۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۵
کد مطلب : ۱۵۹۲۵۵

اوپک پلاس سیگنالی از افزایش تولید نفت نمی‌دهد

نمایندگان اوپک و متحدانش انتظار ندارند که نشست روز چهارشنبه کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس، هیچ گونه تغییر سیاستی را توصیه کند. سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات عربی متحده، دوشنبه هفته جاری اظهار کرد که اوپک پلاس، سیاست درستی دارد.
اوپک پلاس سیگنالی از افزایش تولید نفت نمی‌دهد
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،در حالی که وزرای اوپک پلاس آماده نشست ماهانه برای بررسی بازارهای جهانی نفت می‌شوند، این گروه هیچ نشانه‌ای از تسهیل محدودیت عرضه که قیمت‌ها را به مرز ۱۰۰ دلار در هر بشکه رسانده است، نشان نمی‌دهد.
 قیمت نفت طی سه ماه گذشته تحت تاثیر اقدام عربستان سعودی و روسیه در اجرای کاهش عرضه اضافی و همزمان، رشد قوی تقاضای جهانی برای سوخت، بیش از ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است. این افزایش تهدیدی برای تضعیف اقتصاد شکننده جهانی، آسیب دیدن مصرف‌کنندگان از موج جدید افزایش تورم و برهم زدن برنامه‌های بانک‌های مرکزی برای پایان دادن به سیکل افزایش نرخ بهره است.
با این حال، نمایندگان اوپک و متحدانش انتظار ندارند که نشست روز چهارشنبه کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس، هیچ گونه تغییر سیاستی را توصیه کند. سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات عربی متحده، دوشنبه هفته جاری اظهار کرد که اوپک پلاس، سیاست درستی دارد.
 همزمان با هزینه‌های سنگین محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در بخش‌های مختلف از شهرهای آینده‌گرا و قراردادهای مخابراتی بین‌المللی گرفته تا فوتبالیست‌ها و گلف بازان مطرح، قیمت‌ بالای نفت، درآمد بادآورده‌ای برای ریاض به همراه آورده است. قیمت بالای نفت همچنین منبع درآمد مهمی برای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه است که کشورش در حال جنگ با اوکراین است.
باب مک نالی، رئیس گروه انرژی راپیدان و یکی از مقامات سابق کاخ سفید، به تلویزیون بلومبرگ گفت: بازار نفت دچار محدودیت عرضه شده اما محدودیت عرضه بیشتر در راه است. همه چیز واقعا به کاری که عربستان سعودی انجام می‌دهد، بستگی دارد.
ریاض در ژوئیه تولید خود را یک میلیون بشکه در روز کاهش داد و کاهش تولیدی که تحت توافق اوپک پلاس اعمال کرده بود را عمیق‌تر کرد و تولیدش را به حدود ۹ میلیون بشکه در روز رساند که کمترین میزان در دو سال اخیر است. این کشور متعهد شد که این محدودیت را تا پایان سال ۲۰۲۳ حفظ کند. روسیه هم وعده داد که صادرات خود را به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش می‌دهد.
این دو عضو بزرگ اوپک پلاس اعلام کرده اند که این تصمیم را به صورت ماهانه بازبینی خواهند کرد اما انتظار چندانی وجود ندارد که در نشست هفته جاری کمیته نظارتی اوپک پلاس، تغییراتی صورت بگیرد. اکثر اعضای اوپک پلاس در کاهش تولید اضافی که به رشد قیمت‌ها کمک کرده است، مشارکت ندارند و از این رو، هر گونه تغییری در برنامه تولید عربستان سعودی و روسیه، در بیانیه‌های جداگانه اعلام خواهد شد.
فعلا، روسای اوپک پلاس دلیلی برای حفظ محدودیت عرضه خود دارند. نفت برنت که قیمت پایه بازار بین‌المللی است، هفته گذشته به بالای ۹۷ دلار در هر بشکه صعود کرد که بالاترین قیمت در ۱۰ ماه گذشته بود اما هفته جاری تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به وضعیت شکننده اقتصاد جهانی، به حدود ۹۰ دلار در بازار لندن کاهش پیدا کرده است.
کاهش ذخایر نفت
با محدود کردن عرضه همزمان با بهبود مصرف نفت، سطح ذخایر نفت در سراسر جهان با سریع‌ترین روند چند سال اخیر، کاهش پیدا کرده است. سطح ذخایر آمریکا به حدی کاهش پیدا کرده که ممکن است عملکرد مناسب آنها را دچار مشکل کند. این وضعیت، برای مصرف کنندگان دشوار بوده است.
هند که خریدار بزرگ نفت روسیه و عربستان سعودی است، از این وضعیت ابراز ناخشنودی کرده است. این کشور همچنان به تولیدکنندگان می‌گوید که نفت بیش از حد گران است. یک مقام انرژی اندونزی ماه گذشته، از بار مالی عظیم هزینه‌های سوخت در این کشور شکایت کرد و شرکت‌های هواپیمایی آمریکایی از جمله ساوت وست ایرلاینز و یونایتد ایرلاینز هولدینگز به مسافران هشدار داده‌اند که خود را برای قیمت سوخت بالاتر آماده کنند.
در این بین، سیاستگذاران آمریکا اعلام کرده‌اند که نرخ‌های بهره باید برای مدتی طولانی‌تر بالا بماند تا تورم مهار شود. همچنین این وضعیت ممکن است مخاطرات سیاسی برای جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، ایجاد کند که خود را برای کمپین تبلیغات ریاست جمهوری سال آینده آماده می‌کند زیرا قیمت بنزین به حدود چهار دلار در هر گالن، افزایش پیدا کرده است.
اوپک پلاس، استدلال‌های گوناگونی را برای رویکرد فعلی خود ارائه کرده و منکر آن شده که سطح قیمت خاصی را هدف گرفته است. هیثم الغیص، دبیرکل اوپک، در کنفرانس هفته جاری در ابوظبی، اظهار کرد که نسبت به تقاضا، خوش‌بین است و سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات عربی متحده گفت: نیت این گروه برای تشویق سرمایه‌گذاری در تولید جدید است. ماه گذشته، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، این استراتژی را در بحبوحه ابهامات چین، پیشگیرانه توصیف کرده بود.
بر اساس گزارش بلومبرگ، اگر محدودیت عرضه نفت اوپک پلاس، قیمت‌ها را به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه سوق دهد، بحث بر سر این خواهد بود که آیا ریاض برای متوقف کردن داغی بیش از حد بازار، مداخله می‌کند. گروه گلدمن ساکس انتظار دارد عربستان سعودی برای جلوگیری از صعود قیمت نفت به بالای ۱۰۵ دلار در هر بشکه و نابودی تقاضا، عرضه خود را احیا کند.
وزارت انرژی عربستان سعودی روز چهارشنبه در بیانیه‌ای در خبرگزاری رسمی این کشور اعلام کرد عربستان سعودی به کاهش تولید داوطلبانه یک میلیون بشکه در روز در نوامبر و تا پایان دسامبر سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی