۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۸
کد مطلب : ۱۴۶۲۵۳
گروسی

عدم توضیح ایران در خصوص سه مکان اعلام نشده

مدیر آژانس بین المللی انرژی اتمی مدعی شد ایران از نظر فنی در رابطه با یافته‌های آژانس در سه مکان اعلام نشده در این کشور توضیحات معتبری ارائه نکرده است.
عدم توضیح ایران در خصوص سه مکان اعلام نشده
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، در صفحه رسمی توییتر خود با ارسال تصویری از شروع جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیانیه مقدماتی رافائل گروسی، مدیرکل آژانس خبر داد.
گروسی، امروز در نشست شورای حکام آژانس گزارش مقدماتی خود را ارائه کرد. در این گزارش مقدماتی، بخشی درخصوص راست آزمایی و نظارت در ایران با توجه به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل گنجانده شده است. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این نشست با تکرار ادعاهای پیشین خود گفت: «ایران توضیح معتبری برای یافته‌های ما در سه مکان نامشخص ارائه نکرده است. این کشور باید بدون معطلی همکاری کند، در غیر این صورت تضمینی برای صلح آمیز بودن برنامه هسته ای اش نخواهیم داد».
وی همچنین با اشاره به بحران اوکراین، اعلام کرد به درخواست این کشور تیمی متشکل از کارشناسان بین‌المللی را به نیروگاه هسته‌ای «زاپاروژیه» که اکنون تحت کنترل روسیه قرار دارد می‌فرستند.
گروسی درخصوص تحولات کره شمالی نیز ادعا کرد این کشور احتمالا برای آزمایش اتمی در سایت «پونگی» آماده می‌شود.
پیش‌تر، اولیانوف گفته بود ممکن است این نشست، پرتنش باشد. چرا که به جز مسائل جاری، موضوعاتی مانند توافق هسته‌ای در وین و جنگ اوکراین نیز محور گفتگو‌ها در نشست خواهد بود. انتظار می‌رود در این نشست، قطعنامه ضد ایرانی که آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان تهیه کرده اند به بحث گذاشته شود. این قطعنامه به دنبال محکوم کردن کشورمان است و از ایران می‌خواهد به سوالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد آثار اورانیوم کشف شده از سه سایت هسته‌ای ایران پاسخ دهد.
وزیر خارجه کشورمان ضمن هشدار به کشورهایی که در تهیه این قطعنامه دست داشته اند، گفت: «اگر بانیان قطعنامه ضد ایرانی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روش تهدید را دنبال کنند، مسؤول همه عواقب آن خواهند بود. ایران از توافق خوب، قوی و پایدار استقبال می‌کند. توافق در دسترس است، اگر آمریکا و سه کشور اروپایی واقع‌بین باشند».
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی