۶
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸
کد مطلب : ۱۳۶۱۵۰

تبدیل متانول به الفین و پلی پروپیلن؛ سریع ترین رشد مشتقات بازار متانول تا سال ۲۰۲۵

فاطیما رضایی
Markets and markets برآورد ۲۰۲۵ خود از بازار جهانی متانول را بر اساس خوراک، مشتقات، مشتقات فرعی، صنایع نهایی مصرف کننده و منطقه، منتشر کرده است. براساس این برآورد، بازار جهانی متانول از نظر حجم پیش بینی می شود که ۵.۵ درصد از نظر ارزش تا سال ۲۰۲۵ رشد داشته باشد و از ۲۰.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ به ۲۶.۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰۵ برسد. عامل اصلی و پیشتاز رشد بازار متانول، تقاضای فراینده صنعت خودرو سازی می باشد.
تبدیل متانول به الفین و پلی پروپیلن؛ سریع ترین رشد مشتقات بازار متانول تا سال ۲۰۲۵
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   روندهای بازار جهانی متانول بر اساس این گزارش، تقاضای فزاینده از جانب صنعت خودروسازی و ساخت و ساز به عنوان پیشران رشد بازار متانول است. پیش بینی شده است که MTO/MTP (تبدیل متانول به الفین و پلی پروپیلن) سریع ترین رشد مشتقات را در بازار متانول در دوره پیش بینی شده داشته باشد.
پیش بینی می شود که آسیا-پاسیفیک که بزرگترین بازار متانول به شمار می رود، شاهد رشد بالایی باشد و افزایش تقاضا برای متانول در خودروسازی و صنعت ساخت و ساز باشد. کووید-19 بر این بازار تاثیرگذار بوده و در صنعت تولید برق اختلال ایجاد کرده و به عنوان مانع فزاینده ای در زنجیره عرضه می باشد. اقتصادهای در حال ظهور همچون آسیا-پاسیفیک و آمریکای جنوبی پتانسیل بالایی در بازار متانول دارند.
بازیگران اصلی بازار جهانی متانول شامل Celanese (تگزاس)، BASF (آلمان)، Methanex (کانادا)، SABIC (عربستان سعودی)، PETRONAS (مالزی)، Mitsubishi (ژاپن)، Mitsui (ژاپن) هستند که مجتمع های تولیدکننده آنها در سرتاسر کشورها در آسیاپاسفیک، اروپا، آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، خاورمیانه و آفریقا پراکنده شده اند که کووید-19 بر فعالیت آنها تاثیرگذار بوده است. این بازیگران تعلیق تولید را به خاطر تقاضای پایین، موانع زنجیره عرضه و به خاطر محافظت از ایمنی کارکنانشان در ایالات متحده، فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا در خلال همه گیری کووید-19 اعلام کرده اند.
پویشهای بازار جهانی متانول تا سال 2025 عبارتند از؛ 1- تقاضای فزاینده محصولات پتروشیمی در منطقه آسیا-پاسیفیک (در کشورهای چین، ژاپن، هند، کره جنوبی و استرالیا به دلیل تقاضای زیاد و سریع صنایع ساخت و ساز، خودرو و الکترونیک که در این میان چین 82.6 درصد مصرف را به خود اختصاص داده است) به عنوان پیشران بازار، 2- استفاده از اتانول و بیواتانول در مصرف سوخت به عنوان مانع و محدودیت، 3- کاربرد متانول در سوخت کشتی به عنوان فرصت. 4- محیط ویژه سرمایه گذاری به عنوان چالش.
متانول علاوه بر استفاده در تولید محصولات متنوع پتروشیمی در صنعت آهن و فولاد هم به کار می رود. بخش خودروسازی تا سال 2025 به میزان 24.8 درصد سهم بازار مصرفی متانول را به خود اختصاص خواهد داد و کماکان پیشرو خواهد بود.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی