۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۷
کد مطلب : ۱۵۶۱۲۴

امکان ارتقاء قرارداد واردات گاز از ترکمنستان

مشاور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: هم‌اکنون ایران و ترکمنستان قرارداد واردات ۱۰ میلیون متر مکعب گاز ترکمنستان را امضا کرده‌اند و این امکان وجود دارد که میزان واردات به ۲۰ میلیون متر مکعب برسد.
امکان ارتقاء قرارداد واردات گاز از ترکمنستان
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،ساجد کاشفی با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در رابطه با تعامل گازی با ترکمنستان عنوان کرد: روابط گازی ایران و ترکمنستان از دهه‌‎های گذشته وجود داشت و روزانه بین 30 تا 40 میلیون متر مکعب واردات گاز از این کشور صورت می‌گرفت.
مشاور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: اما در دولت قبل به دلیل عدم تسویه بدهی ترکمنستان، سوءتفاهماتی بین دو کشور ایجاد شد و این موضوع منجر به توقف واردات گاز از ترکمنستان، ارجاع پرونده به داوری و جریمه حدود 2 میلیارد دلاری ایران شد.
وی افزود: با آغاز دولت سیزدهم، روابط ایران و ترکمنستان بهبود یافت و در ابتدا قرارداد سوآپ 5 میلیون متر مکعب گاز با این کشور امضا شد. سپس میزان گاز در قرارداد سوآپ دو برابر شد و بعد از پرداخت بدهی 1.6 میلیارد دلاری ما قرارداد واردات 10 میلیون متر مکعب گاز از ترکمنستان را امضا کردیم.
کاشفی اظهار داشت: قرارداد فعلی که امکان ارتقا به واردات 20 میلیون متر مکعب را نیز دارد به پایداری شبکه شمال کشور کمک می‌کند. استحضار دارید که در ماه‌های سرد سال، ایران با ناترازی گاز مواجه می‌شود و فشار گاز در نقاط انتهایی شبکه گاز در شمال و شمال شرق کشور پایین می‌آید. در نتیجه سوآپ و واردات روزانه 20 میلیون متر مکعب گاز ترکمنستان کمک شایانی به پایداری شبکه گاز کشور می‌کند.
مشاور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: می‌توان گاز وارداتی ترکمنستان را در اختیار پتروشیمی‌ها برای ارزش افزوده قرار داد و محدودیت گاز صنایع را جبران کرد. همچنین این ظرفیت در کشور ایجاد شده تا با واردات گاز از ترکمنستان، ایران صادرات گاز خود را به سایر کشورها افزایش دهد و در مسیر حرکت به سمت تبدیل شدن به هاب گازی منطقه قدم بردارد.
  قرارداد واردات گاز از ترکمنستان در سال ۱۳۷۵ برای مدت ۲۵ سال منعقد شد. طبق این قرارداد ایران سالانه تا ۱۲ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی از این کشور وارد می‌کرد. اما نهایتا در سال ۱۳۹۵ پس از ۲۰ سال به دلیل اختلافات مالی ترکمنستان صادرات گاز به ایران را متوقف کرد. ترکمنستان به عنوان چهارمین کشور بزرگ دارنده ذخایر گازی که دسترسی به آب‌های آزاد ندارد به عنوان یک فرصت در اختیار ایران است تا با تجارت گاز این کشور از مسیر خود با کشورهای طرف تقاضا در همسایگی خود علاوه بر منافع اقتصادی نقش خود را در بازار تجارت گاز منطقه پررنگ‌تر کند.

منبع: فارس 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی