۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۱
کد مطلب : ۱۴۹۴۶۶

هشدار صنعا به شرکت‌های خارجی درباره غارت نفت

کمیته عالی اقتصادی دولت نجات ملی یمن به شرکت‌های خارجی نسبت به غارت منابع نفتی این کشور هشدار داد.
هشدار صنعا به شرکت‌های خارجی درباره غارت نفت
  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، کمیته عالی اقتصادی دولت نجات ملی یمن در واکنش به حمله به بندر الضبه استان حضرموت در بیانیه‌ای اعلام کرد، صادرات نفت خام یمن توسط کشورهای متجاوز و مزدوران آنها ممنوع است و باید این تصمیم دولت توسط هر طرف، نهاد یا کشوری جدی گرفته شود.
در این بیانیه آمده است: نفتکش «نیسوس کیا» که روز جمعه از غارت محموله نفتی توسط این کشتی جلوگیری شد، پرچم جزایر مارشال را داشت و از یکی از بندرهای کره جنوبی به حرکت درآمده بود.
کمیته عالی اقتصادی دولت نجات ملی یمن افزوده است: نفتکش کره‌ای قرار بود حدود ۲ میلیون بشکه نفت خام به ارزش ۱۸۶ میلیون دلار را بارگیری کند.
این کمیته اضافه کرده است: مسئولان مربوطه طی روزهای گذشته سه بار در روزهای ۱۸، ۲۰ و ۲۱ ماه جاری (اکتبر) پیام‌هایی به این نفتکش ارسال کردند؛ اما این نفتکش توجهی به این پیام‌ها نکرد.
کمیته عالی اقتصادی دولت نجات ملی یمن همچنین گفته است، عملیات روز جمعه هشداری بود به این نفتکش و تلاش شد تا سلامت و ایمنی نفتکش و سرنشینان آن حفظ شود و نفتکش ساعت ۱۶ و ۴۰ دقیقه به وقت محلی آب‌های منطقه‌ای یمن را ترک کرد.
پیش تر یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفته بود: حمله به بندر الضبه در حضرموت هشدار ساده‌ای به ائتلاف سعودی است تا غارت منابع نفتی یمن را متوقف کنند.
وی افزود: این نفتکش، دستورات صادره از مسئولان ذیربط مبنی بر ممنوعیت انتقال و صادرات فرآورده‌های نفتی حاکمیتی یمن را نقض کرده بود.
سخنگوی نیروهای مسلح یمن اضافه کرد: پیام هشدارآمیز نیز برای جلوگیری از تداوم عملیات قاچاق ثروت نفتی که صرف پرداخت حقوق و خدمات به مردم یمن نمی‌شود، صورت گرفت.
سریع همچنین گفت: در این حمله تلاش شد که زیرساخت‌های یمن و امنیت کشتی و خدمه آن حفظ شود و پیام هشداری به مسئولان این کشتی بود.
وی تأکید کرد که در انجام وظایف خود برای توقف و جلوگیری از ورود هرگونه کشتی که در پی غارت ثروت ملت یمن باشد، تردید نخواهیم کرد.
سخنگوی نیروهای مسلح یمن در پایان گفت که این کشور قادر است عملیات های هشدارآمیزی را برای دفاع از ملت و حمایت از منابع خود انجام دهد.
پیش تر منابع خبری یمن از وقوع دو انفجار در شرق شهر المُکلّا مرکز استان حضرموت واقع در شرق یمن خبر داده بودند.
به گزارش ایرنا، این دو انفجار عصر جمعه همزمان با ورود یک کشتی حامل مواد نفت خام رخ داده است.
براساس این گزارش، این دو انفجار در بندر «الضبه» در حین تلاش یک کشتی نفتی برای پهلوگیری در بندر و تخلیه محموله نفت خام یمن جهت قاچاق به خارج از کشور به وقوع پیوست.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی