۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
کد مطلب : ۱۵۴۹۱۹

واردات نفت هند از اوپک به پایین‌ترین حد رسید

واردات نفت هند از اوپک به دلیل خرید ارزانتر نفت روسیه به اوج خود رسید، سهم بازار نفت خام اوپک در هند در ماه گذشته به ۴۶ درصد کاهش یافته است که در مقایسه با ۷۲ درصد در سال گذشته، پایین‌ترین میزان رسیده است.
واردات نفت هند از اوپک به پایین‌ترین حد رسید
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،کشورهای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، عمدتا در خاورمیانه و آفریقا، ۷۲ درصد از کل نفت خام وارداتی هند در آوریل ۲۰۲۲ را در اختیار داشتند اما داده های جدید نشان داد که سهم کارتل اوپک در واردات نفت هند در ماه آوریل به کمترین میزان خود یعنی ۴۶ درصد کاهش یافت زیرا هند به خرید نفت ارزان تر روسیه روی آورده است.
اوپک ۹۰ درصد از کل نفت خام وارداتی هند را در یک مقطع زمانی تشکیل می‌داد، اما از زمانی که نفت روسیه پس از تهاجم مسکو به اوکراین در فوریه سال گذشته، با تخفیف در دسترس قرار گرفت، این میزان کاهش یافته است.
روسیه برای هفتمین ماه متوالی با تامین بیش از یک سوم کل نفت وارداتی هند، تنها بزرگترین تامین کننده نفت خام این کشور بود.
واردات از روسیه اکنون بیش از مجموع خرید از عراق و عربستان سعودی (بزرگترین تامین کنندگان هند در دهه گذشته) است.
قبل از شروع درگیری روسیه و اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، روسیه کمتر از ۱ درصد از سهم بازار را در سبد واردات هند داشت اما در آوریل ۲۰۲۳، به ۱.۶۷ میلیون بشکه در روز افزایش یافت و سهم ۳۶ درصدی را به خود اختصاص داد.
اوپک ۲.۱ میلیون بشکه در روز از ۴.۶ میلیون بشکه نفت وارداتی هند در ماه آوریل را تامین کرد.
پالایشگاه های هندی در گذشته به دلیل هزینه های بالای حمل و نقل به ندرت نفت روسیه را خریداری می کردند، اما اکنون محموله های روسی فراوانی با تخفیف در اختیار آنها قرار می گیرد، زیرا برخی از کشورهای غربی این نفت را به دلیل تهاجم مسکو به اوکراین رد کردند.
خرید از روسیه در ماه مارس دو برابر ۰.۸۱ میلیون بشکه در روز نفت خریداری شده از عراق بود که از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ بزرگترین تامین کننده نفت هند به شمار می‌آمد، در این رده بندی عربستان سعودی با عرضه ۰.۶۷ میلیون بشکه در روز به رتبه سوم سقوط کرده است.
خرید ماهانه از روسیه نسبت به ۱.۶۴ میلیون بشکه در روز نفت وارداتی از این کشور در ماه مارس، اندکی افزایش یافت. امارات متحده عربی که در ماه مارس از آمریکا پیشی گرفت و به چهارمین تامین کننده بزرگ تبدیل شد، ۱۸۵ هزار بشکه در روز نفت فروخت که بالاتر از ۱۱۹ هزار بشکه در روز، نفتی بود که از آمریکا تامین می شد.
روسیه مقادیر بی سابقه نفت خام را به هند می فروشد تا شکاف صادرات انرژی خود را پس از ممنوعیت واردات اتحادیه اروپا در دسامبر کاهش دهد.
در ماه دسامبر، اتحادیه اروپا خرید نفت دریایی روسیه را ممنوع کرد و سقف قیمتی ۶۰ دلاری برای هر بشکه وضع کرد که مانع از استفاده سایر کشورها از خدمات کشتیرانی و بیمه اتحادیه اروپا می‌شود، مگر اینکه نفت کمتر از سقف آن فروخته شود. مقامات صنعت نفت هند گفتند پالایشگاه های هندی از درهم امارات برای پرداخت نفتی که با قیمت کمتر از ۶۰ دلار وارد می شود، استفاده می کنند.
بر اساس گزارش Vortexa، هند در مارس ۲۰۲۲ تنها ۶۸۶۰۰ بشکه در روز نفت از روسیه وارد کرد و امسال این میزان خرید به ۱۶۷۸۰۰۰ بشکه در روز افزایش یافته است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی