۱
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۷
کد مطلب : ۱۴۶۲۵۲

چرا بایدن به نفت ایران و ونزوئلا نیاز دارد؟

روزنامه فرانسوی «لو فیگارو» نوشت: بعید نیست که «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا برای کاهش بهای نفت و کمک به تامین انرژی مورد نیاز اروپا که بدنبال تحریم نفت روسیه با بحران مواجه شده است، تحریم‌های بلند مدت علیه دو کشور تولیدکننده نفت یعنی ایران و ونزوئلا را کاهش دهد.
چرا بایدن به نفت ایران و ونزوئلا نیاز دارد؟
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، لو فیگارو به نقل از گروه «ویتول» یکی از بزرگترین شرکت‌های تجارت نفت در جهان، بایدن می تواند چشم خود را بر صادرات غیرقانونی نفت ایران ببندد حتی اگر مذاکرات دشوار بازگشت به برجام به نتیجه نرسد.  
این گزارش حاکی است: رئیس جمهوری آمریکا، انتخابات میان‌دوره‌ای پاییز را در پیش رو دارد. این در حالی است که او ممکن است بتواند با کاستن از بهای نفت موفقیت انتخاباتی قابل توجهی کسب کند و امتیازهایی که او از این طریق برای پیروزی در انتخابات سخت میاندوره ای کنگره در سال جاری میلادی بدست خواهد آورد، بیشتر از امتیازی است که او شاید بتواند از طریق توقیف نفت‌کش‌های ایرانی که تحریم را رعایت نمی کنند بدست بیاورد.
لوفیگارو نوشت: ایران در صورت موفقیت در مذاکرات و برداشته شدن تحریم ها خواهد توانست بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه نفت اضافی در روز وارد بازار کند. مقداری که از نگاه تحلیل‌گران مسائل انرژی برای پایین آوردن بهای نفت کافی است.
در ۱۷ مه (۲۷ اردیبهشت) کاخ سفید از کاهش تحریم‌های اعمال شده بر ونزوئلا خبر داد. یک معافیت محدود به ویژه به گروه نفتی آمریکایی شورون اعطا شد تا در مورد فعالیت‌های احتمالی آینده در این کشور مذاکره کند. همچنین شرکت‌های «انی» ایتالیا و «رپسول» اسپانیا نیز مجوز از سرگیری تولید گاز و نفت و صادرات خود را دریافت کرده‌اند، به شرطی که محصولات مستقیم به اروپا ارسال شوند و نه هیچ مقصد دیگری.
لو فیگارو نوشت: آمریکا امیدوار است با این کار بخشی از سوختی که از ونزوئلا به سمت چین می رود به سمت مقصد دیگری، منحرف شود. پکن با نپذیرفتن تحریم های آمریکا علیه ونزوئلا مشتری ۷۰ درصد از صادرات این کشور است.
«نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا روز شنبه از «تمهیدات آمریکا در کاهش تحریم» که آن را اقدامی «معنادار» خواند، استقبال کرد.
ولادمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.  پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.  
با گذشت بیش از ۱۰۰ روز از آغاز جنگ در اوکراین می‌گذرد و واکنش‌ها به تهاجم روسیه، ارسال تسلیحات به این کشور و بروز تبعات تازه آن در زمینه‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی همچنان ادامه دارد. در تازه ترین واکنش ها اتحادیه اروپا با تصویب بسته ششم تحریم ها علیه روسیه، قطع تدریجی واردات سوخت از این کشور را در دستور کار قرار داده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی