۵
۳
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱
کد مطلب : ۱۳۵۹۸۸

برنامه‌ اجرایی رئیس جمهور آینده برای پتروشیمی

سیدحسین میرافضلی
صنعت پتروشیمی یکی از اصلی ترین مزیت های توسعه صنعتی ایران است. در شرایط سخت تحریم، صنعت پتروشیمی توانست بخش عمده ارز مورد نیاز کشور را تامین و از ایجاد بحران عظیم در اقتصاد ملی جلوگیری نماید.
سیدحسین میرافضلی
سیدحسین میرافضلی
ایران به دلیل در اختیار داشتن منابع فراوان نفت و گاز، نیروی انسانی متخصص و ارزان، موقعیت جغرافیایی و سایر امتیازات از مزیت های ویژه ای برای توسعه سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی برخوردار است.
صنعت بالادستی، میان دستی و پائین دستی پتروشیمی در مدت 5 سال ظرفیت جذب 50 میلیارد دلار  را دارد این ظرفیت بالقوه ای است که در حدود 15 سال گذشته نتوانست در عمل تحقق یابد. برای تحقق این سرمایه گذاری ها ضرورت دارد رئیس جمهور آینده برنامه‌ کاملا مشخصی برای جذب سرمایه گذاری در این حوزه داشته باشد.
رئیس جمهور آینده باید بداند که:
- به دلایلی که در این تحلیل ارائه شده قیمت نفت و گاز طی 20 سال آینده کاهش خواهد یافت و چنانچه دولت برنامه‌ بلند مدت 20 ساله برای جذب سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی نداشته باشد در آینده با تصاحب بازار توسط رقبا و کاهش قیمت تمام شده محصولات آنها به دلیل بازگشت اصل سرمایه(طی مدت 5 تا 7 سال بعد از بهره برداری) سرمایه گذاری در این صنعت از محدودیت های بیشتری برخوردار خواهد شد لذا ضرورت دارد در جذب سرمایه گذاری در این حوزه تسریع گردد.
2- طی اواسط دهه دوم و سوم جمهوری اسلامی مزیت خوراک ارزان در ایران باعث جذب ده ها میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی شد که ده ها برابر آن خوراک ارزان دریافتی، درآمد و فرصت و مزیت برای نظام ج ا ایجاد نمود. افزایش قیمت خوراک صنعت پتروشیمی از سال 1393  سنگین ترین ضربه به این صنعت بود و خسارت های جبران ناپذیری به دنبال داشته و دارد لذا ضرورت دارد قانون تخفیف خوراک پلکانی بصورت شفاف و جذاب در مجلس مصوب گردد. منظور از برنامه‌ تخفیف خوراک پلکانی این است که قیمت خوراک گاز و مایع در پنج سال اول بهره برداری حداقل 50 درصد و در 5 سال دوم حداقل سی درصد تخفیف در نرخ خوراک به سرمایه گذار اعطا شود چرا که بیشترین فشار مالی و فنی در این مقطع ده ساله به سرمایه گذار وارد می شود.بعد از آن قیمت ها در حدی که اکنون محاسبه می شود اعمال گردد.
3- حجم سرمایه گذاری در پروژه‌های پتروشیمی معمولا بیش از 500 میلیون دلار است برای احداث واحد متانول با ظرفیت 1.650 میلیون تن با یوتیلیتی های مورد نیاز بیش از 500 میلیون دلار سرمایه گذاری مورد نیاز است برای احداث واحد MTO حدود 1.2 میلیارد دلار سرمایه گذاری مورد نیازاست برای احداث واحد PDHبا ظرفیت 650 هزار تن بدون لحاظ یوتیلیتی 650 میلیون دلار سرمایه گذاری مورد نیاز است. تامین این منابع ارزی از داخل کشور مقدور نیست و تامین چنین منابعی از خارج نیاز به  ارائه تضامین قابل قبول نیاز دارد. شرکت‌های ایران توان تامین این تضامین را ندارند و تنها راه ممکن برای ارائه تضامین این است که وزارت نفت یا وزارت اقتصاد بازپرداخت  این وام های کلان را نزد بانک ها و شرکت‌های خارجی تامین کننده ضمانت نمایند و در مقابل ضمن دریافت بخشی از تضامین از سرمایه گذار، زمین و تجهیزات پروژه را در رهن خود قرار دهند و تعدادی  از هیات مدیره نیز توسط تضمین کننده داخلی تعیین گردند.
ارزش منابع نفت و گاز کشور حدود 15 هزار میلیارد دلار است از این سرمایه عظیم می توان به عنوان تضمین جذب صدها میلیارد دلار سرمایه گذاری جهت توسعه زیرساخت های کشور استفاده نمود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


چقدر سطح خبر پایین بود

۱- فلسفه پترو پالایشگاهها برای همین است !
۲- خوراک پلکانی در زمان حال یعنی کاهش جذابیت ! کلا برنامه نده !

۳-طرحهای پتروشیمی از ۱۰ میلیون هست به بالا ، کلا با عدم دانش نظر میدید بهتر از این نمیشه !

چی میشه ادمهای بیسواد و یا کم دانش کمی به خودشون شک کنن؟!!!
شما حالا بیا نظر کارشناسی ارائه بده و بهره مند کن بقیه رو دکتر
حال خوبه ما از نزدیک عملکرد ایشون رو هم تو پتروشیمی جم دیدیم. با لابی و رانت اومد شد مدیر عامل. عاشق سینه چاک حسن کلید ساز بود.
اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی