۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۱
کد مطلب : ۱۵۱۸۵۰

بحران انرژی کنونی؛ فرصتی برای نجات زمین

آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید که بحران جهانی انرژی مشکلاتی را ایجاد می‌کند اما باعث رشد انرژی‌های تجدیدپذیر نیز می‌شود.
بحران انرژی کنونی؛ فرصتی برای نجات زمین
  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،  آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر جهانی قرار است در پنج سال آینده تقریبا دو برابر شود. این سازمان می‌گوید که بحران انرژی دولت‌ها را مجبور کرده است تا اهداف انرژی‌های تجدیدپذیر موجود را تسریع کنند. انرژی خورشیدی و بادی پیشتاز این افزایش هستند و انتظار می‌رود چین در این دوره سه برابر بیشتر از مجموع سایر نقاط جهان در انرژی خورشیدی سرمایه‌گذاری کند.
آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) عنوان کرد که بحران جهانی انرژی برای صدها میلیون نفر در سراسر جهان مشکلاتی ایجاد می‌کند اما ممکن است در بلندمدت مزایایی را به همراه داشته باشد.
این سازمان در گزارش انرژی‌های تجدیدپذیر ۲۰۲۲ خود می‌گوید از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه، شتاب قابل‌توجهی در ظرفیت انرژی سبز وجود داشته است. رشد ظرفیت کل انرژی‌های تجدیدپذیر قرار است در پنج سال آینده در سراسر جهان تقریبا دو برابر شود و از زغال سنگ به‌عنوان بزرگ‌ترین منبع تولید برق پیشی بگیرد.
فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی اظهار کرد: انرژی‌های تجدیدپذیر قبلا به سرعت در حال گسترش بودند اما بحران جهانی انرژی آنها را وارد فاز جدید و فوق‌العاده‌ای با رشد سریع‌تر کرده است زیرا کشورها به دنبال سرمایه‌گذاری از مزایای امنیت انرژی خود هستند. این یک مثال است که چگونه بحران انرژی کنونی می‌تواند نقطه عطفی تاریخی به سمت یک سیستم انرژی پاک‌تر و ایمن‌تر باشد. تداوم شتاب انرژی‌های تجدیدپذیر برای کمک به محدود کردن گرمایش جهانی تا ۱.۵ درجه سانتی‌گراد حیاتی است.
آژانس بین‌المللی انرژی بیان کرد: محرک اصلی رشد انرژی‌های تجدیدپذیر طی پنج سال آینده، کشورهایی خواهند بود که سیاست‌های سریع‌تر را برای مبارزه با بحران انرژی اجرا می‌کنند. انتظار می‌رود چین در سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۷ تقریبا نیمی از ظرفیت‌های تجدیدپذیر اضافی در سطح جهان را به خود اختصاص دهد. در حالی که در ایالات‌متحده، قانون کاهش تورم دولت بایدن اعتبارات مالیاتی برای انرژی های تجدیدپذیر را تا سال ۲۰۳۲ تمدید کرده و تاسیسات تجدیدپذیر جدید در هند قرار است به رهبری انرژی خورشیدی، در پنج سال آینده دو برابر شوند.
آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که افزایش ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۲۷ بسیار سریع‌تر از آنچه قبلا تصور می‌شد، خواهد بود. این یک شتاب ۸۵ درصدی نسبت به پنج سال گذشته است و تقریبا ۳۰ درصد بیشتر از آنچه در گزارش سال گذشته پیش‌بینی شده بود و آن را به بزرگترین تجدید نظر صعودی تبدیل می‌کند.
آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند که سهم انرژی‌های تجدیدپذیر از ترکیب انرژی طی پنج سال آینده ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت و تا سال ۲۰۲۷ به ۳۸ درصد خواهد رسید. در همین حال، پیش‌بینی می‌شود که برق تولید شده از انرژی باد و خورشید تا سال ۲۰۲۷ دو برابر شود و تا آن زمان تقریبا ۲۰ درصد از کل تولید انرژی را به خود اختصاص دهد.
انرژی خورشیدی و بادی پیشتاز هستند. پیش‌بینی می‌شود ظرفیت انرژی خورشیدی تقریبا سه برابر شود و تا سال ۲۰۲۶ از گاز طبیعی و تا سال ۲۰۲۷ از زغال سنگ فراتر رود. این گزارش اعلام کرد که انرژی خورشیدی در مقیاس شهری ارزان‌ترین گزینه برای تولید برق جدید در اکثر کشورهای جهان است.
ظرفیت جهانی انرژی بادی قرار است طی پنج سال آینده دو برابر شود و پروژه‌های فراساحلی یک پنجم این رشد را تشکیل می‌دهند. در مجموع، انرژی بادی و خورشیدی بیش از ۹۰ درصد از ظرفیت اضافی انرژی تجدیدپذیر بین سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۷ را خواهند داشت.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی