۱
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۲
کد مطلب : ۱۳۰۷۰۲

خاطره ای از طرح های هلدینگ خلیج فارس

عبدالرسول دشتی
هلدینگ خلیج فارس طرح متعددی تحت مدیریت و در دست اجرا داشت. این تعداد به ویژه پس از در اختیار گرفتن سهام پترول افزایش یافته و ارزش آنها حدود هشت میلیارد دلار(شش میلیارد یورو) برآورد میشد. 
عبدالرسول دشتی
عبدالرسول دشتی
در میان طرح های متعدد هلدینگ دو طرح از نظر اتفاقی که شاهد آن بوده ام برای همیشه در خاطرم باقی مانده اند. طرح پتروشیمی لردگان و طرح پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس.

طرح لردگان:
دی ماه سال 1396 به اتفاق مدیران وقت برنامه ریزی و تولید هلدینگ خلیج فارس، مدیرعامل وقت پترول و تعدادی دیگر برای بازدید از مراحل پیشرفت کارهای اجرایی طرح پتروشیمی لردگان به آن منطقه رفته بودیم. پروازمان به مقصد فرودگاه یاسوج بود. این پرواز با همان هواپیمایی بود که چند هفته بعد از این سفر در پروازی دیگر در سانحه برخورد با کوههای کرکس سقوط کرد و تمام مسافران آن فوت کردند.
پس از عزیمت به یاسوج و سپس سفر دوساعته زمینی به محل پروژه رسیدیم. بعد از بازدید از سایت موقع صرف ناهار در رستوان بودیم که مهندس نژادسلیم مدیرعامل وقت هلدینگ خلیج فارس تلفنی با مدیر برنامه ریزی تماس گرفته مشغول صحبت شدند. صحبت ها بالا گرفته بود آقای نژادسلیم اصرار داشت که طرح باید تا اول شهریورماه سال 1397 وارد فاز پیش راه اندازی شود و مدیرعامل وقت طرح لردگان می خواست این مهلت برای آخر مهرماه 1397( یعنی فقط دو ماه بیشتر) باشد. مهندس نژادسلیم زیر بار نمی رفت و مصرانه و با تاکید می گفت اگر اول شهریور شاهد پیش راه اندازی نباشد هیچ بهانه ای را نمی پذیرد. اصرارها و توضیحات مدیر برنامه ریزی و تولید که در کنار مدیرعامل طرح به دنبال جلب نظر آقای نژادسلیم برای تایید این مهلت دوماهه بودند هم افاقه نمی کرد. من آرام به آنها نزدیک شده و با اشاره گفتم نظر مهندس برای زمان مورد نظرش را تایید کنید. صحبت های تلفنی تمام شد و همکاران مشغول صرف ناهار شدند به مدیرانی که نزدیک هم نشسته بودیم گفتم مطمئن باشید وقتی به شهریورماه نزدیک شویم  و مهندس نژادسلیم پیشرفت کارها را ببیند با مهلت مورد نظر شما راحت تر و منطقی تر موافقت می کند تا الان که به صورت تلفنی اصرار به جلب موافقت تلفنی ایشان دارید. سال نود شش به پایان نرسیده و نوزدهم اسفندماه آن سال بود که مهندس نژادسلیم از مدیریت هلدینگ خلیج فارس کنار رفت.
از طرح لردگان گاه و بیگاه اخباری جسته گریخته می شنیدم تا اینکه آذر ماه سال 1399 رسید و خبر افتتاح رسمی آن طرح با پیام تصویری رییس جمهور اعلام شد. مراسمی که ششم آذرماه 1399 برگزار شد. این اتفاق اگرچه با توجه به تحریم های اعمال شده و از آن مهم تر شرایط سخت ناشی از شیوع بیماری کرونا برای کل صنعت پتروشیمی کشور یک خبر بسیار خوشایند و یک موفقیت بزرگ صنعتی محسوب می شد ولی برای من یادآور خاطره آن روز در محل اجرای پروژه بود. مدیرانی که آن روز در کنار من شاهد این بحث و مجادله بودند هنوز هریک در جایی از این صنعت مشغول به کار بوده و می توانند در رابطه با این موضوع و صحبت های آن روز اظهار نظر کنند. 
مهم تر از بحث های آن روز این است که من شاهدی دارم که کمک می کند باور داشته باشم تاریخ مورد اصرار آقای نژادسلیم برای راه اندازی طرح در شهریور یا مهر ماه ۱۳۹۷ هرگز غیرممکن و غیر واقعی نبود و آن شاهد طرح آروماتیک پتروشیمی بندرامام است. طرحی که مهندس غلامحسین نجابت یکی از مدیران ماندگار صنعت پتروشیمی ایران و مدیرعامل وقت شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی سال ها قبل با نصف برنامه زمانی شرکت های پیمانکار خارجی و یک سوم هزینه پیشنهادی آنها توانست آن پروژه بزرگ را به بهره برداری رسانده و بابت آن موفقیت از دست مرحوم هاشمی رفسنجانی رییس جمهور وقت " نشان لیاقت" بگیرد.
نشان افتخاری که اعتقاد داشتم بابت اجرای طرح بزرگ پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس حتما به عادل نژادسلیم هم اهداء خواهد شد. نژادسلیم بارها طرح پالایشگاه گاز بیدبلند را خط قرمز پروژه های هلدینگ خلیج فارس نامیده بود و می گفت این پالایشگاه باید تا قبل از پایان سال 1397 به بهره برداری برسد و من یقین داشتم این وعده تحقق خواد یافت.
خاطره دوم من مربوط به طرح پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس است که بعدا به آن خواهم پرداخت.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی