۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۶
کد مطلب : ۱۵۷۵۰۱
نگاهی دیگر به بهره وری در فجر انرژی: 

صرفه جویی میلیاردی با خلاقیت و نوآوری فجری‌ها

واحد آب ناحیه ۱ شرکت فجر انرژی علاوه بر استفاده مجدد از آب دور ریز، از فیلترهای رزینی مستعمل نیز استفاده مجدد کرده و باعث صرفه جویی ۳۹۰ میلیاردی و کاهش استفاده از مواد شیمیایی شده است. 
صرفه جویی میلیاردی با خلاقیت و نوآوری فجری‌ها
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، آب به عنوان یکی از اساسی‌ترین نیاز‌های صنعت پتروشیمی شناخته می‌شود؛ با گذشت زمان و گسترش صنعت و همچنین بروز تغییرات اقلیمی، نیاز به آب افزایش یافته و این موضوع بحران‌های آبی در دنیا ایجاد کرده است. 
شرکت فجر انرژی خلیج فارس به عنوان تنها تولید کننده متمرکز سرویس‌های حیاتی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، آب‌های صنعتی مورد نیاز صنایع مستقر در این منطقه ویژه اقتصادی را تامین می‌کند. 
این شرکت با بهره گیری از چندین فرآیند، آب خام دریافتی از رودخانه کارون را برای مصارف متعددی آماده می‌کند؛ 
در سالیان اخیر با توسعه صنعت و افزایش مشتریان منطقه، نیاز به آب بیشتر شده، از طرفی تغییرات اقلیمی و وقوع پدیده خشکسالی باعث کاهش منابع آب شده است، بنابراین این شرکت با اجرای طرح‌ها و پروژه‌های دانش محور و خلاقانه، همواره در حال کاهش مصرف آب با اصلاح فرآیند و افزایش بهره وری از تجهیزات تولیدی بوده است. عمده این طرح‌ها توسط کارکنان این شرکت در نظام خلاقیت و نوآوری (نظام پیشنهادات) مطرح شده و به اجرا شده است. 
یکی از این طرح ها، استفاده مجدد از ممبران‌های مستعمل با عمر بالا (بیش از ۸ سال) در فرآیند اسمز معکوس است که باعث کاهش دورریز آب و صرفه جویی ۳۹۰ میلیارد ریالی در واحد تصفیه آب ناحیه ۱ شده است. 
در این طرح آب اسمز معکوس تولیدی بلوک‌های RO برای کاهش مجدد هدایت الکتریکی (کنداکت یا میزان یون) وارد بلوک‌های حاوی ممبران‌های مستعمل می‌شود، در این فرایند کنداکت آب از ۸۰ به ۵ میکروزیمنس بر سانتیمتر کاهش پیدا می‌کند، این آب همراه آب تولیدی سایر بلوک‌های RO (ممبران‌های با کارآیی مناسب) به مخزن ذخیره آب RO وارد شده و هدایت الکتریکی مخلوط نهایی آب از ۸۰ به ۵۵ میکروزیمنس بر سانتیمتر کاهش می‌یابد. 
از دیگر طرح‌های عبور آب RO از بلوک‌های مستعمل، انتقال مستقیم آب تولیدی آن‌ها با کنداکت ۵ میکروزیمنس بر سانتیمتر بعنوان خوراک واحد تولید آب DM (آب بدون املاح) است. این آب با جایگزی بجای آب RO تولیدی بلوک‌های عادی واحد وارد فیلتر‌های رزینی تولید آب DM شده، باعث افزایش عمر رزین‌ها و کاهش تناوب احیای فیلترهای تولید آب DM، و به طبع آن کاهش چشمگیر مواد شیمیایی مصرفی (اسید سولفوریک و سود) و کاهش آب دور ریز، می‌شود. 
اجرای پروژه مذکور فقط در بخش تولید آب DM واحد آب ناحیه۱ طی شش ماه گذشته، باعث شده تعداد احیای فیلترهای رزینی، ۹۲ درصد کاهش یافته، همچنین کاهش ۵۲ درصدی در مصرف اسید سولفوریک و ۷۷ درصدی در مصرف کاستیک شده که در کنار حمایت از محیط زیست، صرفه جویی ۳۹۰ میلیارد ریالی به همراه داشته است. 
این طرح در واحد آب ناحیه ۲ نیز اجرا شده و پیش بینی می‌شود که این طرح در طی یک سال موجب صرفه جویی ۱۰۰۰ میلیاردی نیز شود. 
شرکت فجر انرژی خلیج فارس در طول سال‌های گذشته پروژه‌های متعددی برای صرفه جویی در مصرف آب و افزایش بهره وری از تجهیزات اجرا کرده که عمده این پروژه توسط کارکنان این شرکت در نظام خلاقیت نوآوری (نظام پیشنهادات) مطرح شده‌اند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی