۲
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۸
کد مطلب : ۱۴۶۱۲۳
۹ مزیت مهم فروشگاه های زنجیره ای

چرا مالک فروشگاه زنجیره ای ناچار است همیشه جنس باکیفیت و ارزان عرضه کند؟!

دانشنامه سلطنتی بریتانیا در بخش لغات مدرن و جدید الظهور خود در تعریف فروشگاه‌های زنجیره ای مبتنی بر خرده فرشی نوشته است:«فروشگاه زنجیره‌ای نهادی اقتصادی با بیش از یک شعبه که مالکیت یکسانی دارد و خطوط کالای همسانی را می فروشد.»
چرا مالک فروشگاه زنجیره ای ناچار است همیشه جنس باکیفیت و ارزان عرضه کند؟!
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما "، فروشگاه‌های زنجیره‌ای بخش مهمی از فعالیت‌های خرده‌فروشی در قاره آمریکا، اروپای غربی و ژاپن را تشکیل می دهند. فروشگاه‌های زنجیره‌ای همراه با فروشگاه بزرگ و شرکت سفارش پستی، نمونه‌ای موفق از روش‌های یکپارچه در مقیاس بزرگ را برای نوعی خرده فروشی در عصر حاضر در کشورهای توسعه یافته به نمایش گذاشتند».
نهاد فروشگاه زنجیره‌ای در کشورهای پیشرفته نیز مانند هر پدیده جدید دیگری در ابتدا با مخالفت ها و نگاه های مبتنی بر سوء ظن، مواجه شد. شهرداری ها در شهرهای کوچک و بزرگ ایالات متحده در برابر تاسیس شعب بزرگ والمارت در شهرهایشان، گاها دیدگاه های سنتی و نه چندان مشتاقانه، ابراز می کردند.
با گذشت زمان و معلوم شدن، منافع خیره کننده رشد انفجاری شعب فروشگاه های زنجیره ای و شکل گیری رقابت بین آنها، این نوع دیدگاه های کنسرواتیو اقتصادی در اروپای غربی، آمریکای شمالی و جنوب شرقی آسیا، سال ها است که به فراموشی سپرده شده است.
با این همه، به نظر می رسد که در کشور تشنه توسعه ای چون ایران هنوز باید بدیهیات و مزیت های رقابتی_اقتصادی و اجتماعی توسعه نهاد زنجیره ای خرده فروشی در کشور، برای بسیاری از جوامع سنتی محلی و شهروندان کمترمطلع توضیح داده شود.
هر چند همانگونه که مخالفت ها با توسعه خطوط ریلی، خودرو در مقابل اسب، کشتی های فلزی در مقابل نوع چوبی_ بادبانی و تاکسی های اینترنتی در مقابل آژانس های سنتی راه به جای نبرد و تکنولوژی اجتماعی مانند آب جاری، مسیر خود را پیدا کرد، فروشگاه های زنجیره ای در ایران نیز در یک فرایند آهسته، اما پیوسته در حال طی کردن مسیر خود هستند.

1_ تولید و خرید در مقیاس بزرگ

فروشگاه های زنجیره ای، در ایران نیز مانند هر کشور دیگری از طریق دفتر مرکزی خود، کالاهای مورد نیاز را در مقیاس بزرگی تولید یا خریداری می کنند. همانگونه که ایجاد خط تولید خودرو در کارخانه فورد در دیترویت برای اولین بار در جهان، مزیت های تولید انبوه یکجا را به نمایش گذاشت، پوشیده نیست که مثلا خرید یکدفعه و تناژ بالای حبوبات در یک فروشگاه زنجیره ای می تواند بر کیفیت یکسان و قیمت کمتر آن تاثیر بگذارد.
در واقع مشتری می تواند اطمینان داشته باشد که این کالا با حداقل قیمت ممکن از بزرگ ترین عمده فروش خریداری شده و در تمام طول سال کیفیت یکسانی خواهد داشت.

2_ ایجاد فرایند زنجیره ای_مویرگی تامین

همه شعب یک برند فروشگاه زنجیره ای کالاهای خود را از دفتر مرکزی تهیه می کنند، این اطمینان برای آنها وجود دارد که این کالا در تمام طول سال به دست آنها می رسد و نیازی به انبارداری سنگین و طولانی مدت نیست، این مورد در کشوری مثل ایران با اقتصادی دولتی و پر چالش، به ویژه در مواقعی که ممکن است بازار با کمبود یک کالا مواجه شود، می تواند یک مزیت قابل توجه هم برای سیاستگذار دولتی و هم برای شهروندان محسوب شود.

3_ قیمت کمتر

خیلی ساده وقتی کالا را در مقیاس عظیم تولید یا خریداری می کنید، می توانید آن را با قیمتی کمتر تهیه کنید، این قیمت کم به تمام شعب یک فروشگاه زنجیره ای در سراسر کشور تعمیم می یابد و نوعی ثبات و آرامش روانی در بازار تزریق می کند.

4_ کاهش ریسک

فروشگاه زنجیره ای به هر حال یک بنگاه اقتصادی است که باید سودآور باشد. مالکان این نهاد مالی، لازم نیست همه تخم‌مرغ های خود را در سبد یک یا چند شعبه بگذارند و می توانند ریسک کار را میان تمام شعب کشور تقسیم کنند.
این مسئله باعث می شود در صورت زیان ده بودن یک شعب، ریسک آن سرشکن شود و از طریق تغییر جزیی محل فروشگاه یا تبلیغات پرقدرت یکسان، آن شعبه سودآور شود. منافع چنین روشی از تجارت و خرده فروشی، تنها در جیب مالک نمی رود و در نهایت، مصرف کننده و مشتری نیز از این مسئله در قیمت های نهایی بهره مند می گردد، زیرا ریسک بیشتر و غیرقابل سرشکن شدن، به معنای کالای گران تر است و در فروشگاه زنجیره ای بر عکس مغازه های سنتی و دکان های مرسوم خرده فروشی، می توان از این پدیده پرهیز کرد.

5_ ارتباط مستقیم و امکان بهبود

از آنجا که شعب یک فروشگاه زنجیره ای در تمام کشور پخش هستند، می توانند انتظارات، نظرات و شرایط مد نظر مشتری را به صورت مستقیم و بی واسطه دریافت و به دفتر مرکزی و مدیریت واحد شرکت، منتقل کنند، این امر باعث می شود که در راستای خدمات دهی و فروش بهتر، این نظرات منظور شود و یک تصمیم واحد مدیریتی در مورد آنها لحاظ گردد.
در روش های سنتی خرده فروشی چون به صورت مستقل و جزیره ای عمل می کنند و مدیریت واحدی ندارند، امکان و قدرت چنین مدیریتی وجود ندارد این تنها روش مدرن خرده فروشی، یعنی فروشگاه های زنجیره ای هستند که از چنین امکانی برخوردارند.

6_ مدیریت کارآمد، کارکنان آموزش دیده، خدمات یکسان

فروشگاه زنجیره ای به رستوران های زنجیره ای بی شباهت نیست، همانگونه که مشتری یک برند خاص رستوران، انتظار دارد در تمام شعب این رستوران غذایی با کیفیت یکسان و قیمت مشابه دریافت کند، فروشگاه زنجیره ای نیز از چنین امکانی به دلیل وسعت، توانگری مالی و بسترها، برخوردار است.
همچنین این نهاد می تواند کارکنان با آموزش های یکسان تربیت کند و مدیریت واحدی در تمامی شعب اعمال کند، این کار، مشتری را از سورپرایزهای ناخوشایند، محفوظ نگاه می دارد.

7 _ تحقیق و توسعه

فروشگاه زنجیره ای هم مانند کارخانه های بزرگ در ایران از واحد R&D برخوردار هستند و می توانند با ارزیابی شرایط جدید بازار و انتظارات مشتری، روش های خود را بهبود بخشند و بهینه تر نمایند. این مزیت توانایی غلبه بر چالش ها، کمبود ها و رخدادهای غیرمنتظره اقتصادی به ویژه در شرایط حال حاضر اقتصاد ایران را تقویت می نماید.

8_ حذف واسطه ها

به اصطلاح چند دست گشتن کالا و ظهور واسطه های غیر ضروری چیزی نیست که اقتصاد دلال زده ایران با آن ناآشنا باشد، همین مسئله در نهایت بار مالی سنگین تر و غیرضروری را به مشتری و تامین کنندگانی مانند کشاورزان تحمیل می کند.
فروشگاه های زنجیره‌ای در ایران نیز توانسته اند با پایه گذاری سیستم های نسبتاً منظم خرید و تهیه و تولید کالا، واسطه‌ها را حذف کنند و کالای مورد نیاز مشتری را مستقیماً از سرچشمه تهیه کنند.

9_ استاندارد، یکنواخت، یکسان

مهم نیست، مالک یک فروشگاه زنجیره ای چه شخصی است و چه کاراکتری دارد، بر اساس اصول بنیادین اقتصادی که مانند قوانین فیزیک ثابت و خدشه ناپذیر هستند، او باید نسبت به تقویت برند فروشگاه های خود حساس باشد و به این منظور ناچار از جلب نظر مشتری در تمام کشور و شعب به صورت یکسان و هر روزه است.
به همین دلیل استاندارد بودن کالا، یکنواختی کیفیت و قیمت، یکی از اصلی ترین الزامات مدیریت در فروشگاه های زنجیره ای است.
در نوع سنتی خرده فروشی های موسم به بقالی با توجه به اینکه مسئله برند چندان مطرح نیست، همه چیز به شخصیت و به اصطلاح به وجدان مالک، ارتباط پیدا می کرد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی