۵
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸
کد مطلب : ۱۴۵۳۳۲
تبعات جنگ بین روسیه و اوکراین ادامه دارد

امنیت انرژی جهان در خطر جدی

شیدا آریایی پور
امنیت انرژی جهان در خطر جدی
تبعات مناقشه روسیه و اوکراین از ابعاد مختلف روز به روز خود را بیشتر نمایش می دهد و در حالی که غرب تلاش دارد تا بر آتش این مخاصمه بیش از همیشه بدمد، جهان در حال تحمل ضایعات این جنگ است.
به باور جمع زیادی از متخصصان حوزه اقتصاد، اثراتی که این جنگ بر امنیت انرژی جهان وارد آورده در دراز مدت گریبان غربی ها را بیشتر از زمان حاضر خواهد گرفت و باتوجه به نیاز مردم جهان به محصولات انرژی مختلف این دو کشور برای رفع نیازهایشان ، شاهد خواهیم بود که زیرساخت های صنعتی و اقتصادی نقاط مختلف دنیا دچار آسیب های زیادی خواهد شد.
در حالی که جهان امروز دنیای عرضه و تقاضاست، کاهش تولیدات انرژی در این سوی اروپا سبب شده حتی ایالات متحده آمریکا و کانادا نیز از تبعات سوء این جنگ آسیب دیده و علاوه بر کاهش عرضه سوخت در این کشورها، قیمت ها نیز سربه فلک کشیده و مردم را با مشکلات عدیده ای روبرو سازد.
در حالی که طبق آمارهای جهانی، روسیه حجم زیادی از انرژی جهان را تامین می کنند ، بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای غربی با شروع جنگ بین دوکشور از واردات این محصولات محروم شده و علاوه بر افزایش بسیار زیاد قیمت ، امنیت انرژی مردم نیز به چالش کشیده شده است.
شاید در نگاه اول به نظر برسد که در این رویداد تلخ، تنها منابع مالی و انسانی این دوکشور دچار خسارت شده باشند، اما به واسطه تولیدات انرژی و استراتژیک آنها، بسیاری از کشورهای جهان دچار آسیب شده که در آینده نه چندان دور باید عوارض آن را شاهد باشیم.
درحالی که جهان آرام آرام درحال گذار از تبعات اقتصادی ناشی از کروناست، جنگ روسیه و اوکراین ضربه دیگری بر اقتصاد وامنیت انرژی جهان وارد کرده و کمبود فرآورده های حوزه نفت و گاز را در جهان به ویژه کشورهای غربی افزایش داده است. 
نکته دیگری که در افزایش قیمت فرآورده های نفتی و گازی این دوکشور از اهمیت برخوردار است، تحریم های تحمیل شده غرب بر حوزه انرژی روسیه است که صادرات را از این کشور با رکود روبه رو کرده تا در نهایت، شاهد افزایش بی سابقه قیمت ها باشیم.
و حرف آخر اینکه اگر رویکرد غرب درکوبیدن بر طبل جنگ همچنان ادامه داشته باشد، به زودی باید شاهد رشد افسار گسیخته قیمت حامل های انرژی در جهان و به تبع آن کاهش عرضه در بسیاری از کشورهای جهان و در نهایت بروز مشکلات بین المللی در حوزه امنیت انرژی برای جمع کثیری از مردم جهان باشیم.

کارشناس حوزه بین الملل، پژوهشگر و عضو کمیته داوران دانش بنیان و پژوهش‌های نوین و نشریه نفت و گاز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی