۵
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۶
کد مطلب : ۱۴۸۳۸۴

اقدامات ماندگار پتروشیمی لردگان در حوزه مسوولیت اجتماعی

در شهرستان لردگان، سه منطقه کم برخودار پشتکوه فلارد، پشتکوه ریگ و پشتکوه لردگان وجود دارد که شرکت پتروشیمی لردگان در این سه منطقه کم برخوردار، مسوولیت اجتماعی خود را به نحو مطلوبی انجام داده‌است.
اقدامات ماندگار پتروشیمی لردگان در حوزه مسوولیت اجتماعی
  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، اهمیت مسوولیت اجتماعی شرکت‌ها (CSR) از این منظر است که دولت‌ها به‌طور سنتی، به تنهایی مسوولیت بهبود شرایط زندگی مردم را برعهده دارند در حالی‌که نیاز جوامع بیش از توانمندی دولت‌ها برای برآوردن آنهاست. در این راستا، نگاه‌ها درحال تغییر جهت از دولت‌ها به نقش فعالیت‌های اقتصادی افراد و شرکت‌ها در جامعه است و روی کسب و کارها متمرکز شده‌است؛ به‌گونه‌ای که شرکت‌های پیشرو به دنبال متمایز کردن خود از سایرین، به لحاظ میزان درگیر بودن و توجه به مسوولیت‌های اجتماعی، هستند و ”شرکت پتروشیمی لردگان" هم از این قاعده مستثنا نیست. مسوولیت اجتماعی شرکت‌ها، به عنوان تعهد یک فرد یا سازمان نسبت به قالب جامعه، درک می‌شود - که مردم را نیز مانند محیط فیزیکی در بر می‌گیرد. ایده اصلی CSR اینست که شرکت‌ها متعهد به فعالیت در جهت رفع نیازهای طیف وسیعی از ذینفعان هستند. به بیان رسمی‌تر، مسوولیت اجتماعی شرکت مجموعه‌ای از فعالیت‌های مدیریت است که نسبت به حداکثرسازی اثر مثبت عملیات شرکت بر جامعه اطمینان بخشی ‌می‌کند؛ و یا عملیات به نحوی که قوانین، اخلاقیات، تجارت و انتظارات عمومی جامعه از کسب‌و‌کار، برآورده شود و یا به بیش از آن دست یافت. به‌طور کلی مسوولیت اجتماعی شرکت به سه دسته مسوولیت‌های محیطی، خیرخواهانه و اخلاقی تقسیم می‌شوند.
 
اقدامات ماندگار پتروشیمی لردگان در قالب مسوولیت اجتماعی شرکت
شبکه استانی صدا و سیمای چهار محال و بختیاری اخیرا در گزارشی به برخی اقدامات مسوولیت اجتماعی اشاره کرد، لذا برای ارائه یک گزارش تکمیلی بر آن شدیم تا مهمترین اقدامات مسوولیت اجتماعی پتروشیمی لردگان را مورد بررسی قرار بدهیم. در همین ابتدا باید تصریح کرد، پتروشیمی لردگان از بدو بهره‌برداری خود در سال 1399 علیرغم اینکه یک شرکت نوپاست اقدامات ارزشمند زیادی در خصوص مسوولیت اجتماعی انجام داده‌است.
در شهرستان لردگان، سه منطقه کم برخودار پشتکوه فلارد، پشتکوه ریگ و پشتکوه لردگان وجود دارد که شرکت پتروشیمی لردگان در این سه منطقه کم برخوردار، مسوولیت اجتماعی خود را به نحو مطلوبی انجام داده‌است.
پتروشیمی لردگان در منطقه پشتکوه فلارد، تجهیزات پزشکی و درمانی و تجهیزات کامپیوتری (فناوری اطلاعات) مورد نیاز مرکز بهداشت و درمان آنجا را فراهم کرده‌است. ارزش این تجهیزات به مبلغ 220 ملیون تومان بوده‌است.
در منطقه پشتکوه ریگ که یک منطقه صعب‌العبور با ارتفاع بیش از 3000 متر است و به عنوان چراگاه و مراتع دامهای عشایر بختیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد و فاقد امکانات و زیرساخت‌ها همچون شبکه توزیع برق است، پتروشیمی لردگان 20 عدد پنل خورشیدی جهت تولید برق نصب کرده و جامعه عشایری آنجا که بیشتر ماه‌های سال را در آنجا مستقر و ساکن هستند، از نعمت برق برخوردار کرده‌است. این اقدام پتروشیمی لردگان بازتاب اجتماعی مثبتی در برداشته‌است.
در منطقه پشتکوه لردگان، هم شرکت در حال برنامه‌ریزی جهت ساخت کلاس‌های درس مدارس عشایری است. بدین‌صورت که کلاس‌های پیش‌ساخته که امکانات ویژه‌ای هم دارد در حال مونتاژ و استقرار در این منطقه است تا تحویل آموزش و پرورش منطقه بشود و دانش‌آموزان این منطقه بتوانند از کلاس‌های درس استاندارد در تحصیل استفاده نمایند.
بدیهی است نقش و رویکرد مدیر عامل شرکت پتروشیمی لردگان آقای دکتر محسن محمودی در اجرای مسوولیت اجتماعی شرکت بسیار مهم جلوه می‌کند، چرا که مسوولیت اجتماعی را از همان ابتدای بهره‌برداری مجتمع در دستور کار خود قرار داده‌است و قطعا با توسعه مجتمع و تولید و سودآوری پایدار، مسوولیت اجتماعی به عنوان یک اقدام استمرار خواهد داشت. در کنار آن، امام جمعه شهرستان لردگان، جمعیت‌های مردمی سپاه که با اطلاع رسانی و شناسایی جوامع کم‌برخوردار منطقه در اجرای مسوولیت اجتماعی توسط پتروشیمی لردگان پیش‌قدم بوده‌اند.
البته شایان ذکر است که پتروشیمی لردگان اقدامات اجتماعی متعدد دیگری هم در زمینه‌های بهداشتی، آموزشی، فرهنگی، زیست محیطی، زیرساختی و غیره  انجام داده‌است که می‌توان به مهم‌ترین موارد آن به صورت تیتر وار اشاره کرد:
اهداء تجهیزات پزشکی به مرکز سلامت روستای منارجان،
 مشارکت در ساخت مسکن مددجویان کمیته امداد بخش فلارد،
توزیع لوازم‌التحریر بین دانش‌آموزان منطقه،
 توزیع بسته‌های معیشتی به آسیب‌دیدگان بیماری کرونا،
 اقدامات حمایتی و کمک در بازسازی چندین مدرسه در سطح منطقه فلارد،
 ارسال نیتروژن مایع به صورت ماهیانه جهت مصارف درمانی،
توزیع مواد گندزدا در سطح شهرستان در زمان همه‌گیری کرونا،
توزیع ماسک و الکل ضد عفونی کننده در بین مدارس و ادارت در زمان همه‌گیری کرونا،
 تحویل دستگاه پالس اکسیمتری به گروه‌های جهادی در زمان همه‌گیری کرونا،
کاشت 10000بذر و 1000 نهال بلوط در دل کوهستان اطراف شرکت و توسعه فضای سبز منطقه،
اطفا حریق جنگل‌های بلوط منطقه در راستای مسوولیت‌های اجتماعی،
 برگزاری مسابقات و برنامه‌های فرهنگی در سطح منطقه و اهدای جوایز به شرکت‌کنندگان،
 اجرای برنامه‌های پاکسازی مناطق گردشگری و چشمه‌ساران در سطح منطقه.
در مورد ارتباط مسوولیت اجتماعی با ایجاد مزیت رقابتی شرکت پتروشیمی لردگان باید گفت که بین این دو رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. شرکت پتروشیمی لردگان، در عین توجه توامان به فعالیت اقتصادی مجتمع خود و کمک به رونق تولید و جلوگیری از خام فروشی و ارزآوری، رسالت خطیر مسوولیت اجتماعی را به موازات آن بدون هرگوه تبعیضی به صورت کاملاً داوطلبانه و خیرخواهانه در جوامع کم برخوردار پیرامون به پیش برده‌است.
با توجه به مصادیق فوق، "شرکت پتروشیمی لردگان" به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده اوره در غرب کشور با اقدامات خود، تلفیق و تبلور عینی حمایت از تولید، اشتغال‌زایی و مسوولیت اجتماعی است.
 
 


ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی