایستگاه تقویت فشار گاز دهلران، پتروشیمی دهلران و یا میدان سروک آذر در مناطقی احداث شده‌اند که در سال‌های نه‌چندان دور جمع زیادی از ایرانی‌ها برای خاک و اعتقادشان، جان خویش را در این مناطق ایثار کرده‌اند از این رو همان‌طور که ما اکنون به آنان افتخار می‌کنیم باید در راه سازندگی و توسعه و آبادانی کشور به‌گونه‌ی کار کنیم که نسل بعدی این سرزمین به پدارنشان مفتخر باشند.
وی در این بازدید که مدیران عامل شرکت سرمایه‌گذاری اهداف و اویک و معاون پروژه‌های اهداف نیز حضور داشتند، گفت: پس از اجرای طرح پایش سرمایه‌گذاری‌ها، موانع پیش‌روی پروژه‌ها تا حدود زیادی رفع شده و هم‌اکنون شاهد فعالیت مستمر طرح‌های صندوق‌ها در غرب کشور هستیم. از این رو، پیشرفت پروژه‌ها طبق برنامه زمان‌بندی شده اولویت نخست است.
رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت افزود: تاسیسات تقویت فشار گاز دهلران به سبب اینکه بخشی از خوراک ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ را تامین می‌کند برای طرح‌های اقتصادی صندوق‌ها در قطب غرب بسیار با اهمیت است.
بیات ادامه داد: قرارداد احداث خط لوله انتقال خوراک از ایستگاه تقویت فشار گاز دهلران تا محل تاسیسات ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ به طول ۵۸ کیلومتر، نهایی و عملیات اجرایی این طرح آغاز شده است.
وی در بازدید از تاسیسات ان‎جی‌ال ۳۱۰۰ گفت: این طرح ضمن آنکه در تقویت منابع ورودی صندوق‌ها موثر خواهد بود سبب جمع‌آوری و فرآورش گازهای غنی منطقه می‌شود که برای کشور بسیار ارزشمند است، بنابراین متان تولیدی به شرکت نفت مرکزی برای تزریق به شبکه تحویل داده و محصول تولیدی +C2 نیز با خط لوله ۴۸ کیلومتری به پتروشیمی دهلران منتقل می‌شود.
رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت در بازدید از پتروشیمی دهلران افزود: +C2 دریافتی از کارخانه ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ در پتروشیمی دهلران به اتیلن و پروپیلن و بنزین پرولیز و دیگر ترکیبات جانبی الفین تبدیل خواهد شد.
بیات ادامه داد: در شورای عالی پروژه‌های صندوق‌ها تصمیم گرفته شد به‌منظور تکمیل زنجیره و ارزش‌افزوده، واحدهای پایین‌دستی اتیلن و پروپیلن در پتروشیمی دهلران ایجاد شود از این رو فرایند احدث یک واحد ۳۰۰ هزار تنی HDPE و یک واحد ۳۰۰ هزار تنی HD/LLDPE و یک واحد ۱۵۰ هزار تنی پروپیلن برای تولید پلی‌پروپیلن آغاز شده است که راه‌اندازی این طرح‌ها سبب تکمیل زنجیره هم خواهد شد.
وی گفت: برای راه‌اندازی به‌موقع این طرح‌ها نیاز به تامین منابع به‌هنگام هست از این رو از محل منابع صندوق توسعه ملی، تسهیلات بانک‌ها و بخشی نیز از دیگر منابع مالی، تامین منابع برنامه‌ریزی شده است.
رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت با اشاره به پیشرفت‌ پروژه‌های صندوق‌ها در غرب کشور از مدیرعامل اویک و مدیران پروژه‌ها و کارکنان تشکر و قدردانی کرد و افزود: استمرار روحیه جهادی و انقلابی که امروز در دیدار با مدیران و کارکنان عملیاتی اویک و زیرمجموعه‌های آن مشاهده شد نوید تحقق اهداف ۱۴۰۴ را می‌دهد.
منبع:فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی