۱
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۰
کد مطلب : ۱۳۴۹۴۱

درد دل‌های کارگران پیمانکاری پارس جنوبی

پرسنل پیمانکاری پارس جنوبی مستقر در شهرستان کنگان از وضعیت حقوق خود گله‌مند هستند و کسی پیگیر حق و حقوق آن‌ها نیست.
درد دل‌های کارگران پیمانکاری پارس جنوبی
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،    در زمستان سال قبل خبر رسید که پایه حقوق بخشی از کارگران پیمانکاری پارس جنوبی به بهانه همسان‌سازی و یکسان‌سازی کاهش یافته است. این کارگران ماه‌های متوالی برای ایفای حقوق از دست رفته خود دوندگی کردند اما تا پایان سال به جایی نرسیدند. حال به نظر می‌رسد این مشکل در اردیبهشت ماه همچنان تداوم دارد.

تداوم مشکلات کارگران پیمانکاری
مشکل دیگری که کارگران پیمانکاری با آن مواجه هستند، تغییر و کاستی گرفتن مولفه‌های مزدی و حقوقی با تغییر پیمانکار است. در واقع برای کارگران پیمانکاری پارس جنوبی چیزی به نام «مزایای عرفی کارگاه» معنایی ندارد. هر پیمانکاری که به کارگاه بیاید هرطور که دلش بخواهد معادلات مزد و مزایای مزدی را می‌چیند و ممکن است یکباره کارگران متوجه شوند با رفتن یک پیمانکار چند صد هزار تومان از حقوق همیشگی‌شان کاسته شده است. همه اینها در حالی است که کارگران پیمانکاری پارس جنوبی هیچ تشکل و نهاد صنفی ندارد؛ آن‌ها حتی از تشکل‌های رسمی قانون کار نیز محروم هستند و درنتیجه هیچ راه سرراست و منسجمی برای چانه زنی با کارفرما، رایزنی با مسئولان و اعتراض صنفی ندارند.
این کارگران در اسفندماه بارها نسبت به کاهش حقوق و مزایای مزدی عرفی خود انتقاد کردند اما هیچ چیز تغییر نکرد. سال جدید آغاز شد بدون اینکه هیچ امیدی به بهبود اوضاع وجود داشته باشد.
در روزهای پایانی فررودین ماه که مجدداً دغدغه حقوق و مزایا بالا گرفته است، پای صحبت تعدادی از کارگران پیمانکاری پارس جنوبی نشستیم، این کارگران همگی از دلبخواهی بودن مزایای مزدی و کاستی گرفتن پایه حقوق انتقاد دارند.

کارگران چه می‌گویند؟
یکی از پرسنل شاغل در پالایشگاه دهم در این رابطه گفت: در قرارداد قبلی پرسنل با شرکت پتروپارس، مزایای مختلفی برای ما وجود داشت ولی با رفتن این شرکت تمامی این آیتم‌ها مانند حق مسکن، هدیه پیروزی انقلاب اسلامی، هدیه روز زن، هدیه روز مرد، هدیه تولد فرزند، هدیه ازدواج، حق سفر، حق لباس و سایر مزایای این چنینی تا حد زیادی از بین رفت و می‌توان گفت دیگر خبری از این مزایا نیست.
یکی دیگر از پرسنل شاغل در این پالایشگاه که نخواست نامش فاش شود، گفت: پیگیری‌های متعددی برای معوقات‌مان نظیر سنوات، حق مسکن، حق جاده، حق سفر، حق لباس و… از کارفرما و شرکت پیمانکار صورت داده‌ایم ولی متاسفانه امروز و فردا می‌کنند و عزمی برای پرداخت این مطالبات وجود ندارد.
بهنام یکی دیگر از پرسنل پیمانکار در این رابطه گفت: مهم‌ترین موضوع که تمامی پرسنل به آن اعتراض دارند و کسی پاسخگو نیست اقدامات مسئولان فاز ۱۹ برای یکسان‌سازی حقوق و مزایا است که به هیچ عنوان قابل قبول نیست.
وی افزود: مسئولان می‌گویند ما باید حقوق شما را کاهش دهیم و آن را به کف پایه حقوق برسانیم تا همگی با هم برابر شوید. جالب اینجاست که پایه حقوق‌ها با کاهشی بین ۲۵ تا ۳۰ درصدی مواجه شده‌اند. پایه حقوقی که در طی سال‌های مختلف با افزایش درصدی شورایعالی کار، به این نقطه رسیده است الان باید یکباره با کاهش ۸۰۰ هزار تومانی تا دو میلیون تومانی مواجه شده است.
وی اضافه کرد: ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود؛ کاهش پایه حقوق روی آیتم‌های اضافه کار افرادی که ۱۲ ساعت در این پالایشگاه‌ها کار می‌کنند تاثیر مستقیم دارد و همچنین سنوات آن‌ها را با کاهش شدیدی رو به رو خواهد کرد.
این کارگر در توضیح بیشتر گفت: دولت امسال پس از کش و قوس‌های فراوان، افزایش ۲۶ درصدی پایه حقوق کارگری برای سایر سطوح مزدی را تصویب کرد ولی کاهش پایه حقوق در انتهای سال قبل، کام کارگران و پرسنل زحمتکش پیمانکاری پالایشگاه دهم پارس جنوبی را تلخ کرد تا زندگی نفراتی که متحمل سخت‌ترین کارها و فشارها هستند بیش از پیش دشوار شود. روا نیست حق کارگران و پرسنل خدوم پیمانکاری که از زمان خاک ریزی این پروژه‌ها فعالیت داشته‌اند و حال در زمان بهره‌برداری، مهم‌ترین نقش را در گرداندن چرخ اقتصاد این مملکت در صنعت گاز کشور دارند به راحتی و به بهانه‌های مختلف ضایع کنند.
وی افزود: ما انتظار داشتیم با اجرای طرح یکسان‌سازی حقوق و مزایا و طبقه‌بندی مشاغل، حقوق و مزایای ما به پرسنل رسمی مجتمع گاز نزدیک شود ولی بازهم شاهد کم لطفی در حق کارگران پیمانکار بودیم. یکسان‌سازی برای مسئولان به معنای پایین آوردن مزایای مزدی کارگران پیمانکار به پایین‌ترین سطح ممکن است و قرار نیست دستمزدمان به دستمزد رسمی‌ها نزدیک شود؛ آن چنان از مزایای مزدی ما کسر کرده‌اند که تقریباً حداقل بگیر شده‌ایم. در آن شرایط، از مدیرعامل مجتمع شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی و مدیر پالایشگاه دهم توقع داریم به کارگران پیمانکاری التفات داشته باشند و حقوق از دست رفته ما را استیفا نمایند.

منبع: ایلنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی