۴
۲
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۳
کد مطلب : ۱۴۶۲۳۴
میلیاردها تومان پول هایی که صرف خرید بن های هاکوپیان می شود؛

سود جویی هاکوپیان از علاقه مدیران نفتی!

در سال های اخیر بیش از ۴۰۰ شرکت دانش بنیان نوع ۳ و شرکت رتبه خلاق، تنها درحوزه طراحی و فروش نوین لباس، مجوز گرفته اند.
سود جویی هاکوپیان از علاقه مدیران نفتی!
به گزارش "نفت ما"، در سال های اخیر بیش از ۴۰۰ شرکت دانش بنیان نوع ۳ و شرکت رتبه خلاق، تنها درحوزه طراحی و فروش نوین لباس، مجوز گرفته اند. در کنارآنها صدها طراح خلاق لباس تحصیل کرده دانشگاه های داخل و خارج از کشور، به امید ایجاد تغییر در ریل صنعت پوشاک کشور، اقدام به تاسیس شرکت کرده اند. 
طراحی لوگوی جام جهانی توسط یک ایرانی، در کنار دهها برند مطرح جهانی پوشاک، که مدیران و طراحان اصلی آنها، ایرانی هستند، نشان از یک پیشینه فرهنگی دارد. 
پیشینه ای که به ارزش و سطح اهمیت تن پوش و قبا شولا و زیبایی و فاخر بودن آن، نزد ایرانیان تاکید دارد. 
با این همه، به گفته ای تنی چند از فعالان صنعت پوشاک، تقریبا تمام این شرکت ها در مراجعه به ادارات و نهادهای دولتی برای عقد قرارداد به در بسته می خورند. بسیاری از مدیران نهادهای دولتی حاضر به عقد قرارداد تنها با یک برند، هستند: هاکوپیان!
اما راز این موفقیت انحصاری در چیست؟ آیا عقد قرارداد گسترده پتروشیمی ها و شرکت های نفتی و پالایشی حوزه انرژی با این برند پوشاک به خاطر قیمت های مناسب آن یا کیفیت متمایز است؟
بر اساس مشاهدات خبرنگار نفت ما، کت و شلواری که هاکوپیان با بن خرید اداره به کارکنان می دهد، ممکن است 15 میلیون و یا حتی بیشتر قیمت داشته باشد. 
همین لباس با این کیفیت، پارچه و چه بسا دوخت بهتر و با جزییات بیشتر، در بازار بیش از ۵ میلین تومان قیمت ندارد. 
در مراجعه به شعب این فروشگاه، مشاهده می کنید که اکثر خریداران، کارمندان دولتی و نهادها هستند که به همراه خانواده بن خرید در دست مراجعه کرده اند.
این صاحبان خوش شانس بن خرید البته، در مراجعه به صندوق، با درخواست پرداخت ۹ درصد ارزش افزوده از سوی صندوق دار مواجه می شوند. 
در واقع مدل قرارداد برند هاکوپیان با دستگاه های عمومی و دولتی به گونه ای است که انگار، این لباس ها با تخفیف بسیار به کارکنان هدیه داده می شود، اما این آن چیزی نیست که در واقعیت اتفاق می افتد، در واقع لباسی که مجموع پارچه و دستمزد دوخت آن شاید به یک میلیون تومان هم نرسد، با تخفیف به قیمت ۹ میلیون تومان به کارکنان فروخته می شود. 
در این روش این شرکت، هم لباس های خود را به چند برابر قیمت فروخته هم، از دردسر و هزینه فروش، تبلیغات، بازاریابی و نظایر آن در بازار آزاد رها شده و دیگر نیازی نیست با دیگر شرکت ها نیز به رقابت بپردازد. 

بالا بردن قیمت

شاید یکی از عمده دلایل افزایش قیمت به ویژه در حوزه پوشاک آقایان، قراردادهای چندگانه سنگین این شرکت با موسسات دولتی و بزرگ است. در واقع هاکوپیان به نوعی برای قیمت بازار تعیین تکلیف می کند و دیگر فروشندگان و تولید کنندگان خردتر که به قراردادهای انحصاری و رانتی دولتی دسترسی ندارند، از نرخ های این شرکت پیروی می کنند. 

راز بزرگ

اما واقعا راز بزرگ شرکت هاکوپیان چیست؟ این مجموعه چگونه مدیران دولتی را مجاب می کند که با چند برابر قیمت بازار و طی قراردادی ناعادلانه با این شرکت به صورت انحصاری قرارداد منعقد کنند. 

ممنوع شدن بن ها

به نظر می رسد ورود نهادهای قضایی _ امنیتی به این موضوع و واکاوی قراردادها می تواند، کمک قابل توجهی به روشن شدن ابعاد این مسئله بنماید. 
ممنوعیت بن هایی که بر اساس تخفیف های جعلی درست شده اند نیز می تواند یک اقدام سازنده دیگر برای آرامش بخشی به بازار پوشاک باشد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


مدیر پتروشیمی
واقعا درست گفتید هاکوپیان و گراد و امثالهم واقعا کلاه بردار هستند
_____
شرکت هاکوپیان علاوه بر انجام اینگونه کلاه برداری ها
از کارکنان خودش هم سودجویی میکنه
واقعا افتضاح ترین شرکت برای کار کردن هست
بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی