۶
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶
کد مطلب : ۱۲۹۶۹۹

تاثیر ریاست جمهوری بایدن بر قیمت جهانی نفت در سال ۲۰۲۱

مهندس محمد صادقی/کارشناس بازار سرمایه 
قیمت جهانی نفت در زمان چهار سال ریاست جمهوری ترامپ قیمت های کف تاریخی را به خود دید که این امر چند عامل داشت.
محمد صادقی
محمد صادقی
اولین عامل حمایت دولت وقت آمریکا از استخراج نفت شیل با توجه به نادیده گرفتن این موضوع توسط ترامپ که تاثیرات منفی و مخربی که استخراج این نوع نفت بر محیط زیست می گذاشت بسیار زیاد و وحشتناک است و بر همین اساس هم ترامپ تصمیم بر خروج از معاهده آب و هوایی پاریس گرفت (معاهده ای بر لزوم حفظ محیط زیست و جلوگیری از آسیب زدن به آن) و شروع به استخراج نفت تا ۱۳ میلیون بشکه در روز کرد و طرف عرضه را بالا و باعث افت قیمت نفت شد. گواه این حرف ۵ برابر بیشتر بودجه تبلیغاتی بود که شرکتهای نفتی و گازی برای کمپین ترامپ نسبت به بایدن در نظر گرفته بودند.  
در حالی که جوبایدن نظری مخالف ترامپ در این زمینه دارد، هر چند نیاز به همراهی قوای دیگر همچون سنا دارد. 
عامل دوم بحث کرونا در یک سال اخیر بود که طرف تقاضا را پایین آورد که به نظر می رسد در سال اخیر و با کشف واکسن کرونا تاثیر گذاری این مورد بر کاهش قیمت نفت مقداری کمرنگتر شود. 
عامل سوم کاهش طرف تقاضای چین بابت نفت بود که درگیریهای اقتصادی ترامپ با چین رشد اقتصادی چین را از اعداد دو رقمی در سال اخیر به حدود ۴ رسانده بود و اقتصاد چین نیازی به اندازه تقاضاهای قبلی نداشت که باز در این مورد نیز عقیده بایدن با ترامپ بر سر موضوع چین متفاوت می باشد.  
البته قیمت نفت در آینده به پارامترهای بسیار بیشتر و دقیق تری بستگی دارد که در این مقال نمی گنجد ولی انتظار می رود در سال ۲۰۲۱ بر اساس یک تحلیل کلی انتظار داشت نفت قیمت های بالاتری را البته با اندکی تاخیر فاز شاید ۶ ماه به خود ببیند و دلیل آن هم کاهش ۲۸ درصدی قیمت نفت در زمستان آتی نسبت به زمستان سال گذشته است. 
همانطور که بانک جهانی اخیرا پیش بینی کرده است متوسط قیمت جهانی نفت در سال ۲۰۲۱، به ۴۴ دلار در هر بشکه خواهد رسید. 
شایان ذکر است که هم اکنون قیمت نفت وست تگزاس اینتر میدیت WTI  بشکه ای ۳۷ دلار و ۱۴ سنت و نفت برنت بشکه ای ۳۹ دلار و ۴۵ سنت است. قیمت سبد نفتی اوپک نیز ۳۹ دلار و ۷۹ سنت و نفت اورال نیز ۳۹ دلار و ۶۰ سنت می باشد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی