۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۲
کد مطلب : ۱۵۹۷۲۷

تولید ۳۸.۵ میلیون تن محصول پتروشیمی

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی در آغاز به کار دولت سیزدهم ۸۴.۵ میلیون تن بود، یادآور شد: ظرفیت این صنعت با بهره‌برداری از طرح‌های جدید در دو سال اخیر به بیش از ۹۲ میلیون تن رسیده است.
تولید ۳۸.۵ میلیون تن محصول پتروشیمی
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی به برنامه تولید حدود ۷۷ میلیون تن محصول پتروشیمی برای سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: شرکت‌های پتروشیمی در ۶ ماه نخست امسال ۳۸.۵ میلیون تن محصول تولید کردند که ۷ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.
  بیژن چگنی با اشاره به منویات و تأکیدهای مقام معظم رهبری و دولت به رشد تولید اظهار کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت‌های پتروشیمی در سال ۱۴۰۱ که اوج اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های دولت سیزدهم بود برای تحقق این هدف تلاش کردند، به‌طوری که تولید محصولات پتروشیمی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل از آن، ۷ درصد افزایش داشت و ۶۹.۶ میلیون تن محصول پتروشیمی تولید شد.
وی با بیان اینکه ۲۷.۶ میلیون تن محصول در سال ۱۴۰۱ صادر شده است، ادامه داد: ۱۱۸۹ کشتی به حجم ۲۶ میلیون تن در سال ۱۴۰۱ به‌منظور صادرات محصولات پتروشیمی از اسکله‌های تخصصی پتروشیمی بارگیری شد که از نظر تعدادی ۴ درصد و از لحاظ وزنی ۶ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش داشت.
مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی در آغاز به کار دولت سیزدهم ۸۴.۵ میلیون تن بود، یادآور شد: ظرفیت این صنعت با بهره‌برداری از طرح‌های جدید در دو سال اخیر به بیش از ۹۲ میلیون تن رسیده است.
به گفته چگنی، طرح‌های پتروشیمی دی آریا پلیمر خمین، پتروشیمی پارس گلایکول، فاز نخست طرح پالایش گاز هویزه خلیج فارس، مخازن نه‌گانه فاز دوم مخازن سبز پتروشیمی عسلویه، واحد دوم ASU2 و ASU4 (واحد هوای فشرده) و پست ۴۰۰/۲۳۰ کیلوولت شرکت دماوند انرژی عسلویه و پیش‌تراکم کارخانه گاز و گاز مایع ۹۰۰ و ۱۰۰۰ و الفین گچساران در دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسیده‌اند.
وی با اشاره به اینکه برنامه تولید محصولات پتروشیمی برای سال ۱۴۰۲ حدود ۷۷ میلیون تن است، ادامه داد: شرکت‌های پتروشیمی از ابتدای امسال تا پایان شهریورماه ۳۸.۵ میلیون تن محصول پتروشیمی تولید کردند که ۷ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.
مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱ در ۲۱ شرکت پتروشیمی تعمیرات اساسی انجام شده است، افزود: تعمیرات اساسی برای واحدهای پتروشیمی بسیار الزامی است و اگر به آن توجه نشود، امکان آسیب رسیدن به تأسیسات و افزایش هزینه‌ها بالا می‌رود.
چگنی به توسعه داخلی‌سازی در صنعت پتروشیمی در شرایط تحریم اشاره و اظهار کرد: خودکفایی در بیشتر تجهیزات پتروشیمی سبب شده تا هم‌اکنون شرکت‌های پتروشیمی کشور به‌دلیل نبود قطعه‌ای دچار توقف طولانی‌مدت در تولید نشوند.
وی با بیان اینکه سیاست دولت سیزدهم مبتنی بر توسعه داخلی‌سازی و خودکفایی در صنایع پتروشیمی است، ادامه داد: هم‌اکنون جریان داخلی‌سازی افزایش یافته است، به‌طوری که بیش از ۹۰ درصد وزنی و بیش از ۸۰ درصد ریالی-ارزی طرح‌های پتروشیمی از ساخت داخل استفاده می‌شود.
مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی به به‌روزرسانی بعضی از فرآیندها در شرکت‌های پتروشیمی به‌منظور جلوگیری از هدررفت انرژی اشاره کرد و گفت: شرکت‌های پتروشیمی با ارتقای فرآیندهای تولید مجتمع‌ها اقدام‌هایی در زمینه کاهش گاز مشعل، جلوگیری از آلودگی محیط زیست، تصفیه پساب و ذخیره انرژی به‌منظور افزایش سودآوری انجام داده‌اند.
چگنی بر استفاده از کاتالیست‌های ساخت داخل در واحدهای فرآیندی کنونی تأکید کرد و افزود: بیشتر کاتالیست‌های ساخته‌شده داخلی در مجتمع‌های پتروشیمی استفاده می‌شود.
وی با اشاره به بازدید کشورهای همسو و همسایه از شرکت‌های تولیدی پتروشیمی به‌دنبال گسترش دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم گفت: بعضی از شرکت‌ها ذهنیت درستی از صنعت پتروشیمی ایران نداشتند که با بازدیدها و مذاکرات انجام‌شده، شناخت مطلوبی از این صنعت به‌وجود آمد.
مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه برخی کشورها در حوزه فرآیندهای تولید و قطعات دچار چالش‌هایی بودند که از ایران کمک خواستند، ادامه داد: ونزوئلا نیز برای فعال کردن واحدهای پتروشیمی خود نیاز به ماشین‌آلات و قطعات، همچنین نیروی متخصص و خدمات فنی و مهندسی دارد که ایران در این موارد هم اعلام آمادگی کرده است و مابقی اقدام‌ها به سرعت عمل آنها برای ادامه همکاری بستگی دارد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی