۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۰
کد مطلب : ۱۵۱۴۴۴

شکایت غول نفتی آمریکا از اتحادیه اروپا

غول نفتی آمریکایی اِکسون به‌ عنوان یکی از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان نفت قاره اروپا، به دلیل وضع مالیات جدید به نام «مالیات بر درآمدهای بادآورده» بر شرکت‌های نفتی از اتحادیه اروپا شکایت کرد.
شکایت غول نفتی آمریکا از اتحادیه اروپا
  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، روزنامه فایننشال تایمز چهارشنبه شب نوشت، سوپرمجر (سوپرمیجر نامی است که برای توصیف پنج یا ۶ شرکت بزرگ نفت و گاز جهان استفاده می‌شود) اعلام کرد: بروکسل با وضع مالیاتی که قرار است تا ۲۵ میلیارد یورو جمع‌آوری کند، از اختیارات قانونی خود تجاوز کرده است.
اکسون تصریح کرد، از اتحادیه اروپا شکایت می‌کند تا آن را مجبور به لغو مالیات بر درآمدهای بادآورده این اتحادیه بر گروه‌های نفتی کند.
این شکایت مهم‌ترین اقدامی است که تاکنون علیه مالیات صنعت نفت که در بحبوحه افزایش قیمت انرژی پس از تهاجم روسیه به اوکراین توسط دولت‌های غربی صورت پذیرفت، انجام شده است.
این شکایت، امکان وصول مالیاتی را تهدید می‌کند که کمیسیون اروپا اعلام کرد ۲۵ میلیارد یورو برای کمک به کاهش قبوض انرژی شهروندان کشورهای عضو این اتحادیه جمع‌آوری می‌کند.
اکسون گفت این شکایت روز چهارشنبه از طریق شرکت‌های تابعه آلمان و هلند در دادگاه عمومی اروپا در شهر لوکزامبورگ تسلیم شد.
کیسی نورتون سخنگوی اکسون اظهار داشت: اکسون متوجه است که هزینه‌های بالای انرژی به شدت بر خانواده‌ها و کسب‌وکارهای کشورهای اتحادیه اروپا فشار می‌آورد اما استدلال کرد که این مالیات ضدمولد، موجب دلسردی سرمایه‌گذاران و تضعیف سرمایه‌گذاری است و اتکا به انرژی وارداتی در اتحادیه اروپا را افزایش می‌دهد.
نورتون گفت: اکسون در ۱۰ سال گذشته ۳ میلیارد دلار برای پروژه‌های پالایشی اروپا هزینه کرده و تولید خود را در زمانی که اروپا برای کاهش واردات انرژی از روسیه تلاش می‌کند، افزایش داده است.
نورتون افزود: اکسون اکنون در حال بررسی سرمایه‌گذاری‌های چند میلیارد یورویی آینده در این قاره است اما اینکه آیا ما در اروپا سرمایه‌گذاری می‌کنیم یا نه، در درجه اول به این بستگی دارد که اروپا در مقیاس جهانی، چقدر جذاب و رقابتی خواهد بود.
کمیسیون اروپا نیز درباره شکایت این غول نفتی آمریکایی اعلام کرد: به درخواست حقوقی اکسون توجه می‌کند و تصمیم‌گیری در مورد این پرونده به عهده دادگاه عمومی اروپا خواهد بود. پس از صدور حکم از سوی این دادگاه و در صورت درخواست تجدید نظر از سوی هر یک از طرفین، موضوع در دیوان دادگستری اروپا مطرح خواهد شد و روند رسیدگی ممکن است تا سال آینده ادامه یابد.
این کمیسیون همچنین تاکید کرد: مطمئن است که اقدامات مورد بحث (دریافت مالیات بر درآمدهای بادآورده) کاملا با قوانین اتحادیه اروپا مطابقت دارد و مشارکت و همبستگی (میان بخش‌های تولیدکننده و مصرف‌کننده انرژی)، تضمین می‌کند که کل بخش انرژی سهم خود را در این دوران سخت پرداخت می‌کند.
مالیات جدید قرار است از ۳۱ دسامبر اجرایی شود و معادل حداقل ۳۳ درصد هر سود مشمول مالیات شرکت‌های نفتی در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ خواهد شد که ۲۰ درصد بیشتر از میانگین سود بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ باشد.
بر اساس مالیات بر درآمدهای بادآورده که قرار است از ۳۱ دسامبر سال جاری اجرایی شود، علاوه بر مالیاتی که پیش از این از شرکت‌های نفتی دریافت می‌شد، حداقل ۳۳ درصد مالیات جدید نیز از سود مازاد این شرکت‌ها در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ نسبت به میانگین سودشان در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱، دریافت خواهد شد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی