۰
۳
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۴
کد مطلب : ۱۱۹۵۴۲

 آخرین نبرد پیروز سردار

رضا پاکدامن
شهادت سردار سلیمانی بازتاب گسترده ای در جهان داشته است. بنظر این نگارنده ، شهادت ایشان  بر خلاف قواعد حقوق بین الملل و در منطقه ای غیرنظامی داخل خاک عراق ، و مستقیماً توسط ارتش آمریکا ، یک پیروزی بزرگ دیگر برای این سردار و برای ایران رقم زده است.
رضا پاکدامن
رضا پاکدامن
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  چنانچه این عملیات در منطقه دیگر و بصورت ترور و بدون قبول مسئولیت توسط دولت آمریکا صورت می گرفت ، ابعاد این  کار بسیار محدودتر می گردید.

اولین واکنش پنتاگون که بار مسئولیت عملیات را به عهده شخص ترامپ انداخت ، در نوع خود کم نظیر باید ارزیابی گردد.

 اظهارات مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا  در روز جمعه  نیز حکایت از آغاز یک شکست بزرگ سیاسی دارد .

وی جمعه در گفتگو با شبکۀ خبری فاکس نیوز اعلام کرد که دربارۀ این حمله تلفنی با بسیاری از رهبران جهان گفتگو کرده است.

وزیر خارجه آمریکا گفت: «من با شرکایمان در منطقه صحبت کردم تا برای آنها آنچه را که انجام دادیم و علت آن را توضیح دهم;همچنین برای آنکه از آنها کمک بخواهم; این گفتگوها عالی پیش رفتند.»

 وی در مورد مواضع اروپائی ها گفت: اما گفتگوهایم با شرکایمان در دیگر مناطق به این خوبی پیش نرفت. واقعیت این است که اروپایی‌ها آن اندازه که امیدوار بودم، مفید نبودند... بریتانیایی‌ها، فرانسوی‌ها، آلمانی‌ها همه باید درک کنند که آنچه ما انجام دادیم، آنچه آمریکایی‌ها انجام دادند، زندگی اروپایی‌ها را نیز نجات داده است.

چند نکته کلیدی در این اظهارات مشهود است :

الف ) نگرانی از تبعات بین المللی و تماس فوری بابسیاری از رهبران جهان

ب ) عدم حمایت اروپا از اقدام آمریکا

ج ) متوسل شدن آمریکا به برخی از رهبران کشورهای همسایه ایران برای "کمک"!

بغیر از چرخش فضای بین المللی بنفع ایران ، حتی تاثیر بر افکار عمومی داخل آمریکا ،  شهادت سردار سلیمانی در کنار فرمانده ارتش مردمی عراق ، فضای روانی جامعه عراق و روند منفی که از چند ماه قبل آغاز شده بود ، بنفع ایران و علیه آمریکا تغییر داد.

نتیجتاً شهادت سردار سلیمانی تا این لحظه،  بموازات افزایش انسجام ملی ( و همدردی گرایشات و سلایق مختلف سیاسی و اجتماعی ) ،ضربات سیاسی و حقوقی و اعتباری زیادی در سطح منطقه ای و بین المللی ، به دولت ترامپ وارد کرده است. 

ولی برای ضایع نشدن میراث این  نبرد تن به تن سردار سلیمانی با ترامپ و مشاوران افراطی وی ، می بایست با عقل و هوشیاری گامهای بعدی برداشته شود .

اولا ، سردار سلیمانی باید بعنوان یک افتخار ملی در جنگ علیه داعش مورد تکریم همه ایرانیان قرار گیرد .
ثانیا ، انتقام گرفتن سخت باید با در نظر گرفتن منافع ملی بلند مدت کشور باشد.
ثالثا ، همانگونه که ایشان در دوران حیات اجازه نداد مورد  سو استفاده سیاسی قرار گیرد ، نباید از شهادت ایشان نیز سواستفاده شود.

متاسفانه حتی از تریبون رسانه ملی ! افرادی بنام کارشناس دعوت می شوند که مطالبه اقدام نظامی فوری ظرف 72 ساعت را به افکار عمومی تحمیل می کنند و یا اینکه از این شهادت برای سوءاستفاده سیاسی جناحی و حتی علیه  FATF بهره برداری می کنند ، و احتمال دارد در مجالس دیگر و در فضای مجازی ، از مجاهدت های سردار سلیمانی برای تخریب دولت و حتی برای  فعالیت های انتخاباتی مجلس بنفع خود مصادره کنند .

لذا باید مراقب جنگ روانی دشمنان داخلی و خارجی ملت بود تا همانگونه که افراطیون بی خرد در آمریکا ، ترامپ را وارد این باتلاق کرده اند ، در ایران نیز خون  سردار سلیمانی توسط فرصت طلبان و افراطیون تضییع نگردد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


محمود ضیائیان مفید
جناب آقای پاکدامن.
با سلام
ممنون از تحلیل کارشناسی موضوع، نظر بسیار صائب و تخصصی ارائه داده اید
مجتبی
آقای رضا پاکدامن چرند می بافی برای خودت
بزرگترین استراتژیک را از دست داده ایم تو توی مجلس مجلس با اینهمه امکانات معنوی و مادی نشسته ای توی خانه ملت برای خودت رویا می بافی،روی خون دیگران مواضب باش لیز نخوری.
آقای محمود رضاییان که که مطالب آقای پاکدامن را بدون کار شناسی تایید نموده آمد لطفا بررسی کنید
اگر منافع شخصی در کار نبود تمام حرفهای من بی معناست وازاقای پاکدامن عذر خواهی می کنم .جامعه ما دچار این معضلات است،اطلاعات علت سود پرستانه
تصمیم گیران را گیج مکنند وهمه چیز را گل و بلبل نشان می دهند.
اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی