۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۴
کد مطلب : ۱۵۲۲۷۱

آماده‌باش کامل برای جلوگیری از قطعی و افت فشار گاز

سخنگوی شرکت ملی گاز با اشاره به پیش‌بینی رشد مصرف گاز بخش خانگی به‌تبع فراگیر شدن دوباره سرما در روزهای آینده گفت: برنامه‌ریزی‌ها بر این اساس است که با وجود پیش‌بینی رشد مصرف گاز، در روزهای آینده هیچ‌گونه قطعی یا افت فشار گاز نداشته باشیم.
آماده‌باش کامل برای جلوگیری از قطعی و افت فشار گاز
  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،  عباس اعظمی، سخنگوی شرکت ملی گاز ایران اظهار داشت: با توجه به سامانه‌ای که چند هفته‌ای است وارد ایران شده و عمده بخش‌های کشور را تحت تأثیر قرار  داده، شاهد کاهش کم‌سابقه دما در نقاط مختلف و به‌تبع آن افزایش مصرف گاز در بخش خانگی بودیم.
وی افزود: سامانه جدیدی روز گذشته از سمت غرب کشور وارد شده که در شبانه‌روز گذشته دمای هوای تعداد زیادی از شهرهای غربی کشور بین منفی 20 تا منفی 27 درجه سانتیگراد قرار گرفت.
* سرمای هوا در راه مناطق مرکزی کشور
سخنگوی شرکت ملی گاز با بیان اینکه "این سامانه به تدریج به مناطق مرکزی کشور نیز می‌رسد"، گفت: مصرف گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده در شبانه روز گذشته به 625 میلیون مترمکعب رسید، اما با کاهش دما در روزهای آینده، پیش‌بینی رشد 5 تا 8 درصدی مصرف گاز کشور در این بخش‌ها را داریم.
وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم طی روزهای پیش رو، مصرف گاز در بخش‌های خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده به 660 تا 670 میلیون مترمکعب در روز برسد که رقم بزرگی است، لذا از مشترکان می‌خواهیم که توجه لازم را به مصرف بهینه گاز در این روزهای سرد سال، داشته باشند.
* تهران همچنان در صدر مصرف گاز
اعظمی با بیان اینکه "روز گذشته تهران با مصرف 116 میلیون مترمکعبی گاز، رتبه اول را در بین تمامی استان‌ها به خود اختصاص داد"، گفت: بعد از تهران، استان‌های خراسان رضوی با 50 میلیون مترمکعب، اصفهان با 46 میلیون مترمکعب و آذربایجان شرقی با 39 میلیون مترمکعب، رتبه‌های بعدی را در میزان مصرف گاز داشتند.
وی افزود: طی هفته‌های اخیر هم که میانگین دمای کشور سردتر از سال گذشته بوده و طبق اعلام کارشناسان سازمان هواشناسی، دمای هفته‌های اخیر کشور از متوسط بلندمدت در زمان مشابه نیز سردتر بود، با برنامه‌ریزی و تمهیداتی که متخصصان، کارشناسان و مدیران شرکت ملی گاز ایران داشتند، شبکه در آمادگی کامل بوده است.
* تنش گازی با تلاش شبانه‌روزی مدیریت شد
سخنگوی شرکت ملی گاز تصریح کرد: همزمان با کاهش کم‌سابقه دمای هوا، شاهد قطع گاز ترکمنستان بودیم که با این وجود، حفظ پایداری گازرسانی ناشی از تلاش شبانه‌روزی کارکنان صنعت گاز کشور صورت گرفت؛ در این خصوص رئیس جمهور محترم نیز با حضور در شرکت ملی گاز، در جریان جزئیات این اقدامات قرار گرفتند و از تلاش کارکنان این صنعت، تشکر کردند.
وی ادامه داد: این تکانه یا تنش گازی که ناشی از همزمانی قطع گاز ترکمنستان و بروز سرمای کم‌سابقه در کشور که هم از نظر کاهش دما و هم از نظر گستردگی و هم از نظر میزان پایداری، کم‌سابقه بود، به‌خوبی مدیریت شد و این، حاصل یک کار گروهی شبانه‌روزی و ترکیب جوانان پرشور و افراد باسابقه و باتجربه بود.
* سرمای فراگیر در راه است/ مردم صرفه‌جویی در مصرف را از یاد نبرند
اعظمی با بیان اینکه "درجه هوا دوباره رو به کاهش بوده و سرمای فراگیر در روزهای جاری تا پایان هفته پیش‌بینی شده است"، گفت: درحال حاضر شبکه پایدار است اما با توجه به حجم بالای مصرف گاز در بخش خانگی، خواهش ما از مشترکان این است که در مصرف بهینه گاز، رعایت دمای رفاه در منازل و همچنین پیوستن به پویش هر خانه یک اتاق گرم، با خادمان خود در شرکت ملی گاز ایران همکاری کنند تا بتوانیم این روزهای سرد را نیز به بهترین نحو، مدیریت کنیم.
وی افزود: صرفه‌جویی و مدیریت بهینه مصرف در مناطق مرکزی کمک می‌کند تا فشار گاز در سرشاخه‌ها و نقاط دوردست، حفظ شود.
* برنامه‌ریزی برای جلوگیری از بروز قطعی و افت فشار گاز
سخنگوی شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه "جلسات هماهنگی سوخـت‌رسانی زمستانی به طور منظم در حال برگزاری است"، گفت: در این جلسات نمایندگان دستگاه‌های مختلف حضور داشته و هماهنگی بسیار خوبی بین شرکت ملی گاز و دیگر نهادها و سازمان‌ها وجود دارد تا سوخت‌رسانی زمستانی در تمامی بخش‌ها بدون کاستی انجام شود.
وی ادامه داد: برنامه‌ریزی‌ها بر این اساس است که با وجود پیش‌بینی رشد مصرف گاز، در روزهای آینده هیچ‌گونه قطعی یا افت فشار گاز نداشته باشیم، اما با هماهنگی صورت گرفته در جلسه روز گذشته سوخـت‌رسانی زمستانی، تمامی نهادها و دستگاه‌های ذیربط در آماده‌باش کامل هستند.
 
منبع: تسنیم 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی