۱
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۸
کد مطلب : ۱۴۵۸۹۹

رشد سود سه ماهه آرامکو رکورد زد

شرکت نفتی دولتی آرامکوی سعودی به کمک افزایش چشمگیر قیمت نفت، رشد ۸۲ درصدی سود خالص در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ را گزارش کرد که مطابق با پیش‌بینی تحلیلگران بود.
رشد سود سه ماهه آرامکو رکورد زد
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما "، آرامکو که اخیرا از شرکت آمریکایی اپل به عنوان ارزشمندترین شرکت جهان سبقت گرفته است، درآمد خالص ۳۹.۵ میلیارد دلار را در سه ماهه منتهی به ۳۱ مارس گزارش کرد که در مقایسه با ۲۱.۷ میلیارد دلار در مدت مشابه سال گذشته، بالاتر است. در نظرسنجی رویترز، ۱۲ تحلیلگر درآمد خالص این شرکت را ۳۸.۸ میلیارد دلار پیش بینی کرده بودند.
آرامکو در سال ۲۰۱۹ با عرضه ۱.۷ درصد از سهم خود به موسسات دولتی و منطقه‌ای عربستان، وارد بازار سهام شد. این غول نفتی دولتی اعلام کرد درآمدش، بالاترین درآمد سه ماهه از زمان عرضه اولیه عمومی سهام بود و به کمک قیمتهای بالاتر نفت، فروش حجم بالاتر و بهبود حاشیه سود پایین دستی، حاصل شد.
درآمد شرکتهای انرژی جهانی مانند بریتیش پترولیوم و شل تحت تاثیر رشد قیمتهای کالا، به بالاترین حد خود در یک دهه گذشته رسیده است؛ حتی با وجود این که بسیاری از آنها مجبور شدند به دلیل خروج از روسیه، ضرر و زیان ثبت کنند.
قیمت نفت برنت در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ در مقایسه با پایان مارس سال ۲۰۲۱، تقریبا ۷۰ درصد رشد کرد و به ۱۰۷ دلار و ۹۱ سنت در هر بشکه رسید.
اوپک پلاس ماه میلادی جاری با افزایش اندک تولید ماهانه موافقت و اعلام کرد نمی تواند مقصر اختلالات عرضه روسیه که قیمتهای نفت را بالاتر برده است، شناخته شود. همچنین هشدار داد قرنطینه‌های کرونایی در چین، تهدیدی برای دورنمای تقاضا برای نفت به شمار می‌رود.
این شرکت سود نقدی ۱۸.۸ میلیارد دلار را اعلام کرد که قرار است در سه ماهه دوم پرداخت شود و مطابق با انتظارات بازار است.
آرامکو اعلام کرد حاشیه سود پایین دستی این شرکت در سه ماهه اول بهبود یافت و این شرکت به دنبال ایجاد فرصتهایی در بخش پایین دستی است. امین ناصر، مدیرعامل آرامکو در بیانیه‌ای گفت: در سه ماهه نخست، توسعه پایین دستی استراتژیک ما در آسیا و اروپا پیشرفت بیشتری کرد و ما همچنان فرصتهایی را ایجاد می‌کنیم که اهداف رشد ما را کامل می‌کند.
بر اساس گزارش رویترز، ارزش سهام آرامکو از ابتدای سال ۳۷ درصد رشد کرده و عملکرد بهتری در مقایسه با شاخص سهام سعودی با حدود ۱۴ درصد رشد، داشته است.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی