۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱
کد مطلب : ۱۵۰۰۹۱

کاربرد‌های سوآپ یا خرید گاز مازاد روسیه برای ایران

کارشناس اقتصادی گفت: سوآپ گاز روسیه و دریافت حق تزانزیت می‌تواند برای ما منافع اقتصادی داشته باشد که رقم دقیق آن با توجه به قرارداد با روسیه، مشخص می‌شود.
کاربرد‌های سوآپ یا خرید گاز مازاد روسیه برای ایران
  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، علی طاهری فرد استاد دانشگاه گفت: سوآپ گاز روسیه و دریافت حق تزانزیت می‌تواند برای ما منافع اقتصادی داشته باشد. این سیاست اقدام مثبتی است. می‌توانیم گاز روسیه را در شمال تحویل بگیریم و آن را به کشور‌هایی نظیر ترکیه، عراق، پاکستان و دیگران تحویل دهیم. این ساده‌ترین شکل استفاده از گاز روسیه است. همچنین می‌توانیم به تبدیل گاز این کشور به متانول و محصولات دیگر نیز اقدام کنیم که ارزش افزوده بیشتری برایمان دارد. 
وی در ادامه گفت: تبدیل گاز به ال ان جی می‌تواند سیاست دیگری باشد که می‌توانیم روی آن برنامه ریزی کنیم. چین اعلام آمادگی کرده است که به تبدیل گاز در کشور ما به ال ان جی با قیمت مناسب بپردازد و آن را صادر کند. به این موضوع هم می‌توانیم به عنوان یک فرصت نگاه کنیم. اگر بتوانیم به چین در خصوص تأمین گاز تضمین بدهیم، زیرساخت‌های مورد نیاز برای تبدیل گاز به ال ان جی را در مدت زمان نسبتاً کوتاهی ایجاد می‌کنند و می‌توانیم از آن‌ها بهره ببریم.
طاهری فرد افزود: سوآپ گاز روسیه و دریافت حق تزانزیت می‌تواند برای ما منافع اقتصادی داشته باشد که رقم دقیق آن با توجه به قراردادی که با روسیه منعقد کنیم، مشخص می‌شود. می‌توانیم نفع مالی خود را از این فرصت با استفاده از روش‌هایی مانند تبدیل گاز به ال ان جی بالاتر ببریم. همچنین می‌توانیم با خرید گاز مازاد روسیه برای صادرات یا استفاده از آن در واحد‌های نیروگاهی و آزادسازی گازوئیل مصرفی کشور بپردازیم و آن را صادر کنیم.
این کارشناس اقتصادی گفت: طرح جایگزینی گاز با سوخت مایع و گازوئیل می‌تواند چند میلیارد دلار ارزآوری برایمان داشته باشن. با استفاده از این سیاست‌ها می‌توانیم به ایجاد مشاغل جدید بپردازیم که در شرایط فعلی کشور کمک کننده خواهند بود. همکاری در حوزه صادرات گاز روسیه به طور کلی می‌تواند اثر مثبتی بر اشتغال، رونق اقتصادی و صادرات انرژی در کشورمان داشته باشد. اما جنبه‌های ارزآوری و ژئوپولتیکی این طرح‌ها پررنگ‌تر است.
او گفت: همکاری‌های متوازن و برابر کشورمان در حوزه انرژی با کشور‌های منطقه می‌تواند به افزایش موقعیت سیاسی ما منجر شود و منافعی برایمان داشته باشد. افزایش روابط با چین، روسیه و هند به عنوان کشور‌های واقع در بلوک شرق می‌تواند به ما کمک کند. الان روسیه به راحتی می‌تواند نفت خود را در هند به فروش برساند و جایگزین مناسبی به جای اروپا پیدا کند. ایران نیز می‌تواند در حوزه سوآپ گاز روسیه کمک کند. تمام این اقدامات می‌تواند در بی اثر سازی برنامه‌های غرب مبنی بر منزوی کردن کشور‌های شرقی از جمله ایران، روسیه و چین موثر باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی