۶
۸
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۴
کد مطلب : ۱۴۵۲۷۱

آیا طرح میانکاله عضو خانواده پتروشیمی است؟

عبدالرسول دشتی
آیا طرح میانکاله عضو خانواده پتروشیمی است؟
تاریخ اقدام های صورت گرفته در صنایع نفت و پتروشیمی کشور گویای این واقعیت است که اجرای طرح های این صنعت در هر گوشه ای از کشور به ویژه مناطق محروم با خود عمران و آبادی و توسعه خدمات رفاهی، درمانی و تفریحی مختلف برای ساکنان آن مناطق را به همراه داشته است.
اینکه مردم بومی و جمع دیگری از ساکنان میانکاله به شدت با اجرای یک طرح پتروشیمی در آن منطقه مخالف هستند نکته مهم و قابل تاملی است که نیازمند توجه و آسیب شناسی جدی دارد زیرا در سال هایی نه چندان دور مردم شهرهای مختلف به ویژه نمایندگان آنان در مجلس شورای اسلامی به شدت در پی احداث حداقل یک واحد پتروشیمی در محل زندگی خود بوده اند. یک نمونه قابل ذکر آن پتروشیمی خراسان است که ابتدا قرار بود در زنجان اجرا شود ولی پس از ارزیابی شرایط لازم و تصمیم مسئولین وقت پتروشیمی برای جابجایی محل اجرای پروژه، پیگیری های مردم بجنورد و نمایندگان آن شهر و ارائه تاییدیه های لازم برای تامین امکانات اولیه محیطی چنان شدید بود که مجموعه پتروشیمی کشور را قانع کرد طرح مذکور را در آن منطقه اجرا نمایند.
در دورانی که یکپارچگی مجموعه پتروشیمی کشور از جمله ویژگی های بارز و نکات ارزشمند آن شمرده می شد الزام به رعایت استانداردهای بالای زیست محیطی در اجرای پروژه ها جزو خطوط قرمزی شمرده می شد که همه موظف به رعایت و اجرای آن می بودند. اما اینکه این روزها شرایط پتروشیمی کشور به جایی رسیده که مردم میانکاله با احداث واجد پتروشیمی به مخالفت برخاسته اند باید مسئولین صنعتی که به گواه اکثر کارشناسان و صاحب نظران چشم و چراغ توسعه صنعتی کشور محسوب می شده را به تامل جدی وا دارد.
نکته مهم در بررسی ویژگی های مدیریتی طرح پتروشیمی میانکاله حکایت از آن دارد که این طرح کاملا دور از بهره مندی از وجود متخصصین باتجربه و مشاورت و نظارت شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان شرکت مادر تخصصی و سازمان حاکمیتی ناظر بر اجرای طرح ها در حال اجرایی شدن است.

ترکیب اعضای هیات مدیره پتروشیمی میانکاله(امیرآباد):

بررسی سوابق منتشر شده طی روزهای اخیر نشان می دهد شرکت صنایع پتروشیمی امیرآباد مازندران به‌عنوان سرمایه‌گذار پتروشیمی میانکاله شناخته می‌شود. این شرکت در تاریخ ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ تاسیس شده و به فاصله چند ماه بعد، مجوز خوراک را از نفت دریافت کرده است. دفتر مرکزی این شرکت در حوالی ونک است و اعضای هیات‌مدیره آن عبارتند از:
- شرکت سیمان نائین
- شرکت تولیدی ساریه شمال
- شرکت مرغ‌ امین
بر اساس برخی تحلیل ها به نظر می‌رسد شرکت پتروشیمی امیرآباد متعلق به شرکت ساریه شمال است که در حوزه سقف کاذب ساختمانی و الیاف مصنوعی فعالیت می‌کند و مالک شرکت سیمان نائین نیز هست و کسی که به نمایندگی از شرکت مرغ امین، عضو هیات‌مدیره صنایع پتروشیمی امیرآباد معرفی شده نامش در اسناد رسمی به‌عنوان بازرس قانونی شرکت ساریه شمال نیز به ثبت رسیده است.
با این شرایط شاید قابل پیش بینی باشد که موفقیت در اجرای یک طرح کارآمد و مطابق با استانداردهای زیست محیطی در آن منطقه با تردیدهای جدی مواجه شود.
بدون شک اگر تایید اجرا و صدور مجور برای اجرای طرح های پتروشیمی همچون دوران طلایی توسعه این صنعت تحت مدیریت کارکنان باتجربه و کارآمد آن مجموعه قرار داشت هرگز اینگونه شاهد جانمایی های غیرکارشناسی و در تضاد با شرایط زیست محیطی منطقه و مخالفت های جدی در اجرای طرح های جدید پتروشیمی نمی بودیم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اخه این اقای دشتی که دانش کافی برای اظهار نظر نداره چرا نظر میده برای خودنمایی؟
كجلي اين مطلب نشان از خودنمايي دلرد؟
...نزن بابا موج سواری با اینده کاری جوانان بهشهر میکنی مرتیکه ....
باز این حرف زد
شما اگر سواد داري نظر بده استفاده كنيم
مطالب كارشناسي قابل تأملي است
مگه استان فارس چه گناهی کرده که بخاطر قبرهای گازی عسلویه و تغیر آب و هوا و انتقال آب شرب به استان بوشهر باید بسوزد؟!!خوب شمال هم پتروشیمی بزنید ده تا پتروشیمی
سیامک سرابی
خدا نکنه موضوعی به درست یا غلط در سطح ملی مطرح بشه اونوقت همه پروفسور میشن
طرحی که در عرض یک سال تونسته موافقت اصولی ، مجوز خوراک، مجوز برق، مجوز برداشت آب از دریا، و از همه مهمتر مجوز زیست محیطی بگیره این آقای پروفسور کدوم یکی از اینها رو میتونسته بگیره
بدون داشتن اطلاعات خوبه کسی اظهار نظر نکنه
اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی