۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴
کد مطلب : ۱۵۴۰۸۸
بدون قراردادهای گازی کافی؛

زمستان اروپا گران‌تر می‌شود

اروپا پیشرفت کافی در امضای قراردادهای بلندمدت برای خرید گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) نداشته است که همزمان با بهبود تقاضای چین و محدودتر شدن عرضه در بازار، زمستان آینده این منطقه را پرهزینه‌تر خواهد کرد.
زمستان اروپا گران‌تر می‌شود
  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، خرید ال‌ان‌جی به عنوان جایگزین واردات گاز روسیه از طریق خط لوله، به اتحادیه اروپا کمک کرد نخستین زمستان جنگ اوکراین را سپری کند. این منطقه ۱۲۱ میلیون تن از این سوخت را در سال ۲۰۲۲ وارد کرد که در مقایسه با میزان واردات سال ۲۰۲۱، افزایش ۶۰ درصدی داشت.
اما این افزایش واردات بدون هزینه نبود؛ اروپا بخش زیادی از این خرید را در بازار محموله‌های تک ال‌ان‌جی انجام داد که قیمت‌های بسیار بالاتری در مقایسه با قراردادهای بلندمدت دارد. طبق آمار آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، هزینه واردات ال‌ان‌جی به اروپا در سال ۲۰۲۲، بیش از سه برابر افزایش یافت و به حدود ۱۹۰ میلیارد دلار رسید.
تحلیلگران برآورد می کنند که اروپا در بیش از یک سوم از تجارت بازار جهانی محموله‌های تک ال‌ان‌جی در سال ۲۰۲۲ سهیم بود که در مقایسه با حدود ۱۳ درصد در سال ۲۰۲۱، رشد چشمگیری داشت. اگر قراردادهای بلندمدت برای خرید ال‌ان‌جی امضا نشود، سهم اروپا در بازار محموله‌های تک ممکن است امسال به بیش از ۵۰ درصد افزایش پیدا کند.
اما اهداف اقلیمی اروپا که تحت آنها این منطقه قصد دارد میزان آلایندگی را تا سال ۲۰۳۰، حداقل ۵۵ درصد کاهش دهد و تا سال ۲۰۵۰ به صفر برساند، به معنای آن است که خریداران ال‌ان‌جی، به سختی می‌توانند در این بازه زمانی، ال‌ان‌جی بیشتری را تحت قراردادهای بلندمدت ارزان‌تر خریداری کنند.
آسیا در سال جاری به رقابت برای تامین ال‌ان‌جی که عرضه محدودی دارد، ادامه داده است. به گفته فلیکس بوث، مدیر بخش ال‌ان‌جی شرکت اطلاعات انرژی ورتکسا، ترجیح آسیایی‌ها برای امنیت تامین انرژی، به آنها اجازه داده است که به حمایت از پروژه‌های جدید ادامه دهند، در حالی که خریداران اروپایی نگران تعهد خرید در آغاز اهداف اقلیمی صفر کردن آلایندگی هستند.
اگرچه گاز، یک سوخت فسیلی است اما دی اکسید کربن کمتری نسبت به زغال سنگ منتشر می‌کند. از این رو، بعضی از کشورهای اتحادیه اروپا آن را جایگزینی موقت برای حذف استفاده از سوخت‌های کثیف‌تر می دانند.
رعد القادری، مدیرکل انرژی، اقلیم و پایداری گروه اوراسیا گفت: تا زمانی که اتحادیه اروپا، گاز را به عنوان یک سوخت انتقالی به حساب بیاورد، اروپا  نمی‌تواند از ال‌ان‌جی به عنوان جایگزینی به جای گاز روسیه استفاده کند، زیرا تولیدکنندگان خواهان یک بازار تضمین شده در اروپا طی چند دهه آینده هستند.
قیمت محموله‌های تک ال‌ان‌جی بیش از ۸۲ درصد از زمانی که پس از حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲، به رکورد ۷۰.۵۰ دلار در هر میلیون واحد حرارتی بریتیش (mmBtu) صعود کرده بود، کاهش پیدا کرده است. اما انتظار می‌رود با تابستان داغی که می‌تواند سطح آب را کاهش دهد، زمستان سرد ۲۰۲۴-۲۰۲۳ و افزایش تقاضای چین برای ال‌ان‌جی، دوباره افزایش پیدا کند.
ویکتور تنف، مشاور بازرگانی ال‌ان‌جی شرکت ROITI می‌گوید کشورهای اتحادیه اروپا باید ابتدا قراردادهای بلندمدت و بزرگ مشابه مدل چین را امضا کنند تا بتوانند از هر گونه فراز و نشیب بازار ال‌ان‌جی جهانی پرالتهاب، محفوظ بمانند. در غیر این صورت، با قیمت‌های گران بازار محموله‌های تک ال‌ان‌جی روبرو خواهند شد.
تولیدکنندگان و بازرگان بزرگ ال‌ان‌جی شامل قطر انرژی، شل، شورون و کونوکو فیلیپ در ماه‌های اخیر مذاکراتی در پایتخت‌های اروپایی درباره قراردادهای خرید ال‌ان‌جی داشته اند.
به گفته منابع آگاه، مذاکرات قطر انرژی با دولت و شرکت‌های نیروی بزرگ آلمانی، به دلیل اختلاف درباره مدت قرارداد، همگی به بن بست خورده است. در حالی که قطر معمولا به دنبال امضایی قراردادهای حداقل ۲۵ ساله است اما آلمان به دلیل تعهد برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، قراردادهای ۱۰ تا ۱۵ ساله می‌خواهد.
بر اساس گزارش رویترز،  برای حل این موضوع، قطر قراردادهای کوتاه‌تر ۱۵ ساله به آلمان پیشنهاد کرده که قیمت ال‌ان‌جی آن، گرانتر از قیمت قراردادهای بلندمدت خواهد بود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی