۱
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱
کد مطلب : ۱۲۷۷۸۸

29 شهریور؛ سالروز تاسیس نفت فلات قاره

مدیرعامل شرکت نفت فلات در پیامی، فرا رسیدن ۲۹ شهریور، چهلمین سالروز تأسیس شرکت نفت فلات قاره ایران و حماسه هشت سال دفاع مقدس را گرامی داشت.
علیرضا سلمان‌زاده
علیرضا سلمان‌زاده
  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،    در متن پیام علیرضا سلمان‌زاده آمده است:
«کارکنان شرکت نفت فلات قاره ایران طی این ۴۰ سال، در خط مقدم جبهه اقتصادی کشور قرار داشته و با پشتکار، تلاش و ازخودگذشتگی، چرخ‌های اقتصاد میهن اسلامی‌مان را به گردش درآورده‌اند.
خوشبختانه با وجود همه سختی‌ها و مشکلات و شیوع ویروس کرونا که این شرکت را با چالش‌های جدیدی مواجه ساخت، در یک سال گذشته گام‌های مهم و ارزشمندی در حوزه راه‌اندازی و نصب سکوهای سرچاهی، حفاری و تعمیر چاه‌ها، تعمیرات اساسی و نگهداشت تأسیسات و اقدامات صرفه‌جویانه در مناطق عملیاتی توسط کارکنان و متخصصان توانمند ایرانی برداشته شده است.
کارکنان و مدیران شرکت نفت فلات قاره ایران، امروز نیز با انگیزه و روحیه جهادی، در پی توسعه صنعت نفت دریایی ایران هستند و هیچ عاملی آنان را از این آرمان مقدس بازنخواهد داشت.
اینجانب چهلمین سالروز تأسیس شرکت نفت فلات قاره ایران و آغاز هفته دفاع مقدس را گرامی داشته و امیدوارم این شرکت همچنان در مسیر تعالی و پیشرفت حرکت کند».
روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران نیز به این مناسبت، در مطلبی به شرح زیر به مرور اجمالی چهل سال فعالیت این شرکت پرداخته است:
«شرکت نفت فلات قاره ایران یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده نفت و گاز دریایی جهان است که وظیفه استخراج و بهره‌برداری از میدان‌های نفتی و گازی کشور در طول بیش از هزار و ۲۰۰ کیلومتر از گستره آب‌های نیلگون خلیج‌فارس (به استثنای پارس جنوبی و شمالی) و همچنین دریای عمان را با پیشینه بیش از نیم قرن تجربه بر عهده دارد.
حوزه اصلی فعالیت شرکت نفت فلات قاره ایران منطقه خلیج‌فارس است که علاوه بر ایران، هفت کشور تولیدکننده عمده نفت جهان (عراق، کویت، عربستان، بحرین، قطر، امارات، عمان) در حاشیه آن قرار دارند. بر همین اساس خلیج‌فارس به قطب انرژی جهان معروف شده و فعالیت‌های اکتشاف و تولید نفت و گاز در آن از اهمیتی چشمگیر برخوردار است.
پنج کشور ایران، عراق، عربستان سعودی، قطر و امارات متحده در مجموع ۶۳ درصد ذخایر اثبات‌شده نفت و ۴۰ درصد ذخایر قطعی گاز طبیعی جهان را در اختیار دارند.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی با مصوبه شورای انقلاب در تاریخ ۱۳۵۸/۱۰/۱۸ همه قراردادهای مشارکت با شرکت‌های خارجی ملغی شد و یک سال بعد از ادغام این شرکت‌ها، در تاریخ ۱۳۵۹/۶/۲۹ هم‌زمان با آغاز جنگ تحمیلی شرکت نفت فلات قاره ایران با هدف اداره تمامی میدان‌های نفت و گاز در خلیج‌فارس که پیش از این شرکت‌های آمریکایی و اروپایی عهده‌دار آن بودند تأسیس شد.
حوادث سال‌های جنگ و صدمات قابل ملاحظه‌ای که به تأسیسات دریا و خشکی با قصد ناکارآمد کردن و توقف تولید وارد شد، این شرکت را برای رسیدن به مهم‌ترین هدف خود که تولید نفت است در مقابل چالشی بزرگ قرار داد که عبور از آن مستلزم فداکاری، ازخودگذشتگی و توانمندی بالای همه کارکنان آن بود.
تأسیس شرکت نفت فلات قاره ایران تنها چند روز پیش از وقوع جنگ تحمیلی، این مجموعه عظیم را به پیشانی جهاد و مقاومت در برابر تجاوز دشمن بعثی تبدیل کرد.
با آغاز رسمی جنگ تحمیلی و با عنایت به مجاورت کانون‌های عمده صنعت نفت با خطوط اصلی نبرد و مقاومت، صنعت نفت در پیشانی حملات عراق قرار گرفت. در طول هشت سال جنگ تحمیلی، تأسیسات و سکوهای این شرکت در خلیج‌فارس بارها و بارها مورد هجوم وحشیانه رژیم بعثی عراق و حتی نیروهای متجاوز آمریکایی قرار گرفت و بسیاری از این تأسیسات و سکوها به‌طور کلی نابود شد، اما با مجاهدت و ایثار کارکنان شرکت نفت فلات قاره ایران حتی در روزهای اوج حملات عراق، شریان‌های حیاتی تولید و صدور نفت ایران قطع نشد.
به موازات و در سال‌های پس از جنگ، همت و شوری بی‌بدیل برای بازسازی خرابی‌های ناشی از جنگ در صنعت نفت دریایی ایران به‌وجود آمد که به نوسازی و به‌روزسازی سکوهای آسیب‌دیده و احیای صنعت نفت دریایی ایران منجر شد، به‌طوری ‌که در سال‌های پس از انقلاب و جنگ تحمیلی تقریباً همه سکوهای نفتی این شرکت به‌روزسازی و نوسازی شده است.
در این سال‌ها ظرفیت تولید نفت دریایی ایران به حداکثر خود رسید و افزون بر آن تولید صیانتی به‌عنوان شیوه اصولی و بنیادی تولید نفت ایران در دریا محقق شد. آنچه در مجموعه شرکت نفت فلات قاره ایران در سال‌های جنگ و پس از آن رخ داد نمونه بارزی از توانمندی و ایثار کارکنان پرتلاش صنعت نفت دریایی کشورمان در به نتیجه رساندن بازسازی‌ها و تحقق شعار «ما می‌توانیم» بوده است. بیش از سه دهه بعد و با وجود راهی سخت و دشوار، شرکت نفت فلات قاره ایران یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده نفت دریایی جهان، نمادی از عزت و استقلال صنعتی و تولیدکننده‌ای معتبر در سطح منطقه و جهان است.
امروزه شرکت نفت فلات قاره ایران با دارا بودن نزدیک به ۱۰۰ میلیارد بشکه نفت درجا، بیش از ۱۸۰ تریلیون فوت مکعب گاز درجا و بیش از ۲۷ میلیون بشکه ظرفیت ذخیره‌سازی نفت خام، پیشتاز توسعه و تولید نفت دریایی در منطقه خلیج‌فارس و دارای بهترین‌های صنعت نفت دریایی است. این شرکت دارای زنجیره کامل اکتشاف، بهره‌برداری و صادرات نفت خام است و شاید تنها شرکت تولید نفت در کشور است که عملیات اکتشاف تا صادرات نفت خام را با اتکا به توانمندی‌های خود انجام می‌دهد. ۱۵۹ سکوی دریایی (شامل ۲۹ سکوی بهره‌برداری بزرگ)، ۱۳ کارخانه خشکی، دو گوی شناور، سه اسکله صادرات نفت، یک اسکله صادرات محصولات گازی و تدارکاتی به همراه پایانه مدرن و عظیم شناور خلیج‌فارس با ظرفیت ذخیره‌سازی بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام و قابلیت هم‌زمان صادرات آن و چند هزار کیلومتر خط لوله انتقال نفت خام، بخش کوچکی از توانمندی شرکت نفت فلات قاره ایران به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در صنعت نفت دریایی جهان است. در شرکت نفت فلات قاره ایران، نفت با کیفیت‌های مختلف و از API ۱۹ در میدان‌های سروش و نوروز تا ۴۵ در میدان مشترک هنگام تولید می‌شود. نتیجه این بازه وسیع در کیفیت نفت تولیدی، عرضه ۶ کلاس مختلف نفت صادراتی از کل هشت کلاس نفت صادراتی کشور است و بدین‌وسیله این شرکت توانسته سلیقه طیف گسترده‌ای از خریداران را به خود جذب کند.
ماهرترین گروه غواصان صنعتی در خاورمیانه، کارآمدترین تیم تعمیرات زیرآب در جهان، بزرگ‌ترین مجموعه تعمیر و نگهداری تأسیسات نفتی در منطقه خلیج‌فارس، بزرگ‌ترین ناوگان شناورهای پشتیبانی دریایی در آب‌های حاکمیتی ایران، استفاده از نخستین تکنولوژی‌های روز دنیا مانند حفاری چاه‌های انحرافی و افقی در کشور، مجهزترین ناوگان هلی‌کوپتری غیرنظامی در آسمان ایران، تأمین و جابجایی حجم انبوهی از کالاها و خدمات مورد نیاز صنعت نفت دریایی در کمترین زمان ممکن، بالاترین حجم جابه‌جایی متمرکز کارکنان در کشور به دلیل پراکندگی کارکنان نفت فلات قاره ایران در حدود ۳۲۵ شهر و روستای ایران، دارا بودن یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های بهداشتی و درمانی صنعت نفت در سکوها و مناطق عملیاتی با کارآزموده‌ترین کادر درمانی، تنها بخش کوچکی از توان شرکتی است که با اتکا به بیش از نیم قرن تجربه و با فکر و اندیشه ایرانی پرچم‌دار عزت و استقلال صنعتی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در منطقه استراتژیک خلیج‌فارس است».
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی